تبیان، دستیار زندگی
رد نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از پیشنهادش برای ایجاد زمینه لازم برای ورود غیر مجتهدین به مجلس خبرگان رهبری، دفاع كرد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،"مجید انصاری" كه روز چهارشنبه پس از پایان جلسه نوبت صبح دوم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجیدانصاری از پیشنهادش برای ورود غیرمجهدین به مجلس خبرگان دفاع كرد

نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از پیشنهادش برای ایجاد زمینه لازم برای ورود غیر مجتهدین به مجلس خبرگان رهبری، دفاع كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،"مجید انصاری" كه روز چهارشنبه پس از پایان جلسه نوبت صبح دومین روز از پانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری با خبرنگاران گفت و گو می‌كرد، با تاكید بر اینكه جایگاه خبرگان رهبری فراتر از دسته بندی‌های سیاسی است، گفت: در نوبت بعد از ظهر جلسه امروز خبرگان بصورت فردی پیشنهاد خود را مجددا مطرح خواهد كرد.

انصاری باانتقاد از فضاسازی‌هاانجام شده در رسانه‌هادرخصوص این پیشنهاد و موضع‌گیری برخی افراد و اظهار نظرهای ارائه شده دراین خصوص، گفت: اینكه گفته می‌شود فقط مجتهدین باید در خبرگان حضور داشته باشند از نظر من درست نیست و باید زمینه حضور دانشمندان و متخصصین سایر رشته‌ها نیز دراین مجلس فراهم شود.

این نماینده مجلس خبرگان بااشاره به‌اظهارات برخی افراد مبنی بر اینكه چون خبرگان رهبری درخصوص اجتهاد رهبر نظر می‌دهند، پس نمایندگان آن باید از میان مجتهدین باشند، گفت: اجتهاد یكی از ویژگیهای رهبری است و رهبر ویژگیهای دیگری نیز باید داشته باشد كه سایر متخصصان می‌توانند درخصوص آن ویژگیهااظهار نظر كنند.

انصاری افزود: همانطوری كه در شورای نگهبان، برای تشخیص مغایرت و یا عدم مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، فقها و حقوقدانان حضور دارند.

این عضو مجلس خبرگان همچنین استدلال هیات رییسه برای در دستور كار قرار نگرفتن پیشنهادش در اجلاس فعلی، را درست ندانست و گفت: من به آیین نامه‌های مجلس چه مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان آشنایی كامل دارم.

انصاری افزود: می‌گویند چون پیشنهاد یكماه قبل از آغاز جلسه به كمیسیون نرسیده، لذا قابل طرح در این اجلاس نیست، درصورتی كه تنها ‪ ۱۰روز قبل از آغاز جلسه اگر پیشنهاد به كمیسیون ارائه شود، قابل طرح است.

نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: ضمن اینكه ما قبل از انتخابات دوره بعدی خبرگان اجلاس دیگری نداریم و اگر قرار باشد تصمیمی درخصوص انتخابات بعدی خبرگان گرفته شود، باید در همین اجلاس اتخاذ شود .

مجید انصاری برگزار نشدن انتخابات خبرگان در حوزه‌هایی كه نامزدهای آن به حد نصاب نمی‌رسند را یكی دیگر از پیشنهادات خود عنوان كرد كه مورد پذیرش قرار گرفته است .

وی افزود: در انتخابات دوره‌های قبلی مشاهده‌شده كه در برخی از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای ورود به مجلس خبرگان به حد نصاب لازم( دوبرابر تعداد نماینده لازم برای حوزه انتخابیه) نرسیده‌اما انتخابات برگزار شده و باتوجه به اینكه ملاك انتخاب، كسب اكثریت نسبی آرا است، یك نامزد اگر فقط خودش هم به خودش رای می‌داد، انتخاب می‌شد.

انصاری گفت: پیشنهاد داده‌ام كه درصورت به حد نصاب نرسیدن تعداد نامزد های حوزه انتخابیه، انتخابات در آن حوزه برگزار نشود و این پیشنهاد به تایید كمیسیون نیز رسیده است.

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص حضور زنان در خبرگان رهبری، گفت: قانون فعلی خبرگان رهبری نیز منعی برای ورود بانوان به مجلس خبرگان نیست، اما شرط اجتهاد نیز برای بانوان یكی از شرایط است.

انصاری گفت: با توجه به مسئولیتی كه در حوزه علمیه بانوان در كشور دارم، به جرات می‌گویم بانوانی هستند كه شرط اجتهاد را نیز دارا هستند و برای ورود به مجلس خبرگان منعی ندارند.