تبیان، دستیار زندگی
لت   رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در باب نوروز واجد دیدگاه هایی بدیع و جالب توجه هستند .  رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: مایلم به کمک پروردگار، در این وقت محدود، از معارف قرآنی اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت ذکر و هدایت و پرهیز از غفلت

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در باب نوروز واجد دیدگاه هایی بدیع و جالب توجه هستند .

 رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: مایلم به کمک پروردگار، در این وقت محدود، از معارف قرآنی استفاده ‌ای شود و همه در این روز اوّل سال، از کلام الهی کسب نوری کنیم. یکی از مسائلی که در قرآن مکرّر آمده و روی آن تکیه شده است، مسأله «ذکر» است. «ذکر»، یعنی به یاد بودن، به هوش بودن و متوجّه بودن.

ایشان با اشاره به آیات قرآن تصریح کردند: آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «لقد انزلنا الیکم کتاباً فیه ذکر کم.»  یعنی قرآن را وسیله ذکر و به هوش بودن و متوجّه بودنِ آحاد مسلمانان معرفی فرموده است؛ زیرا بسیاری از مردم، در طول زمان دچار غفلت از حقایق عالم و دررأس همه، غفلت از ذات مقدس پروردگار بوده‌اند. در سوره‌های قرآن، درباره ذکر و غفلت مطالب زیادی بیان شده است که به گمان من در دوسوره «یاسین» و «انبیاء»، بیش از دیگر سوَر، روی این دو مطلب تکیه شده است. قرآن می‌خواهد مردم مسلمان غافل نباشند، بلکه متوجّه باشند.

معظم له تأکید کردند: نقطه مقابل این خواستِ الهی و قرآنی، خواستِ کسانی است که مست قدرت یا شهوت اند، که در آیه شریفه قرآن در سوره نساء نسبت به اراده پروردگار، این گونه می‌فرماید: «یرید اللَّه لیبین لکم و یهدیکم سنن الّذین من قبلکم. » یعنی خدا می‌خواهد که شما هدایت شوید؛ راه را پیدا کنید؛ چشمهای شما ببیند و قلب شما آگاه باشد . امّا در آیه بعد ، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً. » امّا کسانی که مست قدرت و شهوتند، دچار غفلت هستند و می‌خواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان را پیدا نکنید. لذا، صاحبان قدرت و گردن‌کلفتهای عالم که قدرت و شهوت و مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و کسانی که بیدارند و دلهایشان به هدایت الهی نورانی است برخورد می‌کنند، می‌خواهند آنها را هم مانند خود دچار غفلت کنند و از راه راست منحرف نمایند. خدای متعال، بر ما به عنوان یک ملّت، منّت گذاشته و بیدارمان کرده است. ما هم قبلاً در خواب غفلت بودیم. ما هم در سایه نا مبارک نظامهای طاغوتی و سلطنتی، راه را نمی‌شناختیم. ما هم از اخلاق اسلامی برکنار بودیم. خدا بر ما منّت نهاد، بیدارمان کرد و دلهایمان را روشن نمود.

رهبر انقلاب درادامه چنین می فرمایند : روزی در جامعه ما قرآن حضور نداشت. نماز و اقامه صلاه، به معنای واقعی وجود نداشت. نماز جمعه نداشتیم. اجتماعات الهی و معنوی، آن چنان که شایسته یک ملّت مؤمن است نداشتیم و ستمگران بر ما حکومت می‌کردند. کسانی در رأس جامعه و به عنوان رئیس ما در این کشور زندگی می‌کردند که اهل فسق و فجور بودند؛ اهل گناه بودند؛ اهل دوری از خانه خدا بودند؛ هدایت را نمی‌شناختند؛ راه خدا را نمی‌شناختند؛ عدالت را نمی‌شناختند؛ با پیغمبرانْ آشتی نبودند؛ با راه خدا سازگار نبودند. ما هم روزی در برهه‌ای طولانی از زندگی تاریخی خودمان، آن طور زندگی کردیم. ولی خدا، ما را بیدار کرد. این ملّت، بیدار شده و هدایت شده خداست. راه را خدا به این ملّت نشان داد.

آیت الله خامنه ای با این مقدمات یاد آورشدند: کاری را که این ملّت انجام داد، هیچ ملّتی در طول تاریخ، با این قدرت و با این عظمت انجام نداده است. برای همین است که شما امروز به هر کشور اسلامی که قدم بگذارید، خواهید دید برجستگان آن کشور، روشنفکران آن ملّت، جوانان درس خوانده و تحصیل کرده‌ آن ملّت و مردان و زنان آگاه آن ملّت، دلشان به یاد ملّت ایران می‌تپد. خودشان بر زبان می‌آورند و می‌گویند که «ما ملّت ایران را الگوی خود قرار داده‌ایم.» خیلی کسان از شما تقلید کردند. خیلی کسان راه شما را انتخاب کردند، و البته، همه توفیق شما را نداشتند.

مقام معظم رهبری اضاف فرمودند: ملّت ایران ملّتی است که خدای متعال بعد از یک غفلت، او را آگاه و بیدار کرد؛ راه را به او نشان داد و قدمهایش را استوار ساخت. این ملّت هم، از مرگ نترسید، از زحمتها نترسید، پیش رفت و بحمداللَّه، پرچم اسلام و قرآن و نام خدا و پیغمبران را در دنیا بلند کرد. ما به خاطر این وضعیت و به خاطر توفیق بزرگی که خدای متعال به ما بخشیده است، به این نکته و به این مسأله باید توجّه کافی کنیم و موضوع ذکر و هدایت را به عنوان مسأله اصلی و اساسی خودمان مورد توجّه قرار دهیم.

ایشان با اشاره به نیاز ملت ایران افزوده اند: پس ملّت ما، امروز از جمله موضوعهایی که احتیاج دارد به درستی به آن توجّه کند، موضوع ذکرو دوری ازغفلت است. همه باید سعی کنند غفلتها را - چه درزمینه مسائل شخصی و چه درزمینه مسائل سیاسی ،مسائل اجتماعی و مسائل مهم عالم، و بخصوص عالم اسلام (اگر وجود دارد) - بزدایند تا یک فضای روشن و نورانی به وجود آید که آحاد مردم بتوانند حقایق را به روشنی بفهمند. این، آن چیزی است که دین می‌خواهد و قرآن ما را به سمت آن هدایت می‌کند.
منبع : کتاب " نوروز، سال نو ، برنامه های نو و هدفمند ( دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای)" انتشارات مؤسسه لوح و قلم.