تبیان، دستیار زندگی
نی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، با ایجاد ترمینال هوشمند اینترنتی به ارسال شبهات دینی به مراکز پاسخگویی اقدام می کند. حجت الاسلام والمسلمین  دیبا  با اعلام این خبر گفت : این ستاد، در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد مرکز رایانه ای هوشمند با هدف پاسخگویی به شبهات دینی

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، با ایجاد ترمینال هوشمند اینترنتی به ارسال شبهات دینی به مراکز پاسخگویی اقدام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین  دیبا  با اعلام این خبر گفت : این ستاد، در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، به عنوان مرکز هماهنگ کننده  فعالیتهای پاسخگویی دینی در طول سال گذشته،گامهای موثری را در جهت تقویت ، حمایت و ساماندهی مراکز پاسخگویی  دینی در سراسر کشور برداشته است.

وی افزود:   شناسایی مراکز پاسخگویی دینی از برنامه های این ستاد بود که تاکنون بیش از 50 مرکز مورد شناسایی قرار گرفتند که برای این مراکز ، خدمات مختلفی مانند اهدای تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری ، حمایت مالی از راه اندازی مراکز دینی و تامین نیازهای مطالعاتی و کتابخانه ای مراکز پاسخگو و تهیه نرم افزار تخصصی پاسخگویی با هدف ذخیره سازی پرسش ها و پاسخ ها انجام شده است.

دبیرستاد پاسخگویی به مسائل دینی افزود: ساماندهی تخصصی به مراکز پاسخگویی و هدایت سئوالات هر موضوع به این مراکز از برنامه های دیگر این ستاد بوده است که تاکنون موسسه آینده روشن  مرکز تخصصی پرسشهای مهدوی، موسسه پرسشهای نور مرکز تخصصی سئوالات قرآنی و موسسه مذاهب اسلامی به عنوان مرکز تخصصی سئوالات مذاهب و ادیان تعیین شده اند و در حال برنامه ریزی برای معرفی مراکز تخصصی دیگر برای سایر موضوعات دینی هستیم. همچنین نزدیک به یکصد هزار سئوال از این مراکز جمع آوری شده است که این مجموعه به صورت موضوعی دسته بندی شده است.

وی افزود: انتشار نشریه تخصصی "آیینه  اندیشه " با سه موضوع "تجدد ایرانی" ( سخنرانی مصطفی ملکیان و بازتابها)، خاتمیت و مهدویت (سخنرانی دکترسروش و بازتابها)، "جمهوریت ، اسلامیت و مشروعیت " بازتابها و و دیدگاهها، و ارسال آن به مراکز تخصصی از اقدامات دیگر این ستاد بوده است. همچنین 40 جلد کتابهای پرسش و پاسخ  نیز گردآوری  شده که  در مرحله اول 20 جلد،  از این مجموعه  منتشرخواهد شد.

"دیبا" گفت: همچنین در نظر داریم با ایجاد شبکه اطلاعاتی میان مراکز پاسخگویی،  ترمینال اینترنتی سوالات دینی  ایجاد نماییم که در این برنامه ،سئوالات به صورت هوشمند ، به هر مرکز تخصصی ارسال شده و پس از از دریافت پاسخ ،اقدام به ارسال آن به آدرس  پرسش کنندگان اقدام خواهد کرد.

دبیرستاد پاسخگویی به مسائل دینی  فعالیتهای دیگر این مرکز را فراخوان مقالات با موضوع شیوه های پاسخگویی دینی ، شبهه شناسی و استخراج شبهات از ابزار مختلف رسانه ای مانند نشریات ، سایت ها ، وبلاگها و تالارهای گفتگو در اینترنت، ماهواره های عربی ، فارسی و انگلیسی زبان،  تشکیل چهار گروه تخصصی فلسفه و کلام،  فقه و حدیث و قرآن، اخلاق و تربیتى و تاریخ و سیره و ادیان  جهت پاسخگویی به سئوالات در هر حوزه علمی را از فعالیتهای مختلف این ستاد در سال گذشته اعلام کرد.

وی افزود :  برگزاری 15 دوره آموزش وبلاگ نویسی برای طلاب علوم دینی با هدف استفاده از این ابزار ارتباطی برای پاسخ گویی به شبهات، تشکیل کتابخانه تخصصی شبهات دینی، ارسال بیش از ده هزار کتاب در زمینه پرسش و پاسخ و اهدای آن به کتابخانه و مراکز پاسخگویی کشور و راه اندازی مرکز اطلاع رسانی مراکز پاسخگویی به آدرسwww.porsojoo.com  نیز از فعالیتهای دیگر این مرکز در سال گذشته بوده است.  مهر