تبیان، دستیار زندگی
ند  حضرت آیت الله مكارم شیرازی در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به پیشینه موفق این جامعه و نیز جایگاه آن در جهان اسلام، خواستار برخورد شجاعانه‌تر این جامعه شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شجاعانه‌تر برخورد كند

حضرت آیت الله مكارم شیرازی در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به پیشینه موفق این جامعه و نیز جایگاه آن در جهان اسلام، خواستار برخورد شجاعانه‌تر این جامعه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان، حضرت آیت الله مكارم شیرازی در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این كه این جامعه مانند گذشته كار خود را ادامه می‌دهد و اظهار نظرهای متین می‌نمایند اظهار داشت: جامعه مدرسین جایگاهی ممتاز در جهان تشیع، بلكه جهان اسلام دارد و امتحان خودش را در مقاطع گوناگون پس داده است. این نهاد باید هر چه بیشتر تقویت و آثار و بركاتش روز به روز بیشتر شود.
وی خطاب به اعضای این جامعه افزود: تنها مشكل جامعه مدرسین این است كه باید شجاعانه‌تر برخورد كند. من به سهم خودم واقعاً خوشبختم كه عضویت چنین جامعه‌ای را دارم، اگرچه كم خدمتتان می‌رسم ولی اخبار را پیگیری می‌كنم و خوشحال هستم و به سهم خودم تأیید می‌كنم.
این مرجع تقلید ادامه داد: در مسأله عكس‌العمل نشان دادن درباره اهانت به نبی مكرم اسلام (ص) باید انصاف داشت كه با عكس‌العملی كه درباره اهانت به حرم مطهر امامین عسكریین (ع) نشان داده شد متفاوت بود؛ زیرا آنجا مسأله كاریكاتور بود، اینجا تخریب حرم بود.
وی پیشنهاد تاسیس یك گردهمایی از علمای جهان اسلام را مطرح كرد و خاطرنشان ساخت: این مسأله ساده نبود، وقتی یك كشور این كار را كرد دیگر كشورها هم پیروی كردند و از آن مهم‌تر رؤسای جمهور و شخصیت‌های آنها حمایت كردند. این اشتباه یك كاریكاتوریست نیست، بلكه یك هجمه عمومی است. به تازگی اعلامیه‌ای‌ داده شد كه امضا كنندگان آن، سلمان رشدی و مانند آن بودند؛ راجع به این‌كه این قضیه را باید پر رنگش كرد؛ وقتی دیدند همه مسلمانان صدایشان بلند شد و غربی‌ها در وحشت فرو رفتند، گفتند خطر مهم برای جهان بشریت خطر اسلام است. اسلام مانند فاشیسم است؛ باید جلوی آن را گرفت. با توجه به نیات سوء آنها باید با دعوت از علمای جهان اسلام و شخصیت‌های گوناگون با راهكارهایی جلوی تكرار این مسأله گرفته شود؛ این مسأله مطالعه شود و بتوانیم این كار را انجام دهیم.
این مرجع تقلید با اشاره به فاجعه تخریب حرم مطهر عسكریین (ع) اظهار داشت: سر و صدای مردم بلند شده، می‌گویند چرا بازسازی آغاز نمی‌شود؟ گروهی هم از تهران آمدند و می‌گفتند مراجع باید اطلاعیه مشتركی درباره بازسازی بدهند، صدا و سیما هم حركت عمومی قوی را در این زمینه آغاز كند.
وی افزود: دعوت از علمای جهان اسلام، پیشنهاد بسیار خوبی است. شرایط مساعد است. زیرا هجمه‌هایی كه به اسلام شده، ما را منسجم‌تر ساخته است.
حضرت آیت الله مكارم شیرازی با بیان این‌كه شهرستان‌ها از علمای قوی دارد خالی می‌شود، یادآور شد: هر شهری را نگاه می‌كنیم خالی شده و سبب شده دشمنان قوی‌تر برخورد كنند چون كه یك عالم قوی نافذ الكلمه می‌تواند یك شهر را به حركت در بیاورد و این امر پشتوانه‌ای برای كشور ما است كه الآن دارد ضعیف می‌شود.
وی افزود: برای حل این مشكل باید اولاً عده‌ای از علمای برجسته شهرستان‌ها را تشویق كرد كه آنها بروند به شهرستان‌ها، گاه از ترس این‌كه از آنها حماین نشود نمی‌روند. مراجع قول حمایت به آنها بدهند به آنها بگویند ما از شما حمایت می‌كنیم، حمایت مادی می‌كنیم، حمایت معنوی می‌كنیم، طوری بشود تعدادی از این فضلاء را به شهرستان‌ها منتقل كنیم. ایشان در ادامه فرمودند: بافت حوزه ما بافت مشكل‌دار است، به صورت استخر نیست، به صورت یك مجموعه آب راكد است. استخر این است آب می‌آید جمع می‌شود و پر می‌شود آن را باز می‌كنند مزارع و باغات را آبیاری می‌كنند ولی الآن در بخشی آب جمع می‌شود و می‌ماند. البته اساتید، محققین و فضلایی كه زمینه رشد و افاضه دارند و حوزه به آنها نیاز دارد در حوزه بمانند ولی زمینه اعزام به شهرستان‌ها باز شود.
وی در پایان ضمن تشكر از حضور اعضای جامعه مدرسین ابراز امیدواری كرد: با تمام این مشكلاتی كه در جهان اسلام و تشیع پیدا شده تصور من این است كه خداوند با دست دشمن دارد اسلام و مسلمین را بزرگ می‌كند. این هجمه‌ای كه از اطرف جهان اسلام درباره این كاریكاتورها شده غربی‌ها را به وحشت انداخت. یك حلقه اتصال بین مسلمانان شد این جریانی كه در سامرا واقع شد و بسیار ناگوار بود من تصور می‌كنم چهره سامرا را عوض می‌كند.
گفتنی است در آغاز این دیدار، آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رییس جامعه مدرسین گزارشی از فعالیت‌های جامعه ارائه نمود و برخی اعضای این جامعه دیدگاه‌های خود را درباره توجه به گسترش وهابیت، تقویت ارتباط و هماهنگی مراجع تقلید با یكدیگر و با علمای كشورهای اسلامی ابراز داشتند.رسا