تبیان، دستیار زندگی

زانو درد؛ بایدها و نبایدهای درمان خانگی

معمولاً در صورت زانودرد استراحت ضروری می‌شود. در عین حال مصرف برخی داروهای خانگی و رعایت نکات ساده در جهت بهبود و تسکین درد موثر است. بنابراین اگر شما هم دچار زانودرد شده‌اید حتما به بایدها و نبایدها در جهت تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی‌تان دقت کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زانو درد، درد، زانو،

زانودرد در هر سنی امکان بروز دارد. این مشکل در اغلب موارد به آرتروز مربوط می‌شود، اما ممکن است در اثر ضربه، حرکت نادرست پا، مشکلات مربوط به غضروف و حتی وجود کیستی کوچک بروز کند. مسئله مهم در امر زانودرد تشخیص درست علت و درمان پزشکی متناسب با آن است. بدون شک درمان مربوط به یک فرد جوان ورزشکار با یک فرد سالمند بی تحرک یکسان نخواهد بود. 

معمولا در صورت زانودرد استراحت ضروری می‌شود. نباید به مفاصل فشار آورد. در عین حال مصرف برخی داروهای خانگی و رعایت نکات ساده در جهت بهبود و تسکین درد موثر است. بنابراین اگر شما هم دچار زانودرد شده‌اید، حتما به بایدها و نبایدها در جهت تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی‌تان دقت کنید.

به گفته متخصصان در ساعات اولیه یعنی در 48 تا 72 ساعت اولیه شروع درد بهتر است از کمپرس گرم خودداری کنید، چون باعث تشدید مشکل می‌شود

بایدها

استراحت کردن

یکی از کارهایی که باید با بروز زانودرد انجام دهید، گوش دادن به نیازهای بدن و استراحت کردن است. هر فشار، حمل بار یا حرکت نادرستی درد را بیشتر کرده و آسیب بیشتری به بافت زانو یعنی رباط، مینیسک، استخوان و غیره وارد می‌کند.

متخصصان معتقد هستند که ورزش برای مفاصل مفید است و پیاده‌روی از بروز مشکلات مفصلی پیشگیری می‌کند. اما زمانی که مشکل زانودرد بروز می‌کند، نباید به این نواحی فشار زیادی وارد شود. بنابراین لازم است که محتاط عمل کرده و برای مدتی استراحت کنید. سپس به طور تدریجی و هماهنگ ورزش هایی مانند شنا یا فیزیوتراپی انجام شود. 

مهم‌ترین کار این است که در یک سطح ناهموار و سنگلاخ راه نروید، چون امکان پیچ خوردن پا و افتادن بسیار بالا است. پیاده‌روی را در زمین های نرم و مناسب و با نظر و صلاحدید پزشک شروع کنید.

ماساژ با سرکه سیب و روغن زیتون

سرکه سیب برای تسکین و بهبود زانودرد مفید است. سرکه سیب خاصیت قلیایی دارد و می تواند باعث نابودی سمومی که در مفاصل تجمع و التهاب ایجاد کرده است بشود. ترکیب سرکه سیب و روغن زیتون یک پماد خانگی و موثر برای کاهش التهاب است. 

می‌توانید یک قاشق سرکه سیب و مقدار کمی روغن زیتون را روی پنبه ریخته و به زانویتان بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

گزنه و آب لیموترش

برای تهیه این داروی خانگی 80 گرم (8قاشق) گزنه، یک لیتر آب و یک عدد لیموترش نیاز هست. دم کرده گزنه همیشه یک داروی مناسب برای کاهش التهاب و درد مفاصل است. کافیست جوشانده گزنه را با آب لیموترش مخلوط کنید. این نوشیدنی منبع ویتامین C می‌شود که برای ترمیم غضروف و بهبود مشکلات جسمی و روحی مفید است. 

ابتدا گزنه را در نصف لیتر آب بریزید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید محلول 10 دقیقه استراحت کند. بعد از این زمان، جوشانده را از صافی رد کنید. در نهایت آب یک عدد لیموترش و نیم لیتر آب باقیمانده را به آن اضافه کنید. در طول روز از این نوشیدنی چندین بار بنوشید.

نبایدها

اگر زانودرد دارید، علاوه بر کارهایی که باید انجام دهید، باید حواستان به کارهایی که نباید انجام دهید نیز باشد:

به خاطر اینکه هر مکمل یا داروی گیاهی ممکن است با داروهای خودتان تداخل ایجاد کند، بهتر است قبل از مصرف این نوع مکمل ها و داروهای گیاهی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید

درمان با سرما و گرما

همه افراد درباره اثرات کمپرس گرم و سرد برای تسکین دردها شنیده اند. این شیوه درمان برای کاهش درد و بهبود روند التهاب موثر است. با این حال باید محتاط باشید.

به گفته متخصصان در ساعات اولیه یعنی در 48 تا 72 ساعت اولیه شروع درد بهتر است از کمپرس گرم خودداری کنید، چون باعث تشدید مشکل می‌شود. بهترین کار این است که در روزهای نخست از ژل‌های سرد استفاده کرده و استراحت کنید. استفاده از گرما برای تسکین درد را به روزهای بعد موکول کنید.

کفش‌ها

اگر به طور مرتب دچار زانودرد می شوید لازم است کفش مناسبی انتخاب کنید. اگرچه کفش‌ها عامل اصلی بروز زانودرد نیستند، اما باعث تشدید این مشکل می شوند. توصیه می‌شود که به متخصص مراجعه کنید و در خصوص انتخاب کفش و کفی مناسب مشورت بگیرید. کفی های طبی در بازار وجود دارند که تماس پا با زمین را کنترل کرده و زانودرد را تسکین می دهند.

زنجبیل درمانی

زنجبیل یک ریشه درمانگر و بسیار موثر است که برای کاهش دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود. با این وجود در خصوص مکمل‌های زنجبیل باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

- اگر یک نوع داروی ضدالتهاب تجویز شده توسط پزشک را مصرف می کنید ، از زنجبیل استفاده نکنید.

- اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید، نیز از مصرف این ریشه بپرهیزید.

به خاطر اینکه هر مکمل یا داروی گیاهی ممکن است با داروهای خودتان تداخل ایجاد کند، بهتر است قبل از مصرف این نوع مکمل‌ها و داروهای گیاهی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.