تبیان، دستیار زندگی
مشهد- اگر چه امسال با ورود شبکه های مجازی،تبلیغات انتخاباتی تفاوت هایی پیدا کرده اما هنوز هم تجمع های شبانه و راه اندازی کارناوال یکی از پرطرفداران ترین شگردهای تبلیغاتی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب های شلوغ مشهد؛

تبلیغاتی از جنس تجمع وکارناوال

اگر چه امسال با ورود شبکه های مجازی،تبلیغات انتخاباتی تفاوت هایی پیدا کرده اما هنوز هم تجمع های شبانه و راه اندازی کارناوال یکی از پرطرفداران ترین شگردهای تبلیغاتی است.

پیشخوان خبر تبیان
انتخابات

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، کمتر از چهار روز دیگر تا پایان مهلت قانونی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باقی مانده و نامزدها و هوادارانشان تلاش می کند در این مدت بیشترین آرای مردمی را جذب نمایند.

این مهم امسال با توجه به ورود تکنولوژی های جدید به عرصه تبلیغات دارای تفاوت هایی شده است،اگر چه هنوز هم روش های سنتی مانند توزیع پوستر و بروشور و نصب عکس نامزدها مرسوم بوده و کوچه خیابان های شهر مملو از کاغذهای رنگی تبلیغاتی است اما استفاده از شبکه های مجازی شیوه تبلیغات را دگرگونه کرده است.

برگزاری سخنرانی ها و مناظرهای تبلیغاتی و راه اندازی کارناوال های خیابانی از جمله دیگر شگردهایی است که این روزها در مشهد به وفور مشاهده شده و پیش بینی می شود در روز آخر تبلیغات به اوج خود برسد.

تجمع های بزرگ خیابانی

پس از گرم شدن تنور انتخابات از اواخر هفته گذشته و شدت یافتن مباحث مرتبط با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حضور هواداران در ستادهای انتخاباتی بسیار پررنگ تر از گذشته شده به صورتی که  هر شب حوالی ساعت ۲۱ به بعد، خیل عظیم طرفداران نامزدها از دو طیف سیاسی به خیابان آمده و علاوه بر مباحثه با یکدیگر به توزیع پوستر و خواندن سرودهای دسته جمعی می پردازند.

انجام تبلیغات با الگو گیری از مدل های غربی امسال درمشهد نیز رواج یافته به صورتی که طرفداران نامزدها با دردست داشتن پوستر کاندید مورد علاقه خود به صورت ردیفی در کنار خیابان می ایستند و رهگذران می خواهند به فرد مورد نظر آنها رای دهند.

پدیده دورزدن بی هدف جوانان با اتومبیل هایشان در برخی خیابان های مشهد که ستادهای انتخاباتی اصلی نامزدهای انتخاباتی در آنجا مستقر هستند نیز در این دوره همچون گذشته به چشم می خورد که همین عامل باعث راه بندانی های طولانی در خیابان احمد آباد مشهد شده است.

تبلیغات مجازی و کانال های تلگرامی

انجام تبلیغات با الگو گیری از مدل های غربی امسال درمشهد نیز رواج یافته به صورتی که طرفداران نامزدها با دردست داشتن پوستر کاندید مورد علاقه خود به صورت ردیفی در کنار خیابان می ایستند

یکی از مهم ترین روش های تبلیغاتی این دوره ازانتخابات، استفاده از شبکه تلگرام است که به صورت گسترده از سوی نامزدها و هوادارنشان مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل هزینه پایین و مخاطب بالا تقریبا تمامی نامزدها از این روش برای معرفی خود استفاده می کنند.کمپین«نه به تبلیغات کاغذی» نیز طی چند روز گذشته برای حفظ محیط زیست در شبکه های اجتماعی شکل گرفته و در حال پخش شدن است.

انرژی زیاد تجمعات عالی است

در همین راستا با جوانی که مقابل ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایستاده و عکس و نمادهای کاندیدا مورد نظر خود را در دست دارد چند دقیقه ای گفتگو می کنیم.

حسن احمدی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد مشهد است و به گفته خودش چند شبی هست در این ستاد مشغول فعالیت است.

وی می گوید: به نظر من تبلیغات هیجانی از نوع تجمعی اش بسیار پر انرژی و تاثیر گذار است زیرا جوانان با حضور در این اجتماعات علاوه بر شادی و نشاطی که کسب می کنند،با دیگر همفکران آشنا شده و  درتصمیم شان مصمم می شوند.

احمدی تاکید می کند:این که عده ای هر شب به خیابان بیایند و شادی و نشاط داشته باشند،به گرم شدن تنور انتخابات کمک زیادی می شود و عده ای که مردد به رای دادن هستند نیز ممکن است در این فضا قرار گرفته و نظرشان تغییر یابد.

از او در خصوص تاثیرگذاری تبلیغات نامزدها بر مردم سوال می کنیم که وی در پاسخ اظهار می دارد: خیلی ها در این دوره از طریق شبکه های مجازی موضوعات مرتبط با انتخابات را دنبال می کنند و البته حجم زیاد اطلاعاتی که در این شبکه ها تبادل می شود گاهی موجب ایجاد شک و تردد نیز می شود.

وی تاکید می کند: اخبار و اسنادی که در شبکه ها اجتماعی بر علیه یا به سود نامزدها منتشر می شود قابل استناد نیست و بهتر است مردم قضاوت صد درصدی خود را بر این اساس قرار ندهند.

سوء استفاده از شادی جوانان

در ادامه به سراغ فرد دیگری که در مقابل ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ایستاده می رویم و نظر وی را در خصوص تبلیغات و تجمع های خیابانی که از جمله شگردهای تبلیغاتی است جویا می شویم.

وی خود را محسن و کارمند یکی از ادارات معرفی می کند و می گوید: چند سالی هست تجمع های تبلیغاتی شب هنگام در مشهد نیز رواج یافته و عموما دختران و پسران جوان با حضور در محل ستاد انتخاباتی نامزد مورد علاقه خود تا پاسی از شب مشغول فعالیت های تبلیغاتی می شوند.

محسن می افزاید: اگر چه این مدل تبلیغ به دلیل شور و نشاطی که در خود دارد مورد استقبال زیادی قرار می گیرد، اما آسیب هایی نیز دارد که اگر به آنها توجه نشود می تواند مشکل آفرین باشد.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه همیشه عده محدودی وجود دارد که از احساسات جوانان سوء استفاده می کنند تا به اهداف خود دست یابند.

منبع : خبر گزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .