تبیان، دستیار زندگی
قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند آسیب های جدی به سلامتی شما وارد کند. کاهش آب بدن، سرطان پوست، پیری زودرس و ... از مضرات شایع قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور خورشید است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 درمان طبیعی آفتاب سوختگی در تابستان

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامتی شما وارد کند. کاهش آب بدن، سرطان پوست، پیری زودرس و ... از مضرات شایع قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور خورشید است.

بخش سلامت تبیان

آفتاب سوختگی

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام مواجه با نور خورشید الزامی است، چرا که می‌تواند از خیلی مشکلات مانند التهابات پوستی، تاول، آفتاب سوختگی شدید و خارش جلوگیری کند.

اما هنگامی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، ضد آفتاب هم کاری از دستش ساخته نیست و دچار آفتاب سوختگی دردناکی می‌شوید. پوستتان پوسته پوسته شده و در کل احساس کباب شدن دارید. با استفاده از 10 مورد زیر می‌توانید خیلی سریع جلوی این اتفاق دردناک را بگیرید.

بلغور جوی دو سر

بلغور جوی دو سر مانند یک بمب در برابر آفتاب سوختگی واکنش نشان می‌دهد. زمانی که به شدت دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، کافیست بلغور جوی دو سر را با آب سرد شسته و مستقیم روی پوست ملتهب قرار دهید. آنگاه تاثیر شگفت انگیز و تسکین دهنده آن را متوجه خواهید شد.

کمپرس سرد

سرکه سیب یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین آفتاب سوختگی است. می‌توانید آن را هنگام استحمام روی پوست بمالید و یا می‌توانید با یک پنبه آغشته به سرکه سیب را به صورت ضربه‌ای روی پوست قرار دهید

دوش آب سرد اولین اقدامی است که در هنگام مواجهه با آفتاب سوختگی انجام می‌دهید. اما دراز کشیدن طولانی در آب سرد فکر خوبی نیست، چرا که بعد از مدتی دچار سوزش شدیدی می‌شوید. شما می‌توانید با قرار دادن مستقیم یک حوله حاوی چند تکه یخ، التهاب و آفتاب سوختگی را بهبود بخشید.

ماست

مصرف ماست به طور طبیعی برای خشکی پوست بسیار مفید است و مالیدن آن روی پوست آفتاب سوخته مانند یک ماده جادویی عمل می‌کند. ماست را به عنوان یک کرم موضعی حدود 5 دقیقه روی پوست بمالید و سپس با گرفتن دوش آب سرد آن را پاک کرده و پوست تان را التیام ببخشید.

روغن گیاه عنبر سائل

این گیاه ضد التهاب است و مصرف آن هنگام آفتاب سوختگی از شدت پیدایش آکنه، درد و سوختگی جلوگیری می‌کند. فقط کافیست چند قطره از روغن گیاه عنبر سائل را با یک پارچه یا پنبه مرطوب روی پوست قرار دهید تا تاثیر شگفت انگیز آن را به سرعت متوجه شوید.

جوش شیرین

اگر درد و سوزش زیادی دارید، جوش شیرین برای تسکین موقتی درد بسیار مفید و مناسب است. وان حمام را با آب خنک پُر کنید و مقداری جوش شیرین درون آن بریزید و برای مدت کوتاهی در آن دراز بکشید. فقط به خاطر داشته باشید هنگامی خروج از حمام، پوستتان را خشک کنید تا جوش شیرین ماندگاری و جذب بالاتری داشته باشد.

پماد

هیدروکورتیزون

کرم، اسپری و پماد هیدروکورتیزون تا حدقابل توجهی می‌تواند آفتاب و سوختگی ناشی از نور خورشید را بهبود بخشد. در این مورد نکته حائز اهمیت، داشتن حتی یک درصد از هیدروکورتیزون در کرم و پماد موضعی است.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین و بهبود سوختگی با نور خورشید است. می‌توانید آن را هنگام استحمام روی پوست بمالید و یا می‌توانید با یک پنبه آغشته به سرکه سیب را به صورت ضربه‌ای روی پوست قرار دهید.

چای کیسه ای

مهم نیست که چه نوع از چای کیسه‌ای را استفاده می‌کنید؛ سیاه، سفید، سبز یا قرمز. اگر در ناحیه پوست صورت و پلک‌ها دچار آفتاب سوختگی شدید، چای کیسه ای خیس خورده(خنک) التهاب پوستتان را به سرعت می‌گیرید. اسید تانیک موجود در این کیسه‌ها تورم و درد را کاهش می‌دهد.

آلوئه ورا

هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا یک انفجار از طراوت و امدادرسانی به پوستتان را احساس می‌کنید. قرار دادن آلوئه ورای خالص و طبیعی روی محل سوختگی، روند درمان را بسیار سریع می‌کند.

نوشیدن آب

یکی از آسان‌ترین و بهترین راه‌ها برای بهبود آفتاب سوختگی نوشیدن آب است. مسلما افرادی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، تا حد زیادی آب بدن خود را دست داده و درگیر خشکی و شکنندگی پوست نیز می‌شوند.


منبع : جام جم - بیتا نوروزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.