تبیان، دستیار زندگی
شد آیت الله صانعی در گفت وگو با یك روزنامه ایتالیایی گفت : اختلافات فرهنگی و مذهبی اگر به دریچه سیاست برسند ایجاد ناامنی می كنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی , ایشان اظه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله صانعی : اگر ملت در صحنه باشد هیچ تهدیدی نمی تواند علیه نظام كارساز باشد

آیت الله صانعی در گفت وگو با یك روزنامه ایتالیایی گفت : اختلافات فرهنگی و مذهبی اگر به دریچه سیاست برسند ایجاد ناامنی می كنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی , ایشان اظهار داشت : حق آزادی و حیات از بالاترین حقوق بشر هستند و اگر این دو رعایت شوند مشكلات جامعه بشری مرتفع خواهد شد.

آیت الله صانعی افزود : اگر حق حیات به معنای خودش به رسمیت شناخته شود دیگر هیچ انسانی مورد آزار و اذیت بدنی و جانی قرار نمی گیرد و همین طور اگر آزادی به معنای خود و با همه جهاتش به رسمیت شناخته شود همه انسان ها به حقوغ خود می رسند و اصولا دیگر كسی نمی تواند آنها را از حقوق خود محروم كند.

ایشان با تحلیل و بررسی این معنا از منظر اسلام , تصریح كرد : اسلام وقتی كه حق حیات را برای گیاهان به رسمیت می شناسد و كندن گیاه را بدون جهت اجازه نمی دهد طبیعی است كه این معنا را در عالی ترین درجه اش برای انسان ها در نظر گرفته است .

آیت الله صانعی , افزود : نسبت به حق آزادی هم همین گونه است , اسلام انسان ها را با همه خواسته هایشان محترم دانسته و انسان را صاحب كرامت و ارزش می داند. البته بدیهی است كه آزادی انسان غیر از آزادی حیوان است یعنی آزادی انسان هیچ گاه سبب آزار و اذیت و ظلم به دیگران نخواهد شد چرا كه اگر كسی بخواهد با استفاده از آزادی خود به حقوق و آزادی دیگران لطمه ای وارد و به آنان ظلم كند در واقع جلوی آزادی دیگران را گرفته است و این امر خلاف آزادی است .

ایشان در پاسخ به سئوالی درباره حوادث تروریستی سامرا , اظهار داشت : قطع نظر از خسارات اقتصادی و ضررهای جبران ناپذیر مربوط به حوزه میراث فرهنگی مرتبط با یك بینش انسانی كه در این حادثه به وجود آمد , معتقدم كه این عملیات تروریستی به منظور جلوگیری از حاكمیت دموكراسی در عراق و ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و سایر مذاهب طرح ریزی شده بود كه با هوشیاری و درایت رهبران سیاسی و مرجعیت شیعه در عراق این توطئه خنثی شد.

ایشان همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر وضعیت تفاهم و همزیستی پیروان مذاهب در عراق , گفت : باید توجه داشته باشیم كه همه ملت ها دارای اختلافات فرهنگی و مذهبی هستند و این مساله تا زمانی كه به دریچه سیاست نرسیده ایجاد ناامنی نمی كند اما زمانی كه اختلافات فرهنگی و مذهبی به دریچه سیاست برسد متاسفانه ایجاد ناامنی می كنند.