تبیان، دستیار زندگی
شد همایش یك روزه فقه و محیط زیست روز یكشنبه با پیام حضرت آیت الله "ناصر مكارم شیرازی" از مراجع عظام تقلید درمدرسه تخصصی فقه و اصول برگزار شد. وی دراین پیام آورده است: در دنیایی كه شرم‌آورترین تخریب محیط زیست از سوی كشوره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش فقه و محیط زیست در قم برگزار شد

همایش یك روزه فقه و محیط زیست روز یكشنبه با پیام حضرت آیت الله "ناصر مكارم شیرازی" از مراجع عظام تقلید درمدرسه تخصصی فقه و اصول برگزار شد.

وی دراین پیام آورده است: در دنیایی كه شرم‌آورترین تخریب محیط زیست از سوی كشورهای صنعتی صورت می‌گیرد دستورات فقهی اسلامی درخشندگی خاصی دراین عرصه داشته و عامل مهمی برای معرفی مكتب اسلام خواهد بود.

این مرجع تقلید بیان داشته است: فقه اسلامی نه تنها نسبت به مسایل مربوط به محیط زیست بی‌تفاوت نیست بلكه دستورهای موكدی در زمینه حفظ و نگهداری و گسترش و آفت زدایی آنها صادر كرده است.

آیت الله مكارم‌شیرازی تاكید كرده است: علاوه برتبیین انظار فقهی درزمینه حفاظت محیط زیست، باید كاری كنیم كه این امر تبدیل به یك فرهنگ عمومی شود و مسلمانان جهان در این مساله پیشرو باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای با این مضمون كه "خزائن همه چیز در دست ماست ولی جزبه مقدار معینی آن را نازل نمی‌كنیم" ادامه می‌دهد:بنابراین (آیه) هرگونه زیاده روی و تخریب در مواهب الهی سبب محرومیت گروهی از مردم جهان یا محرومیت خود ما می‌باشد.

معاون آموزشی سازمان محیط زیست كشور نیز در این مراسم زیاده خواهی بشر را عاملی مهم در رشد آلودگی هوا دانست و بیان داشت: گسترش تخریب محیط زیست همزمان با گسترش صنایع عامل ضد توسعه می‌باشد.

دكتر "محمد یزدی" افزود: تولید روز افزون آلاینده‌های محیطی وكاهش منابع طبیعی با دخالتهای نادرست بشر در طبیعت به ویژه تخریب فضای سبز و جنگل ها عاملی مهم در تخریب زمین به شمار می‌رود.

وی اضافه كرد: كاهش جنگل‌های كشوراز ‪ ۱۸میلیون هكتار در سال گذشته به دوازده و نیم هكتار در حال حاضر، از نمونه‌های این تخریب می‌باشد.

وی ادامه‌داد: این درحالی است كه آلودگی ناشی از دود كارخانه‌ها، خودروها ، پالایشگاهها و منازل شخصی در سالهای گذشته به ‪ ۳۲میلیون تن درسال رسید.

یزدی افزود: فقه اسلامی بسیار بر رعایت محیط زیست تاكید كرده و لازم است تا از این طریق به پایداری محیط زیست كمك كنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس كعبی رییس مدرسه فقه و اصول قم نیز در این مراسم گفت: با تحول ساختاری در حوزه فقه و نزدیك كردن آن به‌ساختار معاصر می‌توان با استنتاج مسایل مختلف تاثیر مستقیم بر محیط زیست گذاشت.

وی بیان داشت: شناخت رابطه فقه و محیط زیست، طبقه‌بندی نظریات فقهی در خصوص محیط زیست می‌تواند در ایجاد رشته‌ای خاص و جلوگیری از تخریب محیط زیست موثر باشد.

كعبی اظهارداشت: اگر جهان و محیط زیست تابع شریعت نباشد بشریت نابود خواهد شد.

وی‌گفت: اسلام تاكید فراوانی بر حفظ محیط زیست از گذشته دور داشته مباحثی كه امروز مورد بحث جامعه جهانی است و مسلمانان باید با شناخت مسایل فقهی ادبیات اسلام را در خصوص محیط زیست به جهان عرضه كنند.

وی، استفاده از انرژی هسته‌ای كه استكبار جهانی ما را از داشتن آن برحذر می‌دارد عامل بی‌نیازی از سوختهای فسیلی دانست و افزود: سوختهای هسته‌ای نقش مهمی در كاهش آلودگی هوا بازی می‌كنند.

احمد مبلغی جانشین رییس مدرسه فقه و اصول نیز با اشاره به ایجاد رشته فقه و محیط زیست در این مدرسه در آینده افزود: دین اسلام با ارایه بهترین ادبیات و تضمین لازم تاثیر زیادی در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

وی اضافه‌كرد: استنباط مباحث محیط زیست از فقه به مفهوم ایجاد فقهی جدید نیست، بلكه عاملی برای توجه به حكم لاضرر یعنی نفی حكم ضرر است.

مبلغی افزود: بیان محیط زیست از دیدگاه فقه از سوی مسلمانان و كاركردی نمودن آن موجب دستیابی به جهانی سالم و كاهش تخریب با رشد آگاهی می‌شود.

وی اضافه كرد: محیط زیست برای همه مردم است اگر تخریب شود مسلمانان و غیر مسلمان از آن ضرر خواهند دید، لذا توجه به حفظ زمین از سوی همه مردم می تواند، این مساله حل نماید.