تبیان، دستیار زندگی
ست   آیت الله جوادی آملی،  در دیدار اساتید حوزه‌های علمیه خراسان با برشمردن شرایط و ویژگی‌های علم و عالم بر توجه جدی اساتید حوزه به «شبهه‌شناسی» تأكید كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«شبهه‌شناسی» وظیفه اصلی اساتید حوزه است

آیت الله جوادی آملی،  در دیدار اساتید حوزه‌های علمیه خراسان با برشمردن شرایط و ویژگی‌های علم و عالم بر توجه جدی اساتید حوزه به «شبهه‌شناسی» تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به جایگاه عالمان دینی گفت: روایت «العلما ورثه الانبیاء» سخن حقی است. این وارث انبیا شدن به رایگان ایجاد نمی‌شود و نیاز به تحصیل دارد و بدون تهذیب، تلاش و كوشش به دست نمی‌آید.
آیت الله جوادی آملی در ادامه به بحث متون درسی حوزه پرداخت و ضمن تأكید بر ویژگی‌های یك متن درسی مناسب، تصریح كرد: بهترین كتاب اصولی و فقهی برای كار آموزشی، كتابی است كه به آرای متأخرین پرداخته باشد.
وی با بررسی دروس حوزه‌های علمیه، بر رسمی شدن درس تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه تأكید كرد.
استاد تفسیر حوزه علمیه قم عالمان دینی را منبع مراجعه برای دریافت پرسش‌های دینی برشمرد و ابراز داشت: شما هر چه اصطلاح‌های فقهی و اصولی بدانید وقتی امام جمعه، امام جماعت و یا مبلغ شدید، آن عنصر محوری كه مشكل شما را حل می‌كند قرآن و حدیث است. اصطلاحات فقهی و اصولی كم كم از یاد انسان می‌رود و اگر به صورت تخصصی روی قرآن و حدیث كار نشود، آن وقت برداشت‌ها مبهم خواهد بود. قرآن به تعبیر حضرت علی (ع)، دریای بی‌پایان است.
امام جمعه موقت قم اولین رسالت مبلغان دینی را پاسخ‌گویی به مسایل فقهی مردم دانست و بر تسلط هر مبلغی به عروه الوثقی، تحریر الوسیله، منهاج و یا رساله فقهی بزرگان تأكید كرد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم ضمن تصریح بر جایگاه فقه در حوزه‌ها ابراز كرد: مایه‌های علمی ما باید به بركت تفسیر و فقه الحدیث تأمین شود.
استاد علوم عقلی حوزه علمیه قم شبهه شناسی را از وظایف اساتید حوزه‌های علمیه دانست و گفت: شبهه یك ویروس است، دفع آن ویروس در جوانان آسان است، ولی درمانش به آسانی است. نگذارید این جوانان و نسل جامعه به ویروس آلوده شوند و اگر جوانی آلوده شد، او را معالجه كنید.
آیت الله جوادی در پایان گفت: شناخت شبهه و پاسخ به آن، رسالت اصلی مبلغان دینی است.