تبیان، دستیار زندگی
ند حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار سفیر آلمان با وی، از مواضع آلمانی‌ها در خصوص همراهی آمریكا در ممانعت از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای ابراز گلایه كرد. این مرجع عالیقدر روز چهارشنبه در ادامه ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: آلمان درمسئله هسته‌ای باید ایران را همراهی كند

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار سفیر آلمان با وی، از مواضع آلمانی‌ها در خصوص همراهی آمریكا در ممانعت از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای ابراز گلایه كرد.

این مرجع عالیقدر روز چهارشنبه در ادامه این دیدار افزود: این در حالی است كه ایران و آلمان از ‪ ۱۰۰سال پیش تاكنون رابطه خوبی براساس حسن تفاهم داشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه همیشه برخی كشورهای از این رابطه خوب خرسند نبوده و با توطئه زمینه سوء تفاهم را فراهم كرده‌اند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: آلمان برخلاف حسن نظر ما نسبت به این كشور در مورد مسئله هسته‌ای ایران موضعی گرفت كه نه براساس قوانین بین‌المللی و نه براساس مصالح مشترك دو كشور می‌باشند.

وی ابراز امیدواری كرد كه آلمان با تجدید نظر در سیاست خود، ارتباط خود را با ایران مانند گذشته بهبود داده واز فاصله گرفتن دو كشور ازاین روابط خوب بپرهیزد.

وی افزود: سیاست ملت ایران همچنین دستورات مذهب شیعه این است كه به كسی ظلم نشود و تولید سلاح‌های گشتار جمعی جایز نیست.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به اظهارنظر سفیر آلمان كه ایران باید اعتمادسازی كند ، گفت : اگر اعتمادسازی مد نظر كشورهای جهان است چرا وقتی همه كشورهای خاورمیانه به اسراییل بی‌اعتماد هستند، كشورهای غربی در این خصوص واكنش نشان نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت : براساس دستورات قرآن كریم همه مردم باید در صلح و آرامش زندگی كنند و به حقوق یكدیگر تعدی نكنند، این برنامه ما ایرانیان است.

وی گفت: من امیدوارم روابط میان مسلمانان و مسیحیان براساس حسن تفاهم تقویت شود و همه مردم براساس برابری و مساوات زندگی كنند.

وی در پاسخ به سووال سفیر آلمان در خصوص تعارض میان مذهب كه دروغ و ریا را حرام می‌داند و سیاست كه الزامات خود را دارد، گفت: این مساله بستكی به فرهنگ هر جامعه دارد.

وی توضیح داد : دراسلام تناقض و تعارضی وجود ندارد چراكه مسلمانان عملگرا بوده وتوجه آنان به امور دنیوی و سیاسی به هیچ وجه مانع از رعایت اصول معنوی و اخلاقی نیست .

وی در پاسخ به سووالی درخصوص اینكه آیا مراجع مذهبی به مقوله سیاسی، اقتصادی و... نظر دارند یا نه؟، گفت : اسلام به اصلاح همه جوانب امور حیات بشر نظر دارد و به همه مسلمانان حق اظهار نظر آزاد در تمام مسایل را داده است .

وی در پاسخ به این سووال كه آیا علما درخصوص مسایل تخصصی ازجمله سیاست ،اقتصاد وكامپیوتر آیا اظهار نظر می‌كنند یاآنرا به متخصصین واگذار می‌كنند ، گفت: در امور تخصصی افراد كارشناس و متخصص اظهار نظر می‌كنند و علما از نظر آنان استفاده می‌كنند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به سووال سفیر آلمان درخصوص آیا رونق حوزه علمیه نجف و كربلا موقعیت حوزه قم را تضعیف نمی‌كند؟، گفت: فرقی میان قم و نجف نیست و مرجعیت تقلید در اسلام به اعلم می‌رسد حال این مرجعیت چه در قم یا در نجف و یا در هر كجای دینا كه باشد شیعیان از او تقلید خواهند كرد.

وی در پایان گفت : حوزه‌های علمیه قم و نجف هیچ تعارضی با هم ندارند و بیان این نوع مسایل ، حكایت از عدم شناخت روحانیت شیعه دارد.