تبیان، دستیار زندگی
انتشار موج گسترده ای از ویدئوهای آنلاین خودکشی، قتل، شکنجه و ... در شبکه اجتماعی فیس بوک دردسر ساز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج خشونت آمیز فیس بوکی!

انتشار موج گسترده ای از ویدئوهای آنلاین خودکشی، قتل، شکنجه و ... در شبکه اجتماعی فیس بوک دردسر ساز شده است.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان

موج خشونت آمیز فیس بوکی!

امروزه شبکه های اجتماعی یکی از بهترین امکانات برای برقراری ارتباطات است ارتباطاتی از جنس صحبت کردن، به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم، صوت و ... . اما موضوع تنها به اشتراک گذاشتن و ارتباطات ساده ختم نمی شود زیرا بسیاری از افراد سراسر جهان از این فضا و محتوای آن الگو برداری می کنند. الگو برداری های که گاه رنگ و بوی خشونت و انحراف به خود می گیرد.

موج خشونت آنلاین در فیس بوک

با افزایش انتشار ویدئوهای خشونت ‌آمیز در فیس بوک و سوءاستفاده از قابلیت پخش زنده این شبکه ی اجتماعی ، مدیران این شرکت به فکر استخدام افرادی برای شناسایی و حذف این محتوا افتاده ‌اند.

"مارک زاکربرگ" مدیرعامل این شرکت معتقد است برای تحقق این امر باید تعدادی کارمند به 4500 کارمند فعلی فیس بوک اضافه شوند تا مطالب ارسالی را مرور کرده و موارد خشونت آمیز را حذف نمایند.

زاکربرگ قصد دارد تا علاوه بر استخدام افرادی با این هدف، ابزار بهتری برای ایمن سازی فیس بوک نیز ابداع کرده و در دسترس علاقمندان قرار دهد.

در هفته های اخیر انتشار ویدئویی زنده، از فردی که تلاش خود برای خودکشی را از طریق فیس بوک در معرض دید میلیون ها نفر گذاشت ، جنجال های گسترده ای به راه انداخته است. پیش از این هم چند آمریکایی فرایند آزار و اذیت فرد دیگری را از طریق قابلیت پخش زنده فیس بوک نمایش داده بودند.

البته در یک مورد پس از آغاز پخش زنده فرایند یک خودکشی در فیس بوک ، کارکنان این شبکه اجتماعی متوجه موضوع شده و به سرعت نیروهای پلیس را مطلع کرده و از مرگ حتمی یک نفر جلوگیری کردند.

حائز اهمیت آن که طبق آخرین آمار اعلام شده؛ این شبکه اجتماعی شامل خشن‌ترین ویدئوهای موجود در اینترنت بوده است، مثلاً به تازگی ویدئویی از به قتل رساندن پدر بزرگی ۷۴ ساله که در خون خود خوابیده بود توسط قاتل او بر روی فیس بوک زنده پخش شد. مدتی بعد از آن ، مردی در تایلند در ویدئویی دختر ۱۱ ماهه خود را به قتل رساند. هر دوی این ویدئوها بعد از مدت زیادی که در معرض دید عموم بودن ، توسط مسئولان پاک شدند. این دقیقا مشکلی بود که فیس بوک با استخدام نیروی جدید سعی در رفع آن دارد.

شکایت رژیم صهیونیستی از فیس بوک!

انتقاد مقامات رژیم صهیونیستی از شبکه اجتماعی فیس بوک، طی چند ماه گذشته به شدت افزایش یافت و سران این رژیم، فیس بوک را محلی برای ارتباط‌ گیری فلسطینی‌ها با یکدیگر و برنامه ‌ریزی برای عملیات انتحاری علیه اسرائیلی ‌ها عنوان کردند. این انتقادات تا جایی پیش رفت که مسئولین فیس بوک، اعلام کردند قصد همکاری با رژیم صهیونیستی در راستای مقابله با خشونت‌های آنلاین را دارند.

بعد از شکایت خانواده افراد کشته شده در سرزمین‌های اشغالی از مسئولین فیس بوک، ظاهراً فیس بوک وادار شده تا به این همکاری تن بدهد. اسرائیل مدعی است که گسترش چنین همکاری ‌هایی با مقامات فیس بوک، سبب خواهد شد تا به تعبیر آن‌ها از میزان حملات تروریستی کاسته شود.

مسئولین فیس بوک نیز در بیانه‌ای که در این رابطه صادر کردند مدعی شدند که مدیران این شرکت تنها در صورت وجود یک همکاری تنگاتنگ میان بخش خصوصی و دولتی، قادر خواهند بود تا به مقابله با خشونت و افراط‌گرایی در این شبکه اجتماعی بپردازند و همکاری با اسرائیل نیز، قرار است تا در راستای نیل به این هدف اتفاق بیفتد.

به اعتقاد کارشناسان امنیتی، گرچه ممکن است که این همکاری سبب کاهش خشونت در فضای آنلاین شود اما از طرفی ممکن است به یک عادت برای مقامات صهیونیست و نهادهای قانون‌گذار در این رژیم تبدیل شود و هر شبکه اجتماعی که مخالف این رژیم عمل نماید با اعمال محدودیت از طرف سران آن مواجه گردد.

فیس بوک پیش از این هم افرادی را برای کنترل محتوای ویدئوهای پخش زنده استخدام کرده بود، اما حالا قصد دارد تعداد این افراد را دو برابر کند.

آیا هزینه ی روند جدید از کاربران اخذ می شود؟

زاکربرگ قصد دارد تا علاوه بر استخدام افرادی با این هدف، ابزار بهتری برای ایمن سازی فیس بوک نیز ابداع کرده و در دسترس علاقمندان قرار دهد. فیس بوک پیش از این هم افرادی را برای کنترل محتوای ویدئوهای پخش زنده استخدام کرده بود، اما حالا با توجه به وضعیت خاص پیش آمده ؛ قصد دارد تعداد این افراد را دو برابر کند.

"راجر مک نامی"، مدیر اجرایی موسسه تکنولوژی Elevation Partners ، برای افرادی که نگران هزینه ‌های اضافه شده به فیس بوک هستند، اعلام کرد که این حرکت هزینه‌ ای را از سوی فیس بوک برای آن‌ها به دنبال نخواهد داشت. دیگران این اقدام را حداقل عملی که فیس بوک می ‌توانست انجام دهد، شمرده ‌اند که بدین معنی است که اگر این عمل نتیجه مطلوب ندهد، اقدام بعدی باید بسیار بزرگ‌ تر باشد.

البته برخی صاحب نظران این حوزه معتقدند که این حرکت از سوی فیس بوک به معنای قدرت محدود الگوریتم‌ها در پیدا کردن و از بین بردن پست‌هایی داری محتوای تنفر و خشونت است. امروز صبح در CNBC او به این نکته اشاره کرد که چیزی که مشخص است این است که هیچ الگوریتمی نمی‌تواند مانند یک انسان ویرایشگر عمل کند.

منابع : خبرگزاری فارس / موسسه اطلاع رسانی سایبربان