تبیان، دستیار زندگی
مناظره های انتخاباتی به پایان رسید و شاید آنچه که بیش از همه در ذهن اقشار مختلف جامعه نقش بست؛ عدم رعایت اخلال انتخاباتی و تخریب شخصیت ها بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدم رعایت اخلاق انتخاباتی در مناظره ها +اینفوگرافی

مناظره های انتخاباتی به پایان رسید و شاید آنچه که بیش از همه در ذهن اقشار مختلف جامعه نقش بست؛ عدم رعایت اخلاق انتخاباتی و تخریب شخصیت ها بود.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

عدم رعایت اخلاق انتخاباتی درمناظره ها +اینفوگرافی

کمتر از یک هفته تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و اکثر مردم انتخاب خود را نهایی کرده اند و آنچه که در این مسیر نقش بسزایی داشته است ؛ سه مناظره ی انتخاباتی بود که طی سه هفته متوالی برگزار شد. این مناظره ها با تمام فراز و نشیب ها و آنچه که نباید؛ حقایق فراوانی  را برای اقشار مختلف جامعه روشن نمود. حقایقی که شاید بیان آنها هزینه های خاصی را به همراه داشته است.

اخلاق انتخاباتی

شاید کمتر کسی از لحظه ی آغاز مناظره های انتخاباتی پای رسانه ی ملی و یا رادیو ننشسته باشد و به همین خاطر است که اکثر مردم جامعه به آنچه که در این برنامه ها گذشت اشراف دارند و متاسفانه بیشتر آنها و تحلیلگران سیاسی معتقدند که اخلاق سیاسی و انتخاباتی زیر پا گذاشته شده است.

موضوع توهین ها و تهمت های نابجا ؛ از سوی هر یک از نامزدها هم که صورت پذیرفته باشد به قوت خود ناشایست و غیراخلاقی می باشد. متاسفانه در هر سه مناظره شاهد تهمت های بی سند و مدرکی بودیم که کاندیداها حواله یکدیگر کرده تا شاید از رقیب سبقت بگیرند ؛ غافل از آن که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره همگان به ویژه مسئولین را به رعایت اخلاق سیاسی و خویشتنداری توصیه می کنند.

هدف اصلی از برگزاری مناظره های انتخاباتی ارائه ی برنامه نامزدها و گزارش عملکردهای آنان می باشد در حالی که این مهم در مناظره های امسال بسیار کم رنگ دیده شد.

"رقابت سالم" یکی از کلید واژه هایی است که رهبر انقلاب اسلامی به وفور از آن استفاده نموده و در اکثر بیانات انتخاباتی همگان را دعوت به چنین رقابتی می کنند. رقابت سالم بدان معناست که طرفین با دوری از توهین و تشویش اذهان عمومی وارد میدان رقابت شوند و از هرگونه تخطی و تقلبی نیز دوری شود. بی تردید اگر این اصل اساسی مورد توجه همگان به ویژه نامزدهای انتخاباتی قرار گیرد ، اخلاق انتخاباتی رعایت شده است.

آفت انتخابات از نظر رهبر انقلاب

یکی دیگر از موارد که می تواند اخلاق سیاسی و انتخاباتی را خدشه دار نماید ؛ موضوع تبلیغات است. برخی کاندیداها در برنامه های تبلیغاتی خود (چه مناظره های تلویزیونی و چه سخنرانی های استانی و ...) سعی دارند تا با بدگویی ، افشاگری های کاذب و زیر پا گذاشتن ارزش ها ، به تخریب شخصیت رقیب بپردازند. شاید این مورد با توجه به سطح سواد رسانه ای جامعه ی کنونی ما پُر کاربردترین مسئله باشد ، اما بی تردید یکی از مخرب ترین روش ها محسوب می شود.

این روش که نسبت به روش قبلی یعنی "توهین" ، از دوز و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است می تواند بازی را به نفع دشمن و معاندان نظام اسلامی تمام کند زیرا ضمن زیر سوال بردن کارنامه انقلاب و عملکرد اکثر مسئولین نظام ، آنچه را که بر درستی آن پایه و اساس و سندی نیست را با دلایل سفسطه گرایانه درست جلوه می دهند و همین امر باعث ایجاد شک و تردید در افکار عمومی می گردد که رهبر انقلاب آن را "آفت انتخابات" بر شمرده و همگان بر دوری از آن توصیه کرده اند.

شاید بهتر باشد که بگوییم کاندیداهای انتخابات باید بر "بایدها و نبایدهای انتخاباتی" اشراف کامل داشته باشند تا از این مسیر منحرف نشده و تنش آفرینی نکنند. نامزدهای انتخابات موظفند نبایدهایی مانند عدم دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات، دوری از هتک آبروی افراد و هوچیگری رسانه ای و همچنین بایدهای مانند حسن ظن به یکدیگر، افزایش سطح آگاهی مردم و ... را رعایت کنند تا انتخاباتی پرشور و سالم را رقم زنند.

عدم رعایت اخلاق انتخاباتی درمناظره ها +اینفوگرافی

برای مشاهده اینفوگرافی "بایدها و نبایدهای انتخاباتی" در سایز اصلی روی تصویر بالا کلیک کنید.

مناظره های انتخاباتی و عدم رعایت اخلاق سیاسی

هدف اصلی از برگزاری مناظره های انتخاباتی ارائه ی برنامه نامزدها و گزارش عملکردهای آنان می باشد در حالی که این مهم در مناظره های امسال بسیار کم رنگ دیده شد. بیشترین زمان مناظره ها در راستای افشاگری و تهمت به یکدیگر صرف شد غافل از این که با پیشبرد چنین روندی نه تنها به نظام اسلامی و تحقق اهداف آن کمکی نمی شود که ضرباتی سهمگین به آن وارد می شود. به راستی چرا نامزدهای انتخابات 96 به جای تبیین برنامه های خود بیشتر به تخریب یکدیگر پرداختند؟ آیا از نتیجه چنین حرکتی باخبر نبودند؟ آیا نمی دانستند این کار تنها باعث خشنودی دشمنان نظام اسلامی می شود؟

امید آن می رود که پس از این مسئولین نظام جمهوری اسلامی؛ بر رعایت اخلاق سیاسی حساسیت بیشتری نشان دهند تا دیگر شاهد تشویش اذهان عمومی جامعه نباشیم.

به هر حال اگر بنا باشد که مناظره های انتخاباتی در دوره های آتی نیز برگزار شود باید فکری اساسی برای محتوای آن و چارچوب سخنان نامزدها تعیین گردد در غیر این صورت به نظر می رسد که حذف مناظره ها به سود همگان باشد.

کلام آخر

تا چند روز آینده رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب می شود و چه رئیس جمهور جدیدی روی کار بیاید و چه دولت کنونی چهار سال دیگر به مردم خدمت کند ؛ آنچه که حائز اهمیت است ذهنیت مردم نسبت به کاندیدا می باشد، ذهنیتی که خود آنها در مناظره های انتخاباتی برای مردم ایجاد کرده اند. امید آن می رود که پس از این چه نامزدهای انتخاباتی و چه دیگر مسئولین نظام جمهوری اسلامی ؛ بر رعایت اخلاق سیاسی حساسیت بیشتری نشان دهند تا دیگر شاهد تخریب شخصیت ها و در پی آن تشویش اذهان عمومی جامعه نباشیم.