تبیان، دستیار زندگی
ست   حضرت آیت الله مكارم شیرازی،  در دیدار مسؤولان برگزار كننده همایش فقهی محیط زیست در مركز جهانی علوم اسلامی، بر لزوم به كار گیری تبلیغات جهانی برای رعایت مصالح زیست محیطی تأكید كرد. به گزارش خبرنگار&n...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلوده كردن محیط زیست حرام است

حضرت آیت الله مكارم شیرازی،  در دیدار مسؤولان برگزار كننده همایش فقهی محیط زیست در مركز جهانی علوم اسلامی، بر لزوم به كار گیری تبلیغات جهانی برای رعایت مصالح زیست محیطی تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار  تبیان حضرت آیت الله  مكارم شیرازی در این دیدار با بیان این‌كه اسلام ، دینی فراگیر است، اظهار داشت: دین اسلام برای تمام بخش‌های زندگی بشر دستور دارد. در بخش محیط زیست احادیث و روایات فراوانی داریم، ولی توجه كمی به آن شده است.
وی شناسایی و جمع‌آوری روایات و آیات متناسب با موضوعات مختلف درباره جوامع بشری را خواستار شد و گفت: باید آیات و روایات مربوط به محیط زیست جمع بندی شود، مورد كار كارشناسی فقهی قرار گیرد و در اختیار مسؤولان قرار بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم به وجود آمدن برخی مسایل جدید كه در گذشته وجود نداشته است را مد نظر قرار داده و افزود: امروزه سلسله سؤال‌های جدیدی از ما می‌شود كه می‌تواند به عنوان یك فصل جدید در فقه مطرح شود. ما باید به همه آنها پاسخ بدهیم. ما معتقدیم دین اسلام نه زمان می‌شناسد و نه مكان.
وی ادامه داد: اگر تخصصی شدن فقه به طرف این‌گونه مسایل برده شود، كاری تازه است و باید منابع فقهی را در این زمینه مورد پژوهش جدید قرار دهند. مسأله محیط زیست هم در شرایط كنونی بسیار مهم است. باید موضوعات و سؤال‌های مربوط به این بخش دسته‌بندی شده و به آنها پاسخ داده شود. مانند: محیط زیست در فضا، آب‌ها، فضای طبیعی، آلوده كردن فضای عمومی و سایر موارد. به نظر ما كشیدن سیگار انجام دو فعل حرام است، نخست كشیدن خود سیگار و دوم آلوده كردن محیط دیگران .
این مرجع تقلید اضافه كرد: متأسفانه در دنیای امروز ،آن جمعیت‌هایی كه تنها منافع خاص خود را می‌بینند و آن را با مسایل سیاسی یكی می‌كنند، به محیط زیست توجهی ندارند. باید یك هجمه تبلیغاتی جهانی بر ضد ناقضان قوانین محیط زیست بشود تا بر اثر فشار افكار عمومی، مردم دنیا تسلیم واقعیت‌ها شوند و بپذیرند كه هر كس از محیط زیست به اندازه خودش سهمی دارد.
حضرت آیت الله مكارم شیرازی فرهنگ‌سازی درباره محیط زیست را خواستار شد و ادامه داد: تبیین مسایل مربوط به محیط زیست را باید به یك فرهنگ عمومی تبدیل كرد. ما اینها را از نظر فقهی حل كرده‌ایم، ولی اگر در سطح عمومی جامعه به یك فرهنگ تبدیل شود و مردم احساس مسؤولیت كنند، بسیار مؤثر خواهد بود.

رسا