تبیان، دستیار زندگی

تصفیه خون با 9 سبزی معطر و ادویه

خون در بدن اهمیت ویژه ای دارد. خونی که تمیز نباشد بدن را لانه سموم می کند. حتماً می دانید که کلیه ها و کبد وظیفه دفع سموم و تصفیه خون را بر عهده دارند. اما در عین حال می توانید با کمک برخی مواد غذایی مفید از جمله برخی گیاهان، سبزیجات معطر و ادویه ها گام مؤثری در تصفیه خون بردارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تصفیه خون، کلسترول بد خون،
بعد از تصفیه خون پوستی زیباتر و احساسی بهتر خواهید داشت. با ما باشید تا با این سبزیجات و ادویه ها بیشتر آشنا شوید.

اهمیت تصفیه خون

خون وظیفه حمل عناصر مغذی و مورد نیاز سلول‌ها را بر عهده دارد تا هر کدام به وظایف خود عمل کنند. خون با حمل اکسیژن به سلول‌های ریوی در جهت تنفس یاری می رساند. این مایع سرخ به کمک گلبول های سفید و آنتی بادی های پلاسما از بدن محافظت می کند. علاوه بر این به کمک سلول ها باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می شود. 

خون پروتئین، چربی ها، کربوهیدرات ها و هورمون ها را جا به جا می کند و تعادل میزان آب و یُن های بدن را از طریق تعریق کنترل می کند. بنابراین این مایع سرخ‌رنگ تأثیر زیادی در عملکردهای بدن دارد.

تخم گیاه خارمریم به دلیل دارا بودن فلاوونوئیدها در دنیای پزشکی استفاده می شود. فلاونوییدها برای احیای سلول‌های آسیب دیده مؤثر بوده و از سلول‌های جدید و سالم محافظت می کند. علاوه بر این، فلاونوییدها در تولید آنزیم های حیاتی برای دفع سموم از بدن نقش دارند



توجه داشته باشید که تجمع سموم در بدن می تواند ناشی از کمبود تحرک بدنی، مصرف بی رویه مواد غذایی حیوانی و نداشتن تغذیه سالم باشد. 

اگر در زندگی صنعتی امروزی افراد به فکر تصفیه خونشان نباشند احتمال اینکه با عادت های نادرست روزانه مشکلاتی از قبیل سکته قلبی یا سرطان زودتر از موعد به سراغشان بیاید بیشتر است. در ادامه با سبزیجات و ادویه های سالم و طبیعی برای تمیز کردن خون بیشتر آشنا می شوید.

سیر

اولین ماده غذایی مفید و در دسترس برای تصفیه خون سیر است. این ماده غذایی از پرفشاری خون و گردش نامنظم خون پیشگیری می کند. چون کلسترول بد موجود در خون را کاهش می دهد. سیر با تسریع و تداوم جریان خون در ارگانهای بدن از رگ‌ها و بخصوص آئورت، عروق کرونری و مغزی محافظت می کند. علاوه بر این سیر سرشار از ترکیبات سولفوریک (همان آلیسین) است و برای دفع سموم انباشته شده در خون مؤثر بوده و به روده کمک می کند تا بدن را از شر میکروارگانیسم های آسیب رسان خلاص کند. برای بهره مندی از خواص این ماده غذایی مفید می توانید صبح سیر را بجوید و یا به هر بهانه در غذاهایتان استفاده کنید.

سیر


گیاه قاصدک

قاصدک حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که دستگاه گوارش را از سموم پاک می کند. این گیاه در درمان بیماری های کبدی نیز مؤثر است و باعث دفع سموم خون می شود. قاصدک به طور طبیعی در دشت‌ها و باغ ها می روید و دارای گل های زردرنگی است. ساده ترین روش استفاده از این گیاه دم کردن برگ های آن است. می توانید این گیاه را دم کرده و به صورت چای میل کنید. این نوشیدنی همچنین می تواند یک جایگزین مناسب برای کافئین باشد. می توانید روزانه تا 3 فنجان از این نوشیدنی مصرف کنید.

زردچوبه

این ادویه هندی و معروف قرن هاست که استفاده می شود و خواص فوق العاده ای دارد. همه ما از این ادویه برای خوش طعم و خوشرنگ کردن غذاها استفاده می کنیم اما بهتر است بدانید که همین ادویه بی ادعا خواص درمانی فوق العاده ای دارد. یکی از خواص مهم زردچوبه ضدسرطان بودن آن است. چون باعث احیای آسیب‌های DNA شده و التهاب های مزمن را تسکین می دهد. زردچوبه یک ماده ضدالتهاب بوده و به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب از جمله لخته شدن خون کمک می کند. این ادویه تجمع پلاک ها در عروق را کاهش داده و مانع از افزایش کلسترول بد خون می شود. پس برای داشتن خونی تمیزتر مصرف زردچوبه تان را نیز افزایش دهید.

ریحان

ریحان به کبد و کلیه ها کمک می کند تا سریع تر سموم را از بدن دفع کنند. این مسئله نیز باعث کنترل مشکلات گوارشی و بیماری ها می شود. علاوه بر این ریحان مانند یک داروی ادرارآور عمل کرده و به دفع سموم موجود در خون کمک می کند.

زردچوبه یک ماده ضدالتهاب بوده و به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب از جمله لخته شدن خون کمک می‌کند. این ادویه تجمع پلاک‌ها در عروق را کاهش داده و مانع از افزایش کلسترول بد خون می‌شود. پس برای داشتن خونی تمیزتر مصرف زردچوبه تان را نیز افزایش دهید

 

گشنیز

گشنیز یکی دیگر از سبزیجات معطری است که به تمیز شدن خون و دفع جیوه و دیگر مواد معدنی مضر موجود در جریان خون کمک می کند. مازاد جیوه در بدن رایج تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. چون این ماده در مواد پرکننده دندان (آمالگام) و همچنین در برخی از گونه ماهی ها وجود دارد و به سادگی وارد جریان خون می شود.

گیاه خارمریم

تخم گیاه خارمریم به دلیل دارا بودن فلاوونوئیدها در دنیای پزشکی استفاده می شود. فلاونوییدها برای احیای سلول‌های آسیب دیده مؤثر بوده و از سلول‌های جدید و سالم محافظت می کند. علاوه بر این، فلاونوییدها در تولید آنزیم های حیاتی برای دفع سموم از بدن نقش دارند.

گیاه گزنه

برگ‌های گزنه برای تصفیه خون مؤثر است چون حاوی ترکیبات فعالی مانند هیستامین و اسیدفرمیک هستند. گزنه قدرت قطع خونریزی‌ها را داشته و برای مقابله با خونریزی های بین دو قاعدگی مؤثر است. این گیاه برای کنترل مشکلاتی از قبیل هموفیلی، قاعدگی های دردناک، خلط های خونی سینه و مشکلات ناشی از یائسگی مؤثر عمل می کند. برای مقابله با این مشکلات کافی است یک قاشق غذاخوری نوشیدنی تهیه شده از گزنه تازه را میل کنید. برای مقابله با خونریزی بینی نیز می توانید یک گلوله پنبه را به این نوشیدنی آغشته کرده و در سوراخ بینی قرار دهید.

گزنه، چای گزنه، دمنوش گزنه، برگ گزنه،
 

گیاه نیم (neem)

گیاه نیم چندان شناخته شده نیست. اما آنتی اکسیدان های فعال موجود در این گیاه باعث دفع سموم، رادیکال های آزاد و باکتری ها از کبد و خون می شوند. برای دریافت این ترکیبات فعال کافی است روزانه یک بار چای این گیاه را تهیه و میل کنید. می توانید این نوشیدنی را با عسل شیرین کنید تا طعم تلخ آن قابل تحمل باشد.

گیاه سِس یا کوسکوتا (cuscuta)

این گیاه یک گیاه انگل و پیچنده ای با میزان بالایی فلاوونوئید است. این ماده نیز یک ترکیب آنتی اکسیدانی و سم زدای قوی است که به دفع سموم از کبد کمک زیادی می کند. گیاه سس برای تمیزی و تصفیه خون مفید است چون حاوی میکروارگانیسم های مفید بوده و پوست را سالم و زیبا نگه می دارد.

توجه

می توانید این گیاهان را از عطاری ها تهیه کنید. حتماً قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی با متخصص طب سنتی مشورت کنید. یادتان باشد اگر مشغول مصرف داروی خاصی هستید خودسرانه به سمت داروهای گیاهی نروید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.