تبیان، دستیار زندگی
ست "صادق نابلسی" كارشناس و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اسلامی لبنان و رییس حوزه علمیه امام صادق در "صیدا" ‪ ۴۰كیلومتری جنوب بیروت، گفت: ادعاهای اسراییل علیه ایران بی‌پایه و اساس است. وی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارشناس روابط بین‌الملل: ادعاهای اسراییل علیه ایران بی‌اساس است

"صادق نابلسی" كارشناس و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اسلامی لبنان و رییس حوزه علمیه امام صادق در "صیدا" ‪ ۴۰كیلومتری جنوب بیروت، گفت:

ادعاهای اسراییل علیه ایران بی‌پایه و اساس است.

وی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار "ایرنا" افزود: اسراییل، ایران را متهم می‌كند كه دارای اهداف توسعه‌طلبانه در خاورمیانه است و برای دستیابی به سلاح كشتار جمعی تلاش می‌كند كه این ادعاها درست نیست و تهران حسن نیت خود را به مردم جهان نشان داده است.

نابلسی ادامه داد: اسراییل در حالی تهدیدها و تبلیغات خود علیه ایران را درباره پرونده هسته‌ای این كشور افزایش داده كه خود بیش از ‪ ۲۰۰كلاهك هسته‌ای دارد و به تهدید برای منطقه و جهان تبدیل شده است.

وی با بیان اینكه ایران به قوانین بین‌المللی و مفاد پیمان منع تولید و گسترش سلاح كشتار جمعی "ان پی تی" پایبند است، تصریح كرد: متاسفانه برخی قدرت‌های بزرگ اهمیتی به حسن نیت ایران نمی‌دهند و اهداف حقیقی و صلح‌آمیز این كشور برای دستیابی به فناوری هسته‌ای را درنظر نمی‌گیرند.

نابلسی اظهار داشت: غرب بویژه آمریكا و اسراییل در حل و فصل مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای بر تفاوت‌های ایدئولوژیك باایران و نظریه‌هایی كه دولت این كشور به آنها پایبند است، تاكید می‌كنند.

به گفته استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اسلامی لبنان، واقعیت این است كه كه كشورهای بزرگ نمی‌خواهند ایران به پیشرفت‌های صنعتی و فناوری دست یابد و آن را تهدیدی علیه منافع خود می‌بینند.

نابلسی خاطرنشان كرد: اسراییل برای اینكه درها را به روی ایران ببندد، اقدام به تهدید علیه این كشور می‌كند و ناظران بین‌المللی بی‌طرف قادر به درك این اقدام و تاثیر آن بر ایران هستند.

وی افزود: برغم تهدید اسراییل علیه ایران، آن رژیم از اقدام عملی علیه ایران ناتوان است و مقام‌های تل‌آویو با توانایی تهران در پاسخگویی به هر گونه تجاوز آشنا هستند و می‌دانند كه در صورت اقدام نظامی علیه ایران، هزینه سنگینی را متحمل خواهند شد.

نابلسی در پاسخ به پرسشی گفت: اقدام اسراییل به هرگونه تجاوز نظامی علیه ایران به معنای آغاز جنگ در خاورمیانه است و جهان این امر را نخواهد پذیرفت زیرا جنگ دراین منطقه نفت خیز، امنیت، صلح و اقتصاد جهانی را با خطر بزرگ روبرو خواهد كرد.

وی ابراز عقیده كرد: اسراییل از هرگونه برخورد مستقیم با ایران خودداری می‌كند از این رو به تهدید و تبلیغات سیاسی روی آورده است.

كارشناس لبنانی افزود: هم‌پیمانی ایران با سوریه و حزب‌الله لبنان، موقعیت راهبردی مناسبی را به تهران بخشیده است .

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اسلامی لبنان افزود: در صورت درگیری نظامی در خاورمیانه، تنش‌های داخلی و فشارهای خارجی ناشی از آن در همه كشورهای این منطقه افزایش خواهد یافت و ثبات و امنیت این كشورها را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

نابلسی درباره دلایل نادیده گرفته شدن تهدیدهای اسراییل از سوی جامعه جهانی گفت: سازمان ملل تن به اراده كشورهای بزرگ بویژه آمریكا داده و زیر نفوذ این كشور قرار دارد و از استقلال و بی‌طرفی در حل درگیری‌ها و اختلاف های بین‌المللی برخوردار نیست.

كارشناس لبنانی افزود: كشورهای ضعیف از عملكرد سازمان ملل و ضعف آن در برابر سیاست‌های راهبردی، توسعه‌طلبانه و جنگ‌های ویرانگر كشورهای بزرگ و از بین رفتن معیارهای قانونی و اخلاقی در روابط بین‌الملل گله‌مند هستند.

به گفته نابلسی، سازمان ملل بطور كامل و همه‌جانبه به امور نمی‌نگرد و اقدام اسراییل در كشتار فلسطینیان و تهدید علیه ایران را نادیده می‌گیرد.

وی گفت: در مقابل، چشم جامعه جهانی به اقدام كشوری چون ایران دوخته شده است كه برای رسیدن به استقلال سیاسی، علمی و نظامی خود به دور از محور كشورهای بزرگ تلاش می‌كند.

نابلسی این پرسش را مطرح كرد كه چرا جامعه جهانی با كشورهایی چون پاكستان و هند كه سلاح كشتار جمعی دارند، مانند ایران برخورد نمی‌كند؟ وی ابراز عقیده كرد: پاكستان و هند زیر بار خواسته‌ها و اراده آمریكا هستند، سلاح خود را دراختیار منافع این كشور قرار داده‌اند از این رو مجازات نمی‌شوند اما ایران كه زیر بار زورگویی آمریكا نمی‌رود، تهدید و محاصره می‌شود.

رییس حوزه علمیه امام صادق در "صیدا" این اقدام و سیاست دوگانه آمریكا را غیراخلاقی و در تعارض با قوانین و روابط بین‌الملل دانست.