تبیان، دستیار زندگی
ود یك استاد دانشگاه گفت: مصونیت و سالم ماندن هر موضوع و موردی باید در پوشش و قالب مذهبی ارائه شود. دكتر "حاتم عسگری" روز چهارشنیه در سومین نشست پژوهشی همایش "پژوهش تعزیه" در سالن قدس مصلی قم افزود: بعد از اسلام و در دوره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك استاد تعزیه: مصونیت هر موضوعی باید در پوششی مذهبی ارائه شود

یك استاد دانشگاه گفت: مصونیت و سالم ماندن هر موضوع و موردی باید در پوشش و قالب مذهبی ارائه شود.

دكتر "حاتم عسگری" روز چهارشنیه در سومین نشست پژوهشی همایش "پژوهش تعزیه" در سالن قدس مصلی قم افزود: بعد از اسلام و در دوره "آل بویه" مردم برای خاندان پیامبر (ص) به اشكال مختلف به عزاداری می‌پرداختند.

وی بیان داشت: از آن دوره برای عزاداری‌ها به ویژه حضرت سیدالشهداء(ع) دو نوع موسیقی با لحن‌های سینه‌زنی و روضه‌خوانی به وجود آمد.

وی بنابر نظریه یك پروفسور غربی دو ماخذ مادر برای موسیقی در دنیا ذكر كرد و افزود: یكی موسیقی عرفان، معرفت، شعور و عقل بوده كه ریشه در ایران دارد و دیگری موسیقی توحش كه ریشه آن در یونان است.

عسگری خاطر نشان كرد: ایران تنها كشوری است كه حتی در زمان قبل از اسلام نیز درجات مذهبی بالایی داشته است و زرتشت نخستین كسی است كه موسیقی را در ایران ایجاد كرد.

وی با اشاره به اجرای چندین نوع موسیقی در تعزیه ادامه داد: در مرحله نخست در تعزیه یك موسیقی برای پیش واقعه اجرا می‌شود كه نوع و نام اجرای واقعه مربوطه را مشخص می‌نماید.

وی آهنگ رزم و جنگ، آهنگ بزم، وفا، تسلیم و رضا و مثنوی را از جمله آهنگ‌هایی ذكر كرد كه در تعزیه اجرا می‌شود.

عسگری ورود مقام‌ها را به موسیقی از زمان "كریم‌خان زند" ذكر كرد كه در دوره قاجاریه به اوج خود می‌رسد، افزود: این درحالی است كه بزرگان تعزیه در گذشته‌های دور زیباترین و كلیدی‌ترین آهنگ‌ها را در تعزیه قرار دادند.

وی تصریح كرد: در هر مجلس تعزیه یك مقام خوانده می‌شود چون مقام سبز برای امام حسین(ع) و مقام ماهور در تعزیه مسلم كه رعایت آن برای حفظ نظم و جلوگیری از پراكندگی لازم و ضروری است.

وی خواستار دقت مداحان در رعایت لحن خواندن اشعار و كلام شد كه باید میان عزاداری شخصی و عزاداری خاندان پیامبر(ع) تمییز قائل شویم.

همایش سراسری پژوهش تعزیه از ‪ ۱۳اسفندماه در قم آغاز شد.