تبیان، دستیار زندگی
شد   امامان جمعه شهرهای مختلف عراق ضمن برگزاری نماز جمعه‌های مشترك، در خطبه‌های خود مردم را به حفظ وحدت و هوشیاری در برابر ترفند‌های دشمن فراخواندند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  تبیان به نقل از پایگاه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز جمعه‌های مشترك شیعه و سنی در سراسر عراق برپا شد

امامان جمعه شهرهای مختلف عراق ضمن برگزاری نماز جمعه‌های مشترك، در خطبه‌های خود مردم را به حفظ وحدت و هوشیاری در برابر ترفند‌های دشمن فراخواندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  تبیان به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، شهرهای بزرگ عراق از جمله بصره، بغداد و استان‌های مركزی و جنوبی این كشور، شاهد برگزاری نماز جمعه‌ متحد شیعیان و اهل تسنن عراق بود و هزاران عراقی شیعه و سنی به صورت مشترك در نماز جمعه شركت كردند.
امام جمعه‌ بصره در خطبه‌های خود، نیروهای اشغال‌گر را عامل فتنه‌انگیزی بین شیعه و سنی دانست و این طور استدلال كرد: صحن امام عسكریین (ع) در سامرا تا قبل از ورود اشغال‌گران هرگز مورد حمله قرار نگرفته بود.
وی همچنین با مطرح كردن این سوال كه دولت منتخب ما كجاست؟ تسریع در روند تشكیل دولت جدید عراق را خواستار شد.
صدرالدین قبانچی، امام جمعه‌ نجف و از رهبران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز فتنه و آشوب برای ایجاد درگیری‌های داخلی را از علل عمده بحران در عراق دانست.
وی هم‌چنین با اشاره به دو دیدگاه خوش‌بینی و بدبینی در عراق تاكید كرد: ‌عدم امكانات امنیتی، سوخت، مسكن و عدالت، موجب بدبینی است و از سوی دیگر روند سیاسی عراق و دستاوردهای بزرگ مردم در آغاز این راه علل امید به آینده‌ این كشور است.
وی با تأكید بر این‌كه طرح سیاسی ما تحقق عراقی متحد برپایه‌ عدل است، افزود: عراق فردا از جنگ داخلی به دور خواهد بود و كسانی كه قصد ایجاد تفرقه بین ما دارند، باید بدانند كه ما از آشوب طایفه‌ای و جنگ داخلی به دور هستیم.
همچنین امام جمعه‌ بغداد با محكوم كردن كشتار مسلمانان، بر ضرورت بازگشت وحدت ملی به عراق و عدم تفاوت بین شیعه، سنی، عرب، كرد، مسلمان و مسیحی در این كشور تاكید كرد.
شیخ احمد حسن طه، امام جمعه‌ مسجد ابوحنیفه در سامرا نیز بر ضرورت كنترل و از بین بردن اختلافات دینی و سیاسی در عراق تاكید كرده و آنها را عامل تفرقه بین مردم عراق دانست.
وی نیروهای اشغال‌گر و دولت عراق را مسؤول حوادث این كشور دانست و تاكید كرد: دولت عراق نباید در جهت خواسته‌های نیروهای اشغال‌گر عمل ‌كند، بلكه باید به خواسته‌های مردم عراق توجه نماید.
امام جمعه‌ سامرا افزود: یك مسلمان كه شهادتین گفته، نمی‌تواند حرمت حرم عسكریین (ع) را از بین ببرد و این عمل ساخته‌ گروه‌های یهودی است.