تبیان، دستیار زندگی
ست   حجت السلام والمسلیمن  میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی با تشریح انواع انحرافات مدرن در مفاهیم اسلامی، تلاش دشمنان اسلام را به انحراف كشاندن دو مفهوم عاشورا و انتظار دانست. به گزارش پایگاه ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلبه فرهنگ عاشورایی و انتظار بر فرهنگ سكولار تنها راه مقابله است

حجت السلام والمسلیمن  میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی با تشریح انواع انحرافات مدرن در مفاهیم اسلامی، تلاش دشمنان اسلام را به انحراف كشاندن دو مفهوم عاشورا و انتظار دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از فارس حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در تالار شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص عاشورا و تحریفات مدرن به ایراد سخن پرداخت.
وی ضمن هشدار نسبت به گوشه انزوا بردن دین گفت: دین را به حوزه شخصی بردن و نهایتاً خاكی كردن آن یكی از مهم‌ترین تحریفات مدرن دنیای جدید است.
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینكه شخصی كردن دین مهمترین تحریف مفاهیم مذهبی و قدسی است، خاطرنشان كرد: دشمن درصد است تا با تغییر مفاهیم دینی باعث از دست دادن كاركردهای اجتماعی آن شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به تحریفات رایج پیرامون مفهوم انتظار و ابرمرد توصیف كردن امام عصر(عج) گفت: در اینجا دو تحریف سنتی و مدرن وجود دارد كه به این مفهوم آسیب می‌رسد.
وی در تشریح مفهوم سنتی گفت: عده‌ایی قایل به این مسئله شدند كه چون تغییر و تحولات ایجاد شده در دنیای عصر ظهور، به‌واسطه یك جهش معنوی صورت می‌گیرد، ما وظیفه‌ای جز كشیدن انتظار و بی‌تفاوتی در مورد شرایط روز نداریم.
میرباقری در مورد مفهوم مدرن تحریف شده انتظار تصریح كرد: برخی مدعی شدند كه این تغییر و جهش معنوی توسط افراد جامعه صورت خواهد گرفت و از این طریق خواهان ارایه تعریفی سكولار از مفهوم انتظار هستند.
این استاد دانشگاه به تحریفات سنتی از مفهوم عاشورا اشاره كرد و گفت: اغراق در وقایع و حوادث و اتفاقات این رویداد عمیق و قدسی باعث خیال‌پردازی می‌شود.
حجت الاسلام میرباقری افزود: ابعاد مختلف، عاطفی و احساسی عاشورا چنان است كه دیگر نیای به خیال‌پردازی نیست؛ بلكه بیان واقعه و ارائه اخبار و اطلاعات درست باعث عظمت رویداد عاشورا خواهد بود؛ چون این توصیفات فراتر از واقعیت نیست.
این استاد دانشگاه تاكید كرد:اگر همان افق‌های واقعی حادثه عاشورا تصویر شود، اوج حماسه نیز كاملاً مشهود خواهد بود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد:تلاش دشمنان اسلام براین است كه دو مفهوم عاشورا در انتظار را به انحراف بگشایند؛ چون امواج این دو مفهوم جهانی‌سازی را با خطر جدی مواجه كرده است.
وی از جمله تحریفات كلان در مفاهیم عاشورایی را تغییر مفهوم شهادت‌طلبی به تروریسم دانست و گفت: اگر این تحریف تثبیت شد، موج شهادت طلبی فروكش می‌كند.
این استاد دانشگاه گفت: تفسیر خشونت كردن از شهادت‌طلبی در نهایت به این خواهد انجامید كه مسلمانان حق اعتراض در مورد توهین به مقدسات و اسائه ادب نسبت به ساحت پیامبر(ص) را نداشته باشند.
وی با بیان اینكه لیبرالیسم قصد فرهنگ‌سازی برای عاشورا به منظور كم كردن ایجاد مزاحمت بر سر راه سكولاریسم دارد، گفت: تغییر ساختار سیاسی كشورها بر مبنای اومانیسم و انسان‌گرایی و مشروع تلقی كردن حكومت بر اساس آرای مردم از مهمترین‌ تحریفات مدرن در عرصه مذهب است.
حجت الاسلام میرباقری با تبین این موضوع كه حكومت كاری جز گسترش عبادت ندارد، تاكید كرد: تشكیل حاكمیت براساس انانیت دموكراسی یا استبداد فردی دو محور اصلی كسب قدرت در عرصه تاریخ بوده و سید الشهدا درصدد حاكمیت بخشیدن به كلمه توحید بود و قصدی برای تشكیل حكومت بر این مبنی كه سلطنت یزید مشروع نبوده نداشت.
وی تفسیركردن قیام امام حسین برای جایگزینی دموكراسی به جای سلطنت را یكی از مهمترین تحریفات مدرن دانست و گفت: حضرت اباعبدالله(ع) صرفاً به خاطر اقامه كلمه توحید قیام كردند.
وی با طرح این سؤال كه چگونه می‌توان بین فرهنگ‌های سكولار و عاشورایی به عنوان دو واقعیت‌ موجود تعامل بر قرار كرد، گفت: یك راه حل، آشتی دادن این دو فرهنگ و راه حل دیگر ایجاد فرهنگ موازی است و هر دو راه حل معایب فراوان دارد.
وی افزود: تنها راه، جهانی شدن فرهنگ عاشورایی و غلیه آن بر فرهنگ سكولار خواهد بود.
وی ضمن اینكه خواستار مقابله با هر نوع تحریف مدرن در این عرصه شد، در عین حال تاكید كرد كه این انحرافات در جامعه شیعی چندان اثر گذار نبوده است.