تبیان، دستیار زندگی
یم مدرس خارج حوزه علمیه بانوان در همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشكی گفت: باید پاسخ‏های مناسب جهانی برای اذهان جهانیان در مورد قوانین كشور و مسائل فقهی داشته باشیم.  به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، زهره صفاتی در آخرین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانو مجتهده صفاتی : باید پاسخ‏های مناسب جهانی برای اذهان جهانیان در مورد قوانین كشور و مسائل فقهی داشته باشیم

مدرس خارج حوزه علمیه بانوان در همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشكی گفت: باید پاسخ‏های مناسب جهانی برای اذهان جهانیان در مورد قوانین كشور و مسائل فقهی داشته باشیم.

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، زهره صفاتی در آخرین روز از همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشكی گفت: در زمانه سختی زندگی می‏كنیم، زیرا باید هم پاسخگوی فقه سنتی بر اساس كتاب، سنت و شریعت باشیم و هم مسائل را به گونه‏ای تبیین كنیم كه موجب وهن دین نشود.

وی تغییر قانون را آسان ندانست و گفت: آیا اگر یك نظر فقهی مطرح شود، برای همه مردم مفید است و جامع افراد و مانع اغیار است؟

بانوی مجتهد صفاتی با اشاره به این كه طرح بعضی سوالات باعث تشكیك بیشتر می‏شود اظهار داشت: بحث بلوغ فیزیكی از جمله این مباحث است و اگر پاسخ كافی نباشد ایجاد شك می‏كند.

وی در بیان نظر خود در مورد سن رشد اظهار داشت: فرد بالغ باید قانون را بشناسد، نوعی رشد داشته باشد و قاضی باید این امر را بر اساس شواهد احراز كند.

وی با بیان اینكه تعیین سن برای احراز بلوغ كار مشكلی است گفت: این كه سن 9، 13، 15 یا 18 سال در نظر گرفته شود نیاز به كار كارشناسی دارد و اكنون برای راه حل مشكل سن بلوغ نكاتی را در نظر گرفته‏اند كه برای تمام امور جواب نمی‏دهد.

صفاتی با اشاره به این كه در بحث تغییر سن در قانون مدنی از من، نظر خواهی شد و من بسیاری را رد كردم افزود: باید نظری بدهیم كه هم پایه شرعی داشته باشد و هم عرف بپذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این كه سن 9 سال برای دختران به قدر متیقن مسائل عبادی را شامل می‏‌شود گفت: بگذاریم مسائل عبادی مردم سر جایش محفوظ باشد و این مسائل را به هم نریزیم و امور عبادی را تكان ندهیم.

وی با بیان اینكه عقد یك دختر 9 ساله از نظر هیچ فقیهی باطل نیست، اظهار داشت: سن نكاح یك امر قراردادی است البته باید با شرع هم منطبق باشد زیرا لوازم شرعی بر آن مترتب است.