تبیان، دستیار زندگی
ند  رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در هفتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین بر ضرورت خود آگاهی جامعه دین پژوهی در عرصه‌های بین‌المللی تأكید كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، حجت‌ال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه‌های اجرایی توجهی به پژوهش‌های حوزوی ندارند

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در هفتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین بر ضرورت خود آگاهی جامعه دین پژوهی در عرصه‌های بین‌المللی تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، حجت‌الاسلام  سبحانی در هفتمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین كه صبح امروز یازدهم اسفندماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد با تأكید بر بازنگری پیشینه دین پژوهی در چند دهه گذشته اظهار داشت: عرصه دین پژوهی پس از انقلاب شاهد شكوفایی بوده است و تحولات درونی و برونی اقتضا می‌كند بر داشته‌های خود تأمل كنیم و حوزه‌های جدیدی را در دستور كار قرار دهیم.
وی ادبیات دین پژوهی پیش از انقلاب را با رویكردی دفاعی در برابر مكاتب ماركسیستی و دیگر مكاتب برشمرد و رویكرد كنونی پژوهش‌های اسلامی حوزه را توجه به اسلام به عنوان برنامه زندگی و احیاء آثار گذشتگان و عمق بخشیدن به آنها عنوان كرد.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادبیات حاكم در جهان را به ادبیات اسلام و غرب تقسیم كرد و گفت: امروز شرق و غرب به دیدگاه‌های اسلام روی آورده‌اند و از طرفی انرژی اسلام به دو تفكر وهابی و طالبانی و تفكر شیعی و مكتب اهل بیت (ع) تقسیم شده است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی افزود: در مجامع بین المللی وقتی سخن از اسلام می‌رود آنچه بروز دارد دیدگاه‌های شیعی می‌باشد و بی‌توجهی به این امر موجب وارد شدن خسارات زیادی به دین خواهد شد و ضرورت خود آگاهی‌ جامعه دین پژوهی یك امر جدی است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توجه به تعامل بین المللی در حوزه دین را از ضرورت‌های دیگر دانست و خاطرنشان ساخت: علی رغم ذخایری كه داریم نتوانسته‌ایم عمق تفكر اسلامی را به نظام بین‌الملل نشان دهیم.
حجت‌الاسلام سبحانی حجاب‌های زبان، فرهنگ و نهادهای بین‌المللی را موانع سر راه جهانی شدن اسلام خواند و تصریح كرد: متأسفانه سازمان‌هایی كه باید میان حوزه‌های دین پژوهی و عرصه‌های بیرونی پل بزنند در سر كوره راه این ارتباط ایستاده‌اند و مانع تعامل شده‌اند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تأكید بر توجه به دانش‌های فراموش شده در حوزه دین از قبیل كلام، اخلاق و انسان‌شناسی اظهار داشت: علم كلام همیشه در سنگر مقدم شیعه بوده است ولی متأسفانه سازمانی جدی برای به روز رسانی این دانش وجود ندارد. علم اخلاق نیز باید فراتر از موعظه و نصیحت مطرح شود و علوم انسانی كه دانش روز جهان می‌باشد در حوزه دین غریب مانده است.
وی برخاستن پژوهش‌های دینی از نیازمندی‌های جامعه، اعتماد به نفس پژوهش‌گران در ورود به رویكردهای جدید و حرفه‌ای شدن پژوهش‌ها را از امور ضروری تحقیقات دینی برشمرد و افزود: توجه به جلوه‌های ظاهری پژوهش و مادی‌گرایی و عدم نقدپذیری از آسیب‌های جدی مطالعات دینی است.
رییس پژوهش‌گاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان فقدان تعامل حوزه‌ها با دستگاه‌های اجرایی را از دیگر مشكلات پژوهش‌های حوزه دین دانست و گفت: پژوهش‌های دینی هنوز در بازار تقاضا خریداری ندارد و مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه‌ها توجهی به پژوهش‌های حوزوی ندارند. اگر قرار است پژوهش‌های دینی مانند پیش از انقلاب با فاصله از نظام حركت كند ارزشی ندارد.