تبیان، دستیار زندگی
هك صدها تن از طلاب و دانشجویان تهرانی پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مقابل مسجد جامع قلهک، در مقابل باغ قلهک که در اختیار انگلیسی‌هاست، تجمع کردند. به گزارش مهر، از همان دقایق اولیه تجمع دانشجویان و طلاب در مقابل باغ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجمع طلاب و دانشجویان مقابل باغ قلهك

صدها تن از طلاب و دانشجویان تهرانی پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مقابل مسجد جامع قلهک، در مقابل باغ قلهک که در اختیار انگلیسی‌هاست، تجمع کردند.

به گزارش مهر، از همان دقایق اولیه تجمع دانشجویان و طلاب در مقابل باغ قلهک، نیروی انتظامی مانع حرکت آنان به سمت درب اصلی باغ شد.

دانشجویان و طلاب تجمع کننده که بیش از 150 نفر هستند، پلاکاردهایی با عناوبن «سفارت قلهک غیر قانونی است»، «ید دولت غاصب انگلیس را از این منطقه قطع نمایید» و تصاویری از حرم حضرت امام‌هادی (ع)، را در دست دارند.

بر اساس این گزارش، یگان‌های ویژه نیروی انتظامی همچنان مانع از پیشروی تظاهر کنندگان به سمت باغ قلهک می‌شوند و دانشجویان نیز بر پیشروی به سمت این باغ با فریادهای «الله اکبر» و «هیهات منا الذله» اصرار دارند.

در همان لحظات اولیه نیز تنی چند از تظاهر کنندگان نیز توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

گفتنی است، قلهک را ناصر الدین شاه به انگلیسی‌ها بخشید و پس از آن محمد علی شاه قاجار، زرگنده را به وزیر مختار روس اعطا کرد و بر اساس شواهد تاریخی روسیه و انگلیس به صورت طولانی در این منطقه حضوری ارباب‌گونه داشتند و شاهان قاجار امتیازات متعددی برای آنان قائل می‌شدند اما در کنار محله زرگنده باغ قلهک در تاریخ اسرار بسیاری را از وقایع مشروطه با سلطنت رضا خانی بر خود جای داده است.

اکنون از این باغ که دیوارهایی بلند و سربرفلک کشیده دارد به وسیله پست‌های نگهبانی حفاظت می‌شود تا جایی که مردم عادی گمان می‌کنند که این مکان عظیم و تاریخی سفارت انگلیس است. غافل از آن که سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران است نه در قلهک. اگر چه زرگنده دیگر از سلطه روس‌ها رهایی یافته اما انگلیس همچنان به تسلط خود بر قطعه‌ای از قلهک تحت عنوان باغ سفارت ( یا سفارت تابستانی ) ادامه می‌دهد و حتی آنان تعدادی از کشته شدگان خود در جنگ جهانی دوم را در این باغ مدفون کرده‌اند.

بر اساس اسناد تاریخی انگلیسی‌ها سربازان کشته شده خود که در مبارزه با رئیس علی دلواری در جنوب ایران را نیز به این مکان منتقل کرده و در باغ قلهک مدفون کرده‌اند. مجموعه این باغ در سال 1373 هجری قمری ساخته شد و مساحت این باغ در حدود 20 هکتار است.

علاوه بر گورستان سربازان انگلیسی،ساختمان مسکونی، یک استخر تفریحی و برکه آب نیز در درون این باغ قرار دارد.

در ضلع شمالی این باغ نیز یک مرکز مطالعاتی به نام «انجمن ایرانشناسی بریتانیا» و دو مدرسه که در حال حاضر به مدارس آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها اختصاص یافته قرار دارد.

دانشجویان و طلاب می‌گویند این باغ از لحاظ شرعی و قانونی متعلق به سفارت انگلیس نیست و باید از آنان پس گرفته شود