تبیان، دستیار زندگی
دیواره های موزه و آتشکده زرتشتیان کرمان که یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی این استان است؛ سست شده و نم کشیده و ساختمان این موزه را ناپایدار کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار برای حفظ یک میراث

دیواره‌های موزه و آتشکده زرتشتیان کرمان که یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این استان است؛ سست شده و نم کشیده و ساختمان این موزه را ناپایدار کرده است.

پیشخوان خبر تبیان

آتشکده زرتشتیان

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، آتشکده کرمان که قبلا منزل مسکونی جهانگیر اشیدری بود و با تغییراتی به صورت معبد درآمده، دارای آتشی است که موبدان زرتشتی قدمت آن را چند هزار ساله می‌دانند و معتقدند که از هند به این منطقه آورده شده است. این آتشکده و موزه با قدمت بیش از ۹۰ سال در سال ۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی وقت به صورت رسمی افتتاح شد.

اما اکنون بعد از گذشت سال‌ها ساختمان این آتشکده در وضعیت نامناسبی به لحاظ نگهداری وجود دارد. این بنا فارغ از اینکه یک آتشکده است موزه‌ای نیز از سبک زندگی و مردم شناسی زرتشتیان کرمان در همان مکان و در دو طبقه واقع شده است که به معرفی پوشش زنان و مردان، وسایل زندگی و جشن ها و آداب و رسوم آنها می پردازد.

بنای آتشکده در زمینی گود قرار گرفته است و به همین دلیل دیواره‌های آن نم کشیده‌اند و در برخی از بخش‌ها این نم‌زدگی بسیار مشهود بوده و موجب نگرانی مسئولان این موزه شده است.

از سوی دیگر به دلیل قرارگیری نامناسب برخی از دیوارها و جلوگیری از ریزش آن‌ها به خصوص در دیوارهای پشتی آتشکده، تیرآهن‌هایی از سال‌ها قبل برای جلوگیری از رانش دیواره‌ها قرار داده‌اند.

ترک خوردگی روی ستون‌های آتشکده نیز روز به روز بیشتر می‌شود و نم زدگی دیوارها به ناپایداری آن‌ها کمک می‌کند. لزوم مرمت این بنای تاریخی و فرهنگی که به زه‌کشی نیاز دارد توسط مسئولان موزه و آتشکده بارها به اداره میراث فرهنگی استان کرمان گوشزد شده است. این آتشکده و موزه یکی از جاذبه‌های شهر تاریخی کرمان است که گردشگران زیادی برای دیدن آن مراجعه می‌کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .