تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه نهم اردیبهشت 1396 هجری خورشیدی، دوم شعبان 1438 هجری قمری، بیست و نهم آوریل 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه نهم اردیبهشت 1396 هجری خورشیدی، دوم شعبان 1438 هجری قمری، بیست و نهم آوریل 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران
9 اردیبهشت 1378

شوراهای اسلامی شهر و روستا در سالروز صدور فرمان امام خمینی مبنی بر تدوین آیین‏نامه شوراها، با پیام آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد. انتخابات این نهاد انقلابی در هفتم اسفند 1377 هجری خورشیدی، برگزار شده بود.

9 اردیبهشت 1378

ذبیح اللَّه صفا محقق، مترجم، ادیب، شاعر معاصر و صاحب آثاری همچون تاریخ ادبیات ایران، حماسه سرایی در ایران، گنج سخن و مذاهب تشیع در ایران در 88 سالگی دارفانی را وداع گفت.

9 اردیبهشت 1364

مطبوعات از آزادسازی یک جانبه 48 اسیر معلول عراقی به وسیله جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام انسان دوستانه خبر دادند.

9 اردیبهشت 1357

امام خمینی در پیامی به مناسبت نزدیکی چهلمین روز شهدای یزد، مردم را به ادامه مبارزه علیه رژیم پهلوی تا برچیده شدن این رژیم و برپا کردن حکومت عدالت گستر دعوت کرد.

9 اردیبهشت 1354

صدام حسین رئیس جمهوری عراق، پس از بستن پیمان الجزیره به همراه گروهی از مقام های این کشور وارد تهران شد.

9 اردیبهشت 1353

ارتشبد جورج براون رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا به دعوت فرمانده نیروی هوایی ایران وارد تهران شد. وی در این سفر با محمدرضا پهلوی دیدار کرد.

9 اردیبهشت 1348

بیش از یک هزار تن دیگر از ایرانیان رانده شده از عراق وارد کشور شدند. با موج گسترده اخراج ایرانیان، امام خمینی دیدارهای خود را با فرستادگان دولت عراق قطع کرد.

9 اردیبهشت 1340

سازمان پیمان مرکزی(سنتو ) با تشکیل یک فرماندهی مشترک نظامی موافقت کرد. وظیفه این فرماندهی که از نمایندگان پنج کشور عضو تشکیل می شد، تامین و تحکیم امنیت نظامی کشورهای منطقه و همکاری در مسایل دفاعی بود. این کمیته وظیفه هماهنگی طرح های نظامی و برنامه های آموزشی و مانورهای مشترک را به عهده داشت.

9 اردیبهشت 1330

مجلس شورای ملی، دولت را موظف کرد تا قانون ملی شدن صنعت نفت ایران را اجرا کند.

9 اردیبهشت 1312

امتیاز شرکت نفتی دارسی در ایران به مدت 60 سال دیگر تمدید شد و این موضوع در قراردادی میان رضاخان پهلوی و دولت انگلیس به ثبت رسید.

9 اردیبهشت 1308

وزارت معارف در یک دستور از مسئولان حکومت اصفهان خواست با پروفسور آرتور اپهام پوپ شرق شناس آمریکایی که برای بازدید از مکان های قدیمی در حال سفر است، همکاری کنند.

9 اردیبهشت 1307

پیشنهاد استخدام آندره گدار باستان شناس و معمار فرانسوی به عنوان مدیرکل آثار باستانی، کتابخانه و موزه اشیا عتیقه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

9 اردیبهشت 1303

غلامرضاخان امیر پنجه به جای امیر لشکر محمود انصاری به عنوان حاکم اصفهان برگزیده شد.

9 اردیبهشت 1302

بارندگی فراوان در قوچان سبب جاری شدن سیل در این شهر شد و خسارت های فراوانی را به وجود آورد.

9 اردیبهشت 1298

به دنبال درگذشت آیت الله سیدمحمد کاظم یزدی از مراجع تقلید در نجف اشرف، سه روز عزای عمومی در ایران اعلام شد و مردم در تمامی شهرها به عزاداری پرداختند.

9 اردیبهشت 1288

محمدعلی شاه با افزایش آشوب و بحران در سراسر کشور، مشیرالدوله صدراعظم را برکنار کرد و کامران میرزا نایب السلطنه را به عنوان صدراعظم و وزیر جنگ برگزید.

9 اردیبهشت 1288

نخستین گروه از نظامیان روسیه وارد تبریز شدند به دنبال مقاومت مردم و مجاهدان آذربایجان به رهبری ستارخان و باقرخان، نمایندگان دولت‏های روسیه و انگلیس، اعلام کردند برای حفظ جان شهروندان خود وارد شهر می شوند. این نیروها تا هنگام پیروزی انقلاب بلشویکی در روسیه یعنی هشت سال بعد در تبریز باقی ماندند.

9 اردیبهشت 1286

روزنامه حبل المتین به مدیریت سید حسن کاشانی در تهران انتشار یافت. این روزنامه سال ها پیش در کلکته به مدیریت مؤید الاسلام از مریدان سید جمال الدین اسدآبادی منتشر می شد.