تبیان، دستیار زندگی
بازخوانی کارنامه بازیگری شهاب حسینی که فیلم جدید او یعنی «برادرم خسرو»از امروز اکران می شود؛ فیلمی که جزو نقش های تحسین شده این بازیگر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش نقشی شهاب

بازخوانی کارنامه بازیگری شهاب حسینی که فیلم جدید او یعنی «برادرم خسرو»از امروز اکران می شود؛ فیلمی که جزو نقش های تحسین شده این بازیگر است. از هفته پیش «امتحان نهایی» با بازی او به سینماها آمده است.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
شهاب حسینی

دوره اول / 1380 تا 1385

دوره اول بازیگری شهاب حسینی به آزمون و خطا سپری می شود. دستاورد بزرگ این اتفاق را می توان در دوره دوم دید كه به پختگی می رسد و ثمره تجربیاتش را می چیند. نام حسینی ِبازیگر بیش از همه با سریال «پلیس جوان» سر زبان ها می افتد و شهرتش با «تب سرد» تداوم می یابد. انتخاب های سینمایی اش اما بیش از آن كه از سر دغدغه باشد، محملی است برای تثبیت در سینما.

بهترین انتخاب: در این بازه زمانی چند نقش درخشان به جا گذاشته مثل «مدار صفر درجه» و حتی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه». «واكنش پنجم» اما بهترین انتخاب اوست. شهاب حسینی در این فیلم نقش مردی را بازی می كند كه به خواسته پدر باید با همسر برادرش كه فوت شده ازدواج كند. حسینی كم دیالوگ است ، پس باید همه احساسش را در چهره بیاورد. او مخالف امر پدر است و در جبهه همسر برادر كه به این ازدواج رضا نیست، قرار دارد. حسینی از این فرصت برای بروز توانایی بازیگری اش بخوبی استفاده می كند به گونه ای كه داوران جشنواره فجر و خانه سینما مجاب به نامزد كردن او می شوند.

بدترین انتخاب: شهاب حسینی در دوره اول بازیگری انتخاب بد كم ندارد! حتی فیلمی چون «بچه های ابدی» جز یك ایده درخشان، اثری هدر رفته است و حسینی نمی تواند به آن اتكا كند. در این میان «غیر منتظره» و «ایستگاه بهشت» وضعیتی بدتر از دیگر انتخاب های او دارند. اولی یك فیلم تجاری است كه لای حرف های مهم پیچیده شده!‌ و قرار است هشداری باشد به سبك زندگی جدید جوان ها. بدتر این كه شهاب حسینی نقشی فرعی بازی می كند. «ایستگاه بهشت» در موج فیلم های موسوم به معناگرا تولید شد ولی داستانش كلیشه ای و دم دستی است. تلاش شهاب حسینی برای بازی در نقش یك جوان نابینای عاشق پیشه بشدت كاریكاتوری است.به این جمع «قتل آنلاین» را باید اضافه کرد. فیلم قرار بود در تركیبی از ژانر وحشت و درام عاشقانه، نهیبی باشد در استفاده نامطلوب و افسار گسیخته از چت و نیز عواقب ازدواج اینترنتی را هشدار دهد. فیلم اما به هدفی كه پشت آن قرار داشت نرسید و سهم شهاب حسینی در نقش بدمن داستان تنها یك موی دم اسبی بود!

سهم سینمای بدنه: نكته جالب در كارنامه شهاب حسینی این كه بیشترین فیلم های تجاری اش متعلق به دوره اول بازیگری است. در ادامه سهم كارنامه او از سینمای بدنه كم وكم تر می شود تا در نهایت به صفر می رسد!  «رخساره»، «آدمك ها»،«واكنش پنجم»، «زهر عسل»،«الهه زیگورات»،«رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «قتل آنلاین»،«پیشنهاد 50 میلیونی»،«قصه عشق»و«غیر منتظره» از جمله فیلم های سینمای بدنه شهاب حسینی در دوره اول بازیگری است.

مهم ترین دستاورد: در تلویزیون شهاب حسینی ردای یك بازیگر موفق به تن می كند و مخاطبان میلیونی با چهره و توانایی اش آشنا می شوند.در سینما هم نام این بازیگر به عنوان یك استعداد تازه مطرح است و جایگاهش تثبیت می شود. نتیجه تلاش او و اعتماد كارگردان ها اگرچه منجر به جایزه نمی شود اما نام حسینی بارها در میان نامزدهای جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما قرار می گیرد: کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فجر برای فیلم های «واکنش پنجم»،«رستگاری در هشت و بیست دقیقه»و« شمعی در باد». نامزد تندیس زرین نقش مکمل مرد جشن خانه سینما برای فیلم های«واکنش پنجم»و« شمعی در باد».

دوره دوم / 1386 تا 1390

دوره دوم بازیگری شهاب حسینی روزگار شكوفایی اوست. او در این پنج سال مزد آزمون و خطایش را می گیرد و مورد توجه كارگردان های سرشناس واقع می شود.

بهترین انتخاب: «درباره الی ...»،« جدایی نادر از سیمین» و «مدار صفر درجه» نقطه اوج كارنامه بازیگری شهاب حسینی است كه در پنج سال دوم بازیگری اش در سینما رقم خورده. او در فیلم «درباره الی ... » نقشی كوتاه را چنان جان داد كه نام احمد بزودی در ذهن ها حك شد. اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» باز هم سراغ حسینی رفت و این بار شخصیتی كاملا متفاوت برایش در نظر گرفت. حجت مردی است از طبقه فرودست جامعه؛‌ظاهری آرام دارد اما به خاطر مشكل همسرش منفجر می شود و رویی دیگر از خود نشان می دهد. این كاراكتر شناسنامه «جدایی ... » است. « شوق پرواز» دیگر انتخاب خوب اوست. حسینی زمانی به یدالله صمدی برای بازی در نقش شهید عباس بابایی پاسخ گفت كه در سینما تبدیل به ستاره شده بود و سیل پاسخ ها هر روز به سمتش بیشتر می شد. حسینی كه كم كم آماده گزیده كاری می شد، دست رد به این پیشنهاد نزد و پذیرفت ایفاگر نقش شهید بابایی در «شوق پرواز» شود. نتیجه هم مورد توجه خانواده شهید بابایی قرار گرفت و هم مخاطبان میلیونی او را ستودند.

بدترین انتخاب: «من و زیبا» و «آناهیتا» انتخاب های بد شهاب حسینی در دوره دوم بازیگری است. به این دو مورد می توان «سوت پایان» را هم اضافه كرد.

سهم سینمای بدنه: تنها سهم شهاب حسینی از سینمای بدنه در دوره دوم بازیگری«سوپر استار» است. تازه این فیلم با اغماض در تعریف سینمای بدنه قرار می گیرد. حسینی در فیلم تهمینه میلانی خوش درخشید و موفق شد سیمرغ جشنواره فجر را از آن خود كند. شهاب حسینی در این دوره سعی كرده طوری انتخاب كند كه هم ارتباطش با انبوه مخاطب قطع نشود (مثل«دل شكسته» و حتی «حوالی اتوبان» ) و هم نقش های خاص را به كارنامه اش بیفزاید مثل «پرسه در مه» و «آفریقا»؛ دو فیلمی كه جزو آثار تحسین شده شهاب حسینی قلمداد می شوند.

مهم ترین دستاورد: شهاب حسینی برای «محیا» از جشنواره فجر دیپلم می گیرد كه این جایزه دو سال بعد برای «جدایی نادر از سیمین» تكرار می شود. او سال 87 سیمرغ مكمل را به خاطر «سوپر استار» از آن خود می كند. خوش وقتی اش با خرس نقره‌ای جشنواره برلین كه به گروه بازیگران «جدایی نادر از سیمین » رسید، ‌تكمیل می شود. بیاید بقیه جوایز او را مرور كنیم: تندیس های نقش مکمل مرد جشن خانه سینما و جشن انجمن منتقدان برای«جدایی نادر از سیمین»،‌تندیس های بهترین بازیگر نقش اول از جشن خانه سینما و انجمن منتقدان برای «پرسه در مه».

دوره سوم/ 1391 تا 1395

شهاب حسینی در سومین دوره كارنامه بازیگری اش در قله قرار گرفته است. حالا نام این بازیگر ، جهانی شده و بواسطه موفقیت «فروشنده» هیچ بعید نیست بزودی همكاری با پروژه های خارجی را به تجربیاتش بیفزاید. حسینی همچنان زیر سایه بلند عنوان بازیگری قرار دارد اما در این دوره به دلمشغولی همیشگی اش یعنی كارگردانی هم رسیده و علاوه بر فیلم كوتاه ، فیلم بلند «ساكن طبقه وسط» را هم ساخته. او مشغول تهیه كنندگی و سرمایه گذاری هم هست كه بیش از همه همكاری با كارگردان های جوان و كار اول است.

بهترین انتخاب: «فروشنده» بهترین انتخاب شهاب حسینی در این دوره و تمام دوران بازیگری اش است. او در نقش عماد، بازی پر صلابتی از خود نشان داده و با استادی تمام ، روند تغییر شخصیت عماد را به باور مخاطب نشانده. این كه یك آدم سمپات ،‌چطور تبدیل به موجودی پر از خشونت می شود، از معدود بازیگرانی مثل شهاب حسینی بر می آید.«شهرزاد» دیگر انتخاب تحسین شده اوست؛ سریالی كه در شبكه نمایش خانگی مورد استقبال قرار گرفت و از قضا یكی از اضلاع این موفقیت را باید به پای بازی فوق العاده حسینی در نقش قباد دانست. فیلم «برادرم خسرو» که تازه اکران شده، دیگر انتخاب تحسین برانگیز حسینی است. او نقش آدمی که به اختلال دوقطبی مبتلاست را بازی کرده.

بدترین انتخاب: از بازیگری در اندازه شهاب حسینی انتظار می رود دقت بیشتری در انتخاب هایش داشته باشد. در این دوره با همه سخت گیری ها شاهد تساهل او هستیم كه بدترینش «سایه های موازی» و «طعم شیرین خیال» است.

سهم سینمای بدنه: در این دوره هم باید با اغماض سراغ انتخاب فیلمی از شهاب حسینی كه متعلق به سینمای بدنه است برویم. «دوران عاشقی» را انتخاب می كنیم اما از یاد نمی بریم كه لایه درونی فیلم منطبق با تعریف فیلم های سینمای بدنه نیست. حسینی همچنان حواسش هست طوری انتخاب كه ارتباطش با قاطبه مخاطبان قطع نشود. نتیجه اش می شود بازی در «شهرزاد». حتی «سرزمین كهن» در همین راستا قرار می گیرد. او در سریال كمال تبریزی حضوری مستمر دارد اما سریال خیلی زود به محاق رفت؛ حتما پخش «سرزمین كهن» بیش از همه به كام شهاب حسینی خواهد بود.

مهم ترین دستاورد: نخل طلای جشنواره كن... . این افتخاری است كه توسط شهاب حسینی نصیب سینمای ایران شده و تكرارش به این زودی ها سخت بنظر می رسد. بازی قدرتمند شهاب حسینی در نقش عماد داوران جشنواره كن را مجاب كرده كه این جایزه معتبر را به او بدهند. حسینی در دوره سوم جایزه چشمگیر داخلی ندارد. برای «دوران عاشقی» از جشنواره فیلم فجر نامزد شده و برای «حوض نقاشی» از جشن خانه سینما. برای این فیلم البته از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینما دیپلم افتخار گرفته.