تبیان، دستیار زندگی
وقتی فضای خانه را بوی غذای سوخته یا رنگ یا... پر کرده است، می توانید علاوه بر باز کردن پنجره ها از راهکارهای سریع و پیشنهادهای ما استفاده کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های از بین بردن بوی نامطبوع در خانه

وقتی فضای خانه را بوی غذای سوخته یا رنگ یا... پر کرده است، می‌توانید علاوه بر باز کردن پنجره‌ها از راهکارهای سریع و پیشنهادهای ما استفاده کنید...

فرآوری: هدی پاک نهاد - بخش زیبایی تبیان
بوی نامطبوع

بعد از پخت غذا در آشپزخانه برای از بین بردن بوی آن، پنجره ها را باز کنید و هود و هواکش را روشن کنید تا کوران هوا و جریان بیشتر به از بین بردن بوی بد خانه کمک کنند. البته باید بدانید که این کار انرژی زیادی را هدر می دهد. می توانید حوله نمناکی را درون فضای خانه بچرخانید تا مقداری بوی سوختگی را جذب کند. برای جلوگیری از پخش شدن بوی مواد غذایی سرخ کردنی در خانه قبل از سرخ شدن آنها، مقداری سرکه سفید را در ظرفی ریخته و آن را کنار اجاق گاز قرار دهید. به خاطر داشته باشید که برای طبخ هر غذایی قبل از اقدام به روشن کردن گاز، هواکش و هود را روشن کنید.اما اگر بازهم بوی سرخ کردن مواد غذایی و سوختگی در خانه پیچید راه های متعددی برای از بین بردن آن وجود دارد:

• در یك نعلبكی كمی ادكلن خوشبو بریزید و یك حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری كه ادكلن را خوب جذب كند و قند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادكلن تمام شد قند را خاموش كنید با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد.

كاسه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا كمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق گاز تا كم كم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر كرده و بوی حاصل از سرخ كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد

• اگر می خواهید سبزی یا موادی سرخ كنید كه مطمئن هستید اعضای خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می شوند، مقداری سركه سفید را در كاسه ای بریزید و آن را كنار اجاق گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سركه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ كردن آن مواد را در محیط خنثی می كند.

• هر چقدر هم كه غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید. قابلمه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار داده و چند تكه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.

• كاسه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا كمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق گاز تا كم كم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر كرده و بوی حاصل از سرخ كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.

• اگر حواس پرتی كار دست تان داده و غذا به قدری سوخته كه بوی حاصل از آن با هیچ یك از راهكارهای فوق خنثی شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره ها را باز كنید ولی برای این كه این بو هرچه سریع تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت های خانه انتقال پیدا نكند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار كرده و برای چند دقیقه آن را تكان دهید.

• بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه ای كوچك و قراردادن آن روی شعله اجاق گاز از بین ببرید. حرارت دادن جعفری برای مدت 5 دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می برد بلكه فضا را عطرآگین می كند.

از بین بردن بوی سیگار

اگر دود سیگار شما را آزار می‌دهد ولی یک مهمان سیگاری در منزل دارید که مرتب درحال سیگارکشیدن است و شما هم نمی‌توانید به او تذکر لازم را بدهید، راهکارهای زیر را هنگام حضور او و پس از خروجش امتحان کنید:

1- چند عدد شمع در خانه روشن کنید. شمع بوی دود سیگار را خنثی می‌کند.

2- عده‌ای بر این عقیده‌اند که برای رفع بوی دود سیگار کافی است چند کاسه حاوی مقداری سرکه را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. سرکه بوی دود را به خوبی جذب می‌کند.

یک راه سریع برای عطرآگین‌کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می‌توانید یک یا 2قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه‌تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق – درحالی که خاموش است – اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می‌کند

3-راهکار دیگر که پس از خروج مهمان سیگاری از خانه عملی است  استفاده از ترکیب مقدار مساوی آب گرم و سرکه در ظرفی گود است. سپس پارچه‌ای حوله‌ای را در محلول فرو برده و بعد از اینکه پارچه به‌طور کامل به این محلول آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و خوب بچلانید. حالا پارچه را در بالای سرتان مرتب تکان دهید تا باقیمانده دود موجود در خانه و بوی حاصل از آن از بین برود.

4- زغال روشن نیز بوی باقیمانده حاصل از دود سیگار را از بین می‌برد. در نتیجه چند عدد زغال روشن را در ظرف‌های فلزی کوچک گذاشته و در نقاط مختلف خانه قرار دهید.

راه‌های عطرآگین‌کردن خانه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای عطر آگین کردن فضای خانه، استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه‌ای در انواع و اقسام مدل‌ها و بوها تولید می‌شوند ولی در اینجا می‌خواهیم چند بوگیر خوشبوکننده دست‌ساز و خانگی را معرفی کنیم:

1-2 قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در 2 پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در هوای اتاق اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می‌رود.

2- یک راه سریع برای عطرآگین‌کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می‌توانید یک یا 2قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه‌تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق – درحالی که خاموش است – اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می‌کند.

3- مقدار کمی وانیل در کاسه‌ حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، محیط عطرآگین می‌شود.


منابع : همشهری / جام جم انلاین / ناز وب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.