تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای شهر تهران گفت: دولت 15 هزار میلیارد بدهکار شهرداری است و این حق مردم است که این کمبودها را در مترو، اتوبوس و تاکسی می بینند. در حالی که شهرداری بیش از توان خود عمل کرده و دولت باید مقابل حق الناس جواب دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقبال شاکری :

دولت چقدر بدهکاری به شهرداری دارد؟

پیشخوان خبر تبیان
شاکری

عضو شورای شهر تهران گفت: دولت 15 هزار میلیارد بدهکار شهرداری است و این حق مردم است که این کمبودها را در مترو، اتوبوس و تاکسی می‌بینند. در حالی که شهرداری بیش از توان خود عمل کرده و دولت باید مقابل حق‌الناس جواب دهد.

به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، اقبال شاکری با حضور در خبرگزاری فارس، در رابطه با انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران، گفت: خیلی خوشحال هستم که در لیست 21 نفره خدمت هستم که در یک فرایند طولانی از چند غربالگری عبور کرده است. در این لیست خدمت به سرلیستی چمران، اقشار جوان، متخصص و مدیر دور هم جمع شده‌اند تا با محوریت اصول و ارزش‌های نظام بسیار پرقدرت نسبت به گروه‌های فعال مدیریت شهری و موضوعات اجتماعی برای منافع شهر اقدام کنند.

وی ادامه داد: حتی برخی از اعضای نامزد شده در دوره چهارم انتخابات شورای شهر نیز تمایل دارند که به لیست ما اضافه و جذب شوند. اعضای لیست خدمت متعهد شده‌اند که در هیچ گروهی سرلیست نباشند و به هیچ عنوان در جهت‌گیری سیاسی حضور نیابند.

شاکری گفت: وجهه اصلی لیست خدمت در واقع ارائه خدمت مناسب به مردم است و از تمام عزیزان متعهد و مرجع مردم در محلات شهر تهران تقاضا داریم اطلاعات لیست خدمت را سرلوحه انتخاب خود قرار دهند.

این عضو شورای شهر گفت: در دوره‌ای که در شورا بوده‌ام اصلاح قانون شورا و شهرداری را مطرح کردم تا ظرفیتی ایجاد شود چون در حال حاضر قانون، ظرفیتی را ایجاد نمی‌کند بنابراین  اصلاح قانون موجود و استفاده از اقشار کارآمد و فرهیخته برای خدمت در شورا ضروری است. چرا که متأسفانه افرادی هستند که کارآمدند اما مردم نسبت به آ‌نها بی‌اطلاعند بنابراین از وظایف گروه‌های مرجع معرفی این افراد به مردم است.

وی گفت: بنابراین باید علاوه بر رعایت ضوابط به صورت باز و عمومی موضوعات مطرح شود در غیر این صورت شورا جایگاه خود را از دست می‌دهد چرا که انتخابات ریاست جمهوری نهایتاً به 4 یا 5 نفر کاندید ختم می‌شود اما در شورا ضابطه‌ای در کار نیست و انتخاب پراکنده است و باید همه افراد امکان عرضه خود را داشته باشند و یک چارچوب در کف این شاخص‌ها باشد که کنترل کند.

شاکری در رابطه با اینکه برخی تبلیغات انتخاباتی چهره شهر را آسیب زده یا ساماندهی مناسبی نمی شوند، گفت: به نظر می‌رسد باید نهاد ناظر بر انتخابات ورود کند که در انتخابات شورای شهر وزارت کشور و فرمانداری‌ها هستند که البته نسبت به دوره قبل تبلیغات نامناسب کمتر شده اما هنوز تبلیغات کاغذی و فیزیکی جایگاه خود را از دست نداده است.

شاکری در رابطه با ساختمان علاءالدین، گفت: خوشبختانه منطقه 11 بحث ایمنی علاءالدین را به خوبی دنبال کرده و پای کار ایستاده است، دو سوم مسائل آن حل شده و فقط منتظر این هستیم که سازمان آتش‌نشانی گواهی ایمنی صادر کند

این عضو شورای شهر ادامه داد: در این زمینه صدا و سیما جایگاهی برای لیست خدمت قائل نشده و اعضای این لیست نتوانسته‌اند برنامه‌های خود را اعلام کنند به طور مثال شورای شهر 18 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری را مصوب و کنترل می‌کند بودجه‌ای که معادل بودجه عمرانی کشور است یا 2 هزار پروژه عمرانی و اجرایی را نظارت می‌کند. 60 هزار نیروی رسمی شهرداری مشغول خدمتند که شورا بر آنها نظارت دارد بنابراین باید انتخابات شورای شهر در رسانه‌ها جایگاه بالایی پیدا کند در حالی که این گونه نیست.

وی تصریح کرد: زندگی مردم در شهر مستقیماً با شورا و شهرداری گره خورده به عنوان مثال نقشه گسل‌های شهر تهران پس از 20 سال در شورا تصویب شد که کاری علمی و حرفه‌ای بود بنابراین باید نسبت به عملکرد مهم شورا، مردم آگاه شوند.

شاکری با اشاره به اینکه شورا به طور کلی اقدامات خوبی را انجام داده اما در اطلاع‌رسانی ضعف وجود دارد، گفت: متأسفانه فضای سیاسی انتخابات ریاست جمهوری حاکم می‌شود و انتخابات شوراها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این عضو شورای شهر در رابطه با به روز شدن لیست انتخاباتی، گفت: لیست خدمت 7 تا 8 بار غربال شده اما باید ضابطه‌ای در اعلام لیست وجود داشته باشد که اکنون فقط الفبایی است و مناسب نیست و گاهی مردم نسبت به حضور کاندیدهای مورد قبول خود آگاه نمی‌شوند و مقایسه کارآمدی لیست‌ها در این صورت سخت است.

وی، گفت: حمایت، هدایت و نظارت سه وظیفه شوراست که در بخش هدایت سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری انجام می‌شود و در نظارت بررسی می‌شود که آیا برنامه‌ها در ریل قرار گرفته یا خیر که در این حوزه احتیاج به کار است.

شاکری، گفت: نظارت‌ها روتین شده، بودجه را مصوب می‌کنیم و بعد نظارت بر گزارش حسابرسی، تلفیق و تفریق داریم در حالی که ناقص است و باید دیوان محاسبات شهری ایجاد شود و در طول اجرای پروژه‌ها نظارت انجام گیرد.

این عضو شورای شهر، تصریح کرد: نظارت موردی هم اصلاً کارایی ندارد بلکه باید نظارت مستمر، سیستماتیک و آنلاین باشد و این امر نیاز به ساختارهایی دارد تا اعضای شورا در اتاق خود این مسائل را دنبال کنند و در این رابطه سامانه‌های نظارتی لازم است در غیر این صورت ناظر پروژه‌ها فقط فیزیک پروژه‌ها را می‌بینند و دیگر متوجه نمی‌شوند که در این پروژه‌ها چه می‌گذرد.

وی با تأکید بر اینکه اعضای شورا باید این مطالبات را طلب کنند، گفت: هر چه توان نظارتی ما بیشتر شود سامانه‌های نظارتی و آنلاین را تقاضا می‌کنیم و پیش بینی می شود عملکرد اعضای شورا در دوره جدید 1.5 برابر دوره قبل شود.

از علاءالدین چه خبر؟!

شاکری در رابطه با ساختمان علاءالدین، گفت: خوشبختانه منطقه 11 بحث ایمنی علاءالدین را به خوبی دنبال کرده و پای کار ایستاده است، دو سوم مسائل آن حل شده و فقط منتظر این هستیم که سازمان آتش‌نشانی گواهی ایمنی صادر کند.

خیابان 17 شهریور متروکه شده است

این عضو شورای شهر همچنین در مورد پروژه خیابان 17 شهریور نیز، گفت: این پروژه نشان داد که پروژه‌های شهری با دولتی فرق می‌کنند پروژه‌های شهری سیستماتیک، پیچیده و همه‌جانبه‌اند و با زندگی مردم گره خورده‌اند.

وی افزود: اینکه مشاور در اتاق در بسته بنشیند و تئوری بدهد فایده‌ای ندارد چون تئوری درون کتاب‌ها را نمی‌توان انجام داد ما اکنون مشاورانی نیاز داریم که با حضور در سطح شهر نسبت به یک پروژه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

شاکری گفت: ضعف مشاور داریم چون که مشاوران اکنون تابع کارفرمایان هستند و منطق یک پروژه را نمی‌دانند در حال حاضر با این کمبودها پروژه خیابان 17 شهریور کلید خورد و متاسفانه اکنون شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی و ناامنی در این محله هستیم و حتی این خیابان اکنون متروکه شده است.

این عضو شورای شهر افزود: شورا باید حواسش را جمع کند تا نظارت بهتری انجام دهد و پروژه‌های شهری نیازمند تیم مطالعاتی قوی از زندگی شهری بوده و باید به صورت میدانی کار را مدیریت کند و آنالیز هزینه فایده لازم است.

این عضو شورای شهر همچنین در مورد پروژه خیابان 17 شهریور نیز، گفت: این پروژه نشان داد که پروژه‌های شهری با دولتی فرق می‌کنند پروژه‌های شهری سیستماتیک، پیچیده و همه‌جانبه‌اند و با زندگی مردم گره خورده‌اند

وی در مورد اینکه آیا اطلاعات مربوط به پروژه خیابان 17 شهریور به شورا داده شده بود یا خیر، گفت: فکر می‌کنم این طور بوده باشد البته این پروژه مربوط به دوره قبل شوراست و آنها باید نسبت به آن اظهارنظر دقیق کنند.

شاکری در مورد اصلاحیه بودجه شهرداری،‌ گفت: این اقدام انجام شده به طوری که در دوره قبل و 4 سال پیش 3 هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به 300 میلیارد یعنی یک دهم بودجه کاهش یافته است و فاقد بودجه باقی نمانده است.

شهرداری‌ در ایجاد اشتغال از دولت موفق‌تر است

این عضو شورای شهر در مورد درآمد پایدار نیز گفت: اقتصاد شهری به ایجاد درآمد پایدار کمک می‌کند شهرداری‌ها در ایجاد اشتغال از دولت‌ها موفق‌تر هستند و باید شهرداری کسب و کار خرد و کوچک، تخصصی و حرفه‌ای راه بیندازد به عنوان مثال بیش از 5 هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که اگر بخواهیم بازرسی و ایمنی آنها را تضمین کنیم نیاز به شرکت‌های تخصصی است.

وی ادامه داد: باید درهای اشتغال را باز کنیم اینکه نیرو کم است پاسخ خوبی نیست بلکه می‌توان از بخش خصوصی کمک گرفت و موضوعات بسیاری در شهر مانند محیط زیست، انرژی، بازیافت و غیره وجود دارد که می‌توان از طریق آنها ایجاد شغل کرد. منظور ما پروژه و مشاغل خدماتی است که می‌توان برون‌سپاری کرد.

شاکری در مورد بدهی دولت نیز گفت: یک بار هم که شده باید با دولت تکلیف خود را مشخص کنیم دولت 15 هزار میلیارد بدهکاری به شهرداری دارد که این حق مردم است و با این بدهی‌ها مردم لطمه می‌بینند. این کمبودها را در مترو، اتوبوس و تاکسی می‌بینند. در حالی که شهرداری بیش از توان خود عمل کرده و دولت باید در مقابل حق‌الناس مردم جواب دهد.

بال و پر شورا را می زنند

این عضو شورای شهر گفت: قانون را باید حل کنیم اگر دولت بگوید ناتوان است ما تکلیف خود را می‌دانیم. سند مطالبات برای دولت می‌فرستیم و در مقابل پول که نمی‌دهد هیچ بال و پر شورا را هم می‌زند. دولت باید سالی هزار دستگاه اتوبوس بخرد و به ما بدهد در حالی که به تعهد خود عمل نمی‌کند. لیست عوارض نیز فرمانداری‌ها خط می‌زنند و این اقدامات اختیارات شورا را کم می‌کند.

وی در مورد برنامه‌های آتی خود در صورت حضور در چهارمین دوره شورای شهر تهران، گفت: ساماندهی شورایاری‌ها که اکنون جایگاه مناسبی ندارد، ایجاد فضای فرهنگی و معنوی در شهر، اصلاح قانون شورا و شهرداری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و استقرار سامانه‌های نظارتی مورد نیاز شورا از جمله این برنامه‌هاست.

هزینه شرکت در انتخابات/اسپانسر ندارم/لیست اموال

شاکری در مورد هزینه انتخاباتی حضور خود، گفت: بنده استاد دانشگاه هستم، دغدغه اینکه نتیجه انتخابات چه می‌شود را ندارم و به هر در و دیواری نمی‌زنم، لیست خدمت نیز برای هر 21 نفر هزینه می‌کند و بنده در حد کانال تلگرامی یا تهیه کلیپ و در حد خیلی مختصر به گروه‌هایی که لیست می‌دهند حدود یک میلیون تومان در حد توزیع 50 تا 60 هزار تراکت هزینه کرده‌ام.

وی افزود: اسپانسر ندارم، ستاد انتخاباتی هم ندارم و فقط فرزندان و دانشجویانم به من همفکری می‌دهند.

این عضو شورای شهر در مورد لیست اموال خود گفت: اینکه لیست اموال منتشر شود را به صورت یک پیشنهاد ارائه کرده‌ام و در آن زمان 3 تا 4 نفر از اعضای شورا از آن استقبال کردند. با حضورم در شورای شهر اموالم کمتر شده که بیشتر نشده است.

شاکری در پایان، گفت: اهداف سیاسی به شورا لطمه می‌زند و خاطره تلخی که از شورای اول داریم فراموش نمی‌شود بنابراین از مردم و نمایندگان آنها می‌خواهم به این نکته توجه کنند که ترکیب منافع مردم با اهداف سیاسی جواب نمی‌دهد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .