تبیان، دستیار زندگی

10 تاثیر مخرب استرس روی ظاهر

موقع استرس به دلیل افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین، بدن برخی تغییرات را ایجاد می‌کند که در سلامتی و همچنین زیبایی ظاهر احساس می‌شوند. در اینجا اثرات استرس روی پوست و مو را بررسی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استرس، استرس و بیماری، استرس و سلامت جسم،

استرس یک احساس فشار جسمی یا روحی است که به دلیل شرایط نامساعد، شکست، عصبانیت و غیره بروز می‌کند. میزان کم استرس عادی و حتی مفید است، چون مانع از به خطر افتادن فرد یا اخذ تصمیمات نادرست می‌شود. با این وجود در اکثر موارد استرس اثرات منفی دارد، چون به شیوه‌ای غیرقابل کنترل و با وضعیتی آسیب رسان به کیفیت زندگی بروز می‌کند.

اگر استرس به دلیل مجموعه‌ای از احساسات منفی بروز کند، باعث بروز علائم جسمی قابل مشاهده و حتی غیرقابل جبران می‌شود. به دلیل افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین بدن برخی تغییرات را ایجاد می‌کند که در سلامتی و همچنین زیبایی ظاهر احساس می‌شوند. در این میان پوست بیشترین آسیب را می بیند و زیبایی فرد دستخوش مشکلات جدی می‌شود.

سیاهی و گودی زیر چشم

استرس و بیخوابی‌های مکرر ارتباط زیادی با به خطر افتادن زیبایی صورت دارند. نگرانی‌ها، مشکلات زناشویی، پرکاری و تشویش‌های دائمی باعث کاهش کیفیت خواب شده و باعث ایجاد هاله‌ای نازیبا در اطراف چشم‌ها می‌شود. این مسئله نیز باعث می‌شود پوست و چشم‌ها ظاهری خسته و پیر داشته باشند. بنابراین اگر ملاحظه می‌کنید که پای چشم‌هایتان گود افتاده است، بیشتر به آرامش درونی خود توجه داشته باشید.

گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا است. این وضعیت مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب‌پذیر می‌کند که به ریزش آنها منجر می‌شود

 

خشک شدن پوست

همانطور که اشاره شد پوست تاثیر زیادی از استرس می‌پذیرد. فشار ناشی از استرس باعث ایجاد اختلال در آب رسانی مناسب به پوست می‌شود.

افرادی که تحت استرس زندگی می‌کنند و قادر به کنترل آن نیستند، کمتر میل به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه و یا نوشابه‌ها گرایش پیدا می‌کنند. اما نوشیدن آب کافی یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبت دهی به پوست شده و اکسیژن رسانی آن را ضمانت می‌کند.

بروز آکنه

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استرس ارتباط نزدیکی با بروز جوش، پسوریازیس (بیماری صدفی)، اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی می‌شود. آزاد شدن کورتیزول در بدن باعث ایجاد اختلال هورمونی می‌شود. این مسئله نیز با بروز مشکلات پوستی و آکنه در صورت و سایر نقاط بدن خود را نشان می‌دهد. کورتیزول زیاد در بدن همچنین باعث ایجاد اختلال در عملکرد فلور طبیعی روده شده و به این ترتیب به سلامت پوست آسیب جدی می زند، چون فلور روده نیز نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

ضایعات پوستی و کهیر

ضایعات پوستی و کهیر در اثر اختلال عملکرده روده که با نام علمی دیسبیوز شناخته می‌شود بروز می‌کنند. این مشکل زمانی بروز می‌کند که میزان باکتری‌های مفید روده افت شدید پیدا کرده و باکتری‌های منفی، روده را تحت اشغال خود در می آورند. به این ترتیب در عملکرد میکروب های مفید که تضمین کننده سلامتی هستند اختلال ایجاد می‌شود.

ریزش موها

ریزش مو دلایل متعددی دارد. گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس زا است. این وضعیت مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب پذیر می‌کند که به ریزش آنها منجر می‌شود.

استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت‌زا آسیب‌پذیر باشد

 

چین و چروک زودهنگام

اگر به فکر کنترل استرس نباشید، هورمون کورتیزول به طور مشهودی دچار اختلال می‌شود و تاثیر جدی روی وزن بدن، افزایش فشار خون و کاهش کلاژن می‌گذارد.

در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و زمینه برای بروز زودهنگام چین و چروک در مناطقی مانند صورت، گردن و یا دست ها فراهم می‌شود.

افزایش سرعت سفیدی موها

با وجود اینکه سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما استرس نیز باعث پیر شدن زودهنگام موها می‌شود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین، پروتئین و ویتامین E می‌توان تا حدودی اثرات منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد.

ایجاد خطوطی روی ناخن ها

ایجاد خطوط عمودی روی ناخن‌ها امر شناخته شده‌ای است و با روند طبیعی افزایش سن و برخی کمبودهای غذایی در ارتباط است. با این حال اگر تعداد این خطوط زیاد باشد و همگی روی کوتیکول ناخن ایجاد شوند، یکی از نشانه‌های قابل مشاهده استرس محسوب می‌شود.

ایجاد تاول در دست‌ها

برخی مواقع تاول‌هایی روی دست‌ها ایجاد می‌شود که ما آنها را با قارچ یا دیگر عفونت‌های ایجاد شده توسط قارچ‌ها اشتباه می‌گیریم. اما این نوع تاول‌ها نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام «دیس هیدروز» است که ارتباط نزدیکی با استرس شدید و طولانی مدت دارد.

عفونت پوست

استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت‌زا آسیب‌پذیر باشد. عدم مراقبت لازم نیز باعث افزایش بروز قارچ‌ها، سوختگی های سطحی، لکه‌ها و دیگر علائم زودهنگام پیری می‌شود. 

بنابراین مشاهده می‌کنید که استرس چیزی فراتر از یک شرایط نامساعد روحی است و می‌تواند ظاهرتان را زشت کند. درست است که می‌توان با لوازم آرایشی برخی از این مشکلات را به ظاهر محو کرد اما لازم است که مشکل ریشه‌ای‌تر حل شود. بنابراین لازم است استرس مهار و کنترل شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.