تبیان، دستیار زندگی
شد   شیخ الازهر از عراقی‌ها خواست تا با هوشیاری خود جلوی كشتار و درگیری را بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از  ایلاف، محمد سید طنطاوی شیخ الازهر، در یك كنفرانس مطبوعاتی مشترك با مدی زقرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیخ الازهر اتحاد شیعه و سنی در عراق را خواستار شد

شیخ الازهر از عراقی‌ها خواست تا با هوشیاری خود جلوی كشتار و درگیری را بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از  ایلاف، محمد سید طنطاوی شیخ الازهر، در یك كنفرانس مطبوعاتی مشترك با مدی زقروق وزیر اوقاف مصر، علی جمعه مفتی مصر و دكتر احمد الطیب رییس دانشگاه الازهر در مقر سفارت عراق در قاهره، از مردم شیعه و سنی عراق خواست تا در صفی واحد و متحد در مقابل دسیسه‌هایی كه علیه آن‌ها و امت مسلمان صورت می‌گیرد بایستند.
وی افزود: ما باید ضمن همكاری و كمك به مردم عراق از ایجاد موج جدید جنگ و درگیری‌ها در این كشور جلوگیری كنیم و از خدا می‌خواهم فتنه و آشوب را از این سرزمین دور كرده و نعمت صلح، امنیت و آزادی را به مردم این كشور اعطا كند.
وی خاطرنشان كرد:‌ هر آنچه برای مردم عراق زشت به شمار می‌رود، برای ما نیز زشت است و هر آنچه آن‌ها را شاد و غمگین سازد، ما را شاد و غمگین ساخته است. همه‌ی ما مسلمان هستیم به محمد رسول الله (ص) شهادت می‌دهیم و رو به یك قبله نماز می‌خوانیم، بنابراین هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی نیست و هر كه غیر از این بگوید مسلمان نیست.
شیخ الازهر هم‌چنین آمادگی‌اش را برای سفر به عراق به منظور حل مشكلات موجود بین مردم این كشور اعلام كرد.
محمد سید طنطاوی اظهار داشت كه آماده است برای كمك به حل اختلافات بین مردم عراق كه بعد از وقوع حوادث اخیر در این كشور ایجاد شده، به بغداد سفر كند.
وی بعد از دیدار با مسوولان سفارت عراق در قاهره گفت كه وی به همراه شیخ علی جمعه و محمود زقزوق آماده هستند تا با رهبران شیعه و سنی عراق به گفت‌وگو بپردازند.
دكتر علی جمعه مفتی مصر نیز ضمن محكوم كردن حملات اخیر به مرقد عسگریین (ع)‌ در سامرا و حمله به مساجد اهل سنت خاطرنشان كرد: حمله به مسجد امری محكوم شده است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.
وی افزود: ما امتی واحد هستیم كه فرقی بین ما وجود ندارد و نباید به دشمنان فرصت دهیم كه در صفوف متحد مسلمانان شكاف ایجاد كنند.
وی برای سفر به عراق و اصلاح امور بین مسلمانان شیعه و سنی در این كشور ابراز آمادگی كرده و آن را منوط به درخواست عراقی‌ها دانست.
وی كلام خود را این چنین به پایان رساند: حمله به مساجد در عراق در اسلام جایگاه ندارد و كفر به شمار می‌رود و تكفیریون بازنده هستند و خارج از چارچوب اسلام عمل می‌كنند. تكفیریون هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارند.
از سوی دیگر، خبرگزاری كویت از برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز مسلمانان در لندن در واكنش به حوادث اخیر خبر داد.
براساس این گزارش، هزاران تن از مسلمانان انگلیسی با برپایی تظاهراتی اعتراض‌آمیز در لندن، از افزایش خشونت‌ها در عراق و احتمال بروز جنگ داخلی در این كشور ابراز نگرانی كردند.
این تظاهرات بعد از نشست اضطراری سران دینی لندن در دفتر موسسه‌ی امام الخویی در این شهر برگزار شد.
پلیس ضمن اتخاذ تدابیر امنیتی لازم وظیفه‌ی حفظ و كنترل این تظاهرات و جلوگیری از حوادث خشونت‌آمیز در آن را برعهده گرفت.
یكی از شركت‌كنندگان در این تظاهرات كه عراقی‌الاصل بود، هدف از برگزاری آن را اعتراض به حملات اخیر به حرم عسگریین (ع) و محكوم كردن آن و هم‌چنین تاكید بر عدم تكرار آن در ‌آینده دانست.
بر اساس گزارش ایرنا ، وی از تمامی عرب‌های سنی، شیعه و یا كرد عراق خواست تا از كشیده شدن این كشور به جنگ داخلی جلوگیری كنند.