تبیان، دستیار زندگی
درد قفسه سینه غیر قلبی (NCCP)، دردی است که در رابطه با عوامل مختلفی به غیر از مشکلات قلب بروز می کند. افرادی که درگیر این نوع از دردها می شوند اغلب دارای علائمی چون احساس فشار، سوزش درد، درد در نواحی کمر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه غیر قلبی (NCCP)، دردی است که در رابطه با عوامل مختلفی به غیر از مشکلات قلب بروز می‌کند. افرادی که درگیر این نوع دردها می‌شوند اغلب دارای علائمی چون احساس فشار، سوزش درد، درد در نواحی کمر ، گردن، بازوها و فک هستند. در اینجا 8 علت درد قفسه سینه که ارتباطی به بیماری‌های قلبی و عروقی ندارند را معرفی کرده‌ایم.

بخش سلامت تبیان

درد قفسه سینه

ریفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده شایع‌ترین علت NCCP است. حدود 66 درصد از افرادی که دردهای قفسه سینه غیر قلبی را تجربه می‌کنند، مبتلا به ریفلاکس معده هستند. برای بهبود این عارضه، کنترل ترشح اسید معده اولین گام در درمان محسوب می‌شود. کاهش وزن، عدم مصرف الکل، سیگار، شکلات، آب مرکبات و غذاهای حاوی گوجه فرنگی در کنترل اسید معده بسیار موثر است.

اختلالات تحرک مری

این عامل در درد قفسه سینه غیر قلبی خیلی شایع نیست. نمونه‌هایی از این اختلالات مری عبارتند از اسپاسم منتشر مری، مری فندق شکن و آشالازی.

اسپاسم منتشر مری به انقباضات نامنظم و ناهماهنگ مری گویند. مری فندق شکن به انقباضات قدرتمند و هماهنگ مری گویند که در این نوع اختلال، غذا بالا آورده نمی‌شود و درد عمیقی در مری به علت جمع شدن غذا بروز می‌کند.

آشالازی نیز به فقدان انقباضات مری گویند. مهم ترین علامت این بیماری بلع مشکل است که در مورد جامدات و یا مایعات وجود دارد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به درد سینه، برگشت غذای خورده شده به دهان، سوزش سردل، سخت آروغ زدن، احساس پری و سنگینی در ناحیه گلو ، سکسکه و کاهش وزن اشاره کرد.

حساسیت مری

این عارضه می‌تواند یکی دیگر از دلایل شایع درد قفسه سینه غیر قلبی باشد. این دسته از افراد دردی در ناحیه قفسه سینه با فشار کمی در مری را احساس می‌کنند و همچنین ممکن است درگیر ریفلاکس معده نیز شوند. کنترل اسید معده یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمانی این بیماری است.

آمبولی ریوی

التهاب غضروف و دنده‌های نزدیک به سینه یکی دیگر از علائم درد در ناحیه سینه است. زنان بیشتر از مردان درگیر این عارضه می‌شوند

به ایجاد لخته خون در یک یا چند شریان در ریه گفته می‌شود که حتی ممکن است جان فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این عامل ممکن است یکی دیگر از علائم NCCP باشد.

آمبولی ریه ممکن است با شروع ناگهانی درد در قفسه سینه و تنگی نفس رخ دهد. همچنین سرفه‌های خلط دار خونی یکی از علائم هشدار دهنده محسوب می‌شود.

ذات الریه

پنومونی (سینه پهلو) یک نشانه از وجود عفونت، ویروس، باکتری و قارچ در بافت ریه است. ویروس سرما و آنفلوانزا شایع‌ترین دلیل ویروسی شدن ریه‌هاست. ذات الریه یک عفونت تنفسی تحتانی در ریه است. سرفه ، تب، تنفس سخت و درد در قفسه سینه از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

سرطان ریه

این گزینه یکی از خطرناک‌ترین عاملان درد قفسه سینه غیر قلبی است. سرطان ریه، سرطانی شایع در جهان شناخته شده است. افراد سیگاری و حتی افرادی که در معرض دود درجه دوم قرار می‌گیرند، درصد بالایی از مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند.

عفونت غضروفی و دنده ای

التهاب غضروف و دنده‌های نزدیک به سینه یکی دیگر از علائم درد در ناحیه سینه است. زنان بیشتر از مردان درگیر این عارضه می‌شوند. این عارضه نیز می‌تواند کشنده باشد. اگر هنگامی که نفس عمیق می‌کشید درد قفسه سینه تان بدتر می‌شود، حتما به متخصص مراجعه کنید. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که غضروف‌های مابین دنده ها متورم شوند.

اختلالات روانی

اختلالات روانی ممکن است یکی دیگر از علائم درد قفسه سینه غیر قلبی باشد. به جرات می‌توان گفت اضطراب و افسردگی از شایع‌ترین علل این نوع از درد‌ها است. یک مطالعه علمی نشان داده است اختلالات روانی درد سینه را سه برابر بیشتر می‌کند. احساس تنگی قفسه سینه، تپش قلب و عرق کردن کف دست از نشان‌های این عارضه نسبتا شایع است.


منبع: جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.