تبیان، دستیار زندگی
اغلب افراد می دانند که فیلمهای پورنو تأثیر خوبی بر رابطه جنسی همسران ندارند. اما با پوست خربزه ای که دنیای گسترده و پر زرق و برق شبکه های اینترنتی و اجتماعی زیر پای بعضی ها می گذارند، برخی خواسته یا ناخواسته به سمت این دنیا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخصوص متاهلین

فیلم های پورن و دردسرهایش

اغلب افراد می دانند که فیلمهای پورنو تأثیر خوبی بر رابطه جنسی همسران ندارند. اما با پوست خربزه ای که دنیای گسترده و پر زرق و برق شبکه های اینترنتی و اجتماعی زیر پای بعضی ها می گذارند، برخی خواسته یا ناخواسته به سمت این  دنیای تاریک سُر می خورند. در این یادداشت درباره این موضوع صحبت می کنیم که چرا نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد؟

راحله فلاح -کارشناسی ارشد روانشناسی
تماشای فیلم پورن

آیا از پورنو می توان یاد گرفت؟

خیلی از کسانی که به تماشای فیلم های پورنو می نشینند معتقدند که تماشای این فیلم ها به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند در حین  رابطه جنسی با همسرشان چطور باید رفتار کنند. اما واقعیت آن است که فیلمهای پورنو فقط روی تحریک میل جنسی شما تأثیر می گذارند بدون آنکه سمت و سوی مناسبی برای ارضای این میل پیش پایتان بگذارند.

مشکل فیلم های پورنو کجاست؟

تماشای فیلمهای پورنو شبیه این است که کسی مدام تشویقتان کند به داخل استخری به ظاهر جذاب و عمیق شیرجه بزنید بدون آنکه به شما بگوید چطوری باید خودتان را روی آب نگه دارید. به علاوه تماشای این قبیل فیلمها موجب مشکلات دیگری هم می شود که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

1. تماشای فیلمهای پورنو می تواند شما را به سمت اعتیاد به این کار پیش ببرد. این به آن معنا نیست که هر کسی که

وقتی اعتیاد به پورنو ایجاد بشود، احتمال این خطر وجود دارد که مرد به تدریج فقط در زمانی که مشغول پورنو است بتواند به نعوظ برسد و در نتیجه توان نعوظ او در حین رابطه با همسرش با کاهش مواجه بشود.

یکی دوبار پای پورنو بنشیند، لزوماً به آن معتاد می شود. اما به هر حال خطر اعتیاد می تواند در کمین هر کسی که خواسته یا ناخواسته پورنو را شروع می کند قرار داشته باشد. آزمایشهای علمی هم نشان داده اند که پورنو موجب می شود تا موادی شیمیایی در مغز فرد آزاد شود که باعث کاهش موقتی استرس و احساس خوشی می شود. بنابراین وقتی فرد با پورنو مشغول می شود، کم کم نیاز پیدا می کند تا دفعه بعد دقایق بیشتری به تماشای آن بپردازد تا بتواند به همان میزان قبل احساس لذت کند، و این آغاز راه اعتیاد است.

2. ممکن است بعضی از توانایی های جنسی مرد را کاهش بدهد. وقتی اعتیاد به پورنو ایجاد بشود، احتمال این خطر وجود دارد که مرد به تدریج فقط در زمانی که مشغول پورنو است بتواند به نعوظ برسد و در نتیجه توان نعوظ او در حین رابطه با همسرش با کاهش مواجه بشود.

3. انتظارات غیر ممکنی ایجاد می کند. فیلم های پورن مقاصد تجاری دارند به همین دلیل روابط جنسی را به پر آب و تاب ترین و رؤیایی ترین شکل ممکن به تصویر می کشند. قاعدتاً محقق کردن رابطه جنسی در عالم واقعیت با این شکل و شمایل در توان هیچ زن و شوهری نخواهد بود.

4. نگرش های انحرافی را نسبت به روابط جنسی ایجاد می کند. دسته ای از فیلم های پورن، با رفتارهای پرخاشگرانه همراه هستند که تماشای آنها می تواند نگرش تماشاگر نسبت به رابطه جنسی را در جهت منفی تغییر بدهد.

5. موجب کاهش صمیمیت بین زن و شوهر می شوند. حتی اگر فیلمهای پورن بدون رفتارهای پرخاشگرانه هم باشند، باز هم تأثیری منفی روی رابطه همسران می گذارند. مهم ترین این تأثیرات شامل کاهش صمیمیت، کاهش لذت از با هم بودن و کاهش روحیه قدرشناسی در رابطه می شوند.

چگونه این مزاحم را از رختخواب بیرون کنید؟

با توجه به نفوذ گسترده این قبیل فیلم ها به دنیای پر بازدید مجازی، هر کسی ممکن است دست کم یکبار با این فیلم ها مواجه بشود. بنابراین لازم است بدانیم چطور با این عامل مزاحم برخورد کنیم. در ادامه به چند تا از این موارد می پردازیم:

1. تیشه به ریشه آن بزنید. مهم ترین کار در چنین موقعیت هایی قطع رابطه کامل با این فیلمها است. برای مثال سایت یا شبکه اجتماعی که با این رویکرد فعالیت می کند را فیلتر کنید. اگر هم به طور اتفاقی با چنین فیلم هایی مواجه شدید، به محض اینکه متوجه شیطنت آمیز بودن آن شدید آن را قطع و یا در صورت امکان از دستگاهتان پاک کنید.

اگر پورنو برایتان به یک عادت تبدیل شده است و یا اگر این فیلم ها ساعت های کار، مطالعه، تعامل با همسر و دوستان شما را به خود اختصاص داده است، لازم است از متخصصین حوزه روانشناسی یا روانپزشکی کمک بگیرید.

2. بپذیرید که سوپر من نیستید. کسانی که به دام هر نوعی از انواع اعتیاد افتاده اند، گمان نمی کرده اند که روزی عنوان «معتاد» به آنها تعلق بگیرد. پس لطفاً خوش بینی های کاذبی مثل «من معتاد نمی شم» را از مخیله تان بیرون کنید و بی معطلی پایتان را از این وادی پرخطر بیرون بکشید.

3. دکمه های خطر را بشناسید. یک کار مهم دیگر آن است که بدانید چه وقت هایی هوس پورنو به سرتان می زند؟ برای مثال وقتی خیلی اعصابتان به هم ریخته است؟ وقتی همسرتان به رابطه چراغ سبز نشان نمی دهد و شما احساس ناکامی می کنید؟ یا وقتی احساس خستگی امانتان را می برد؟ وقتی این موقعیت های وسوسه انگیز را شناختید، با برنامه ای سالم آنها را پر کنید.

4. به متخصص مراجعه کنید. اگر پورنو برایتان به یک عادت تبدیل شده است و یا اگر این فیلم ها ساعت های کار، مطالعه، تعامل با همسر و دوستان شما را به خود اختصاص داده است، لازم است از متخصصین حوزه روانشناسی یا روانپزشکی کمک بگیرید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.