تبیان، دستیار زندگی
مریخ چهارمین سیاره از خورشید است. قطر آن فقط نصف قطر زمین است. اما ویژگیهای زمین گونه زیادی دارد و این ویژگیها اختر شناسان را به این باور رهنمون شده است که در مریخ حیات وجود دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیات در مریخ

حیات در مریخ

مریخ چهارمین سیاره از خورشید است. قطر آن فقط نصف قطر زمین است. اما ویژگی های زمین گونه زیادی دارد و این ویژگی ها اختر شناسان را به این باور رهنمون شده است که در مریخ حیات وجود دارد. حتی برخی اختر شناسان فکر می‌کنند موجودهایی هوشمند در مریخ زندگی می‌کنند.

ناحیه‌ های وسیعی از سطح مریخ پوشیده از حفره ‌هاست. چگالی جو مریخ، بطور باور نکردنی، پایین و مانند جو زمین، در ارتفاع 50 کیلومتری بالای سطح دریاست. این جو بیشتر مرکب از دی اکسید کربن با مقدار کمی آب است. اکسیژن و نیتروژن در آن پیدا نشده است، هر چند احتمالاً مقدار کمی از آن ها وجود دارد.

ویژگی های فیزیکی مریخ

از میان همه سیارات منظومه شمسی، بدون شک شرایط موجود در مریخ بیش از هر سیاره دیگری، نزدیک به شرایطی است که در زمین حکمفرماست. هر چند این تشابه نسبی است، زیرا مریخ سیاره‌ای برهوت و یخ زده است. دمای میانگین در آنجا 25- درجه سانتی گراد است که از 30+ درجه در خط استوا در بهترین شرایط تا 140- درجه سانتی گرد در تغییر است.

چگونه مریخ شما را می‌کشد؟

سیاره مریخ پدیده ‌ها و ویژگی ‌هایی دارد که می ‌توانند جان انسان را در کسری از ثانیه بگیرند. قرارگیری در معرض امواج و اشعه‌ های مضر در مریخ یکی از بزرگ ترین تهدیدهای مریخ برای فضانوردان است اما خطرهای بزرگ دیگری نیز جان مسافران به مریخ را تهدید می ‌کند.

عواملی که می‌توانند سبب مرگ انسان در مریخ شوند:

1- مریخ خون شما را به جوش می ‌آورد!

2- جو مریخ از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است.

3- دمای مریخ شدیدا متغیر است.

4- غبار مریخی

5- تشعشعات سرگردان

ناسا قصد دارد تا اواسط دهه سوم قرن 21 ماموریت انسانی در مریخ انجام دهد و در حال حاضر در حال مطالعه بر روی چندین فناوری مختلف برای اطمینان از صحت جسمی و زنده ماندن فضانوردان در سیاره سرخ است.

جو زمین از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن، مقادیری بخار آب و کربن دی‌اکسید تشکیل شده است اما در مریخ 95 درصد جو از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است.

گاز اکسیژن برای تنفس انسان ضروری است و هیج گازی نمی‌تواند جایگزین آن شود و در جو مریخ نیز ذره‌ای اکسیژن آزاد وجود ندارد و تنفس در فضای آزاد آن ظرف چند دقیقه انسان را به کشتن می ‌دهد.

چرا مریخ برای انسان سیاره‌ای حیاتی به حساب می‌ آید؟

از مهم‌ترین دلایلی كه وجود دارد این است كه در مریخ اتمسفر وجود دارد. همچنین اكسیژن هم هست، در واقع شرایطی نزدیك به زمین دارد اما نكته دیگری كه بسیار مهم است تنوع و فراوانی حیاتی در مریخ است كه البته باید تمام این موارد دقیقا توسط این افرادی كه به مریخ سفر می‌كنند بررسی شود، از مریخ می‌توانیم آب استخراج كنیم و مریخ هم دارای جاذبه است.

مریخ از نظر زیست شناختی

دمای مریخ در استوا ممکن است در روز به 24 درجه سلسیوس برسد، و در شب تا 73- درجه سلسیوس پایین بیاید. این شرایط، مریخ را جای قابل تحملی برای زندگی می ‌سازد. اما برون زیست شناسان فکر می‌کنند، که شکل های معینی از زندگی ممکن است در آنجا وجود داشته باشد. چند عامل، این امکان را تأیید می‌کند. مثلاً موانع فیزیکی به آسانی از نفوذ تشعشع فرا بنفش جلوگیری می‌ کنند.

منبع:
همشهری آنلاین
دانشنامه رشد

تنظیم: زینب شاه مرادی