تبیان، دستیار زندگی
سلام (1) شهید ابوبكر بن الحسن بن علی بن ابیطالب تاریخ تولد : سال 45 هجری محل تولد: مدینه منوره تاریخ شهادت : 10/محرم / 61  عاشورای حسینی محل شهادت: كربلا طول مدت حیات: 16 سال مزار شهید: كربلا مقابل ضریح اباعبدالله الحسین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهدای صدر اسلام (1)

شهید ابوبكر بن الحسن بن علی بن ابیطالب

تاریخ تولد : سال 45 هجری

محل تولد: مدینه منوره

تاریخ شهادت : 10/محرم / 61  عاشورای حسینی

محل شهادت: كربلا

طول مدت حیات: 16 سال

مزار شهید: كربلا مقابل ضریح اباعبدالله الحسین – مقام الشهداء

حضرت ابوبكر بن حسن بن  علی ابن ابیطالب، در سال 45 هجری دیده به جهان گشود، نام حضرت احمد و كنیه ایشان ابوبكر بود، پدر بزرگوارشان امام حسن مجتبی (ع) و مادرشان رمله یا ام ولد نام داشت. ابوبكر بن حسن(ع)، در سال 61 هـ. ق در سن 16 سالگی در واقعه كربلا بعد از شهادت برادرش حضرت قاسم(ع) به شهادت رسید، نام قاتل حضرت، عبدالله بن عقبه غنوی ملعون بود، مدفن ابوبكر بن حسن (ع)  در جوار امام حسین(ع) در مقام الشهداء كربلا می باشد و محل زیارت عاشقان اهل بیت (ع) است.

گوشه ای از مقتل حضرت

یاران امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و تنها تعدادی از خانواده اش باز مانده بود، اولاد علی(ع) و اولاد جعفر و عقیل و امام (ع) گرد هم جمع شدند و با یكدیگر وداع نمودند، وداعی بسیار باشكوه و مملو از معنویت. حضرت ابوبكر بن حسن(ع) پس از حضرت قاسم، برادر بزرگوارش، عازم میدان نبرد شد و پس از آن كه جهاد شجاعانه ای كرده و جمع زیادی از دشمن را به هلاكت رسانید، در حالی كه از شدت تشنگی، چشمهایش به گودی می رفت، خدمت عمویش امام حسین(ع) رسید و عرض كرد: «ای عمو! آیا شربت آبی هست تا جگرم را خنك كنم، تا در مقابل دشمنان خدا و رسول (ص) نیرومند گردم؟» حضرت (ع) به او فرمودند: «ای پسر برادرم! كمی صبر كن تا جدت حضرت رسول (ص) را ملاقات نمایی و به شربتی سیراب شوی، كه پس از آن هرگز تشنه نشوی.» سپس ابوبكر بن حسن (ع) به میدان برگشت در حالی كه رجز می خواند، و وقتی برای بار سوم عازم میدان گشت، ضمن اینكه تعداد زیادی از دشمنان را به هلاكت رساند، به دست عبدالله غنوی ملعون به شهادت رسید.

در روز عاشورا وقتی حضرت ابوبكر بن حسن (ع)، برای بار دوم به میدان رفت چنین شعری خواند كه ترجمه فارسی آن این است: «كمی صبر كن، بعد از عطش به آرزویت       می رسی، به درستی كه جانم در این جنگ به سوی بهشت می شتابد، از مرگ نمی ترسم هنگامیكه مرگ، وحشت آورد، به هنگام مرگ یا در مقابله با حریف نمی لرزم.»

منابع:

1-    نفس المهموم – ص 149 – بحار الانوار – ج 45 – 67

2-    كتاب تاب ناسخ التواریخ- ج 2- ص 331