تبیان، دستیار زندگی
در میان اتفاقاتِ بد و ریز و درشتِ طبیعت و محیط زیست ایران، راه اندازی های مدارس طبیعت برای کودکان و نوجوان اتفاق بسیار خوشایندی است که قطعا تأثیر مثبت آن را در آینده و رفتار بچه ها می بینیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه‌هایی که مشقِ «طبیعت» می‌‌کنند!

در میان اتفاقاتِ بد و ریز و درشتِ طبیعت و محیط زیست ایران، راه‌اندازی‌های مدارس طبیعت برای کودکان و نوجوان اتفاق بسیار خوشایندی است که قطعا تأثیر مثبت آن را در آینده و رفتار بچه‌ها می‌بینیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان
title

هیولا‌های کوچک

شما از بچه‌هایی که به سگ‌ها و گربه‌ها سنگ می‌زنند یا جوجه‌ها را می‌گیرند و اذیتشان می‌کنند خوشتان می‌آید؟ قطعا نه! چون دیدن این صحنه‌ها بسیار آزار دهنده است. اما برای اینکه آنها حس همدلی و مهربانی بیشتری نسبت به حیوانات و محیط زیست‌شان داشته باشند، باید با این فضا‌ها و جانداران آشنا شوند و با آن اُنس بگیرند. این آشنایی باعث می‌شود آنها علاوه بر احترام به محیط زیست و حیوانات، به همنوعان و خانواده خود نیز عشق بورزند و آرامش رفتاری بیشتری داشته باشند.

البته گاهی هم ممکن است صحنه‌هایی مانند چسبیدن بچه‌ها به شیشه آکواریوم، دست کردنشان داخل تُنگ ماهی برای بازی کردن با ماهی، ذوق کردن آنها از دیدن گربه‌و سگ و دانه و اَرزَن ریختن برای پرنده‌ها را زیاد ببینید. اما بسیاری از ما و همچنین پدر و مادر‌ها به راحتی از کنار این ابراز احساسات و شادی کوچک بچه‌ها می‌گذرند، غافل از اینکه علاقه بچه‌ها به حیوانات و آشنایی و بازی کردن با آنها تأثیرات مثبت بسیاری بر شخصیتشان می‌گذارد و باعث می‌شود آرامش بیشتری داشته باشند.

به همین دلیل است که مدرسه‌های طبیعت در چند شهر ایران از جمله تهران دایر شده است.

دوستی بچه‌ها با طبیعت و حیوانات در مدرسه

در مدارس طبیعت بچه‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا آزادانه در طبیعت بگردند و با آن انس بگیرند. در این مدرسه مانند مدرسه‌های عادی، آموزش کلاسیک و مستقیم داده نمی‌شود و به بچه‌ها درباره موضوعاتی مانند انقراض گونه‌ها، شکار، آلودگی و خطرات آن نمی‌گویند. به جای آن کودکان در روز‌های تعیین شده و در دو نوبت صبح و عصر، با یک همراه در مدرسه حاضر می‌شوند و فعالیت‌هایی مانند ساخت آبگیر برای لاک پشت‌ها و لمس آن‌ها، ساخت محلی برای نگهداری خرگوش و خوکچه و لمس‌شان و لمس جانوران کوچکی مانند خارپشت و مارمولک انجام می‌دهند. بازی‌های تعادلی، کوهنوردی، درست کردن آتش و خوراکی‌هایی که در آتش پخته می‌شوند مانند سیب‌زمینی و قارچ و چایی از دیگر فعالیت‌های بچه‌ها در مدرسه طبیعت هستند.

کودکان را با طبیعت آشتی دهید

این روز‌ها بسیاری از بچه‌‌ها بیشتر با تکنولوژی و بازی‌های رایانه‌ای سر و کله می‌زنند و اطلاعاتشان نسبت به طبیعت، محیط زیست و حیوانات شاید تنها به کتاب علوم محدود شود. همین جریان باعث می‌شود کودکان نسبت به طبیعت و جانداران اطرافشان بی‌تفاوت و بی‌احترام باشند. بنابر‌این پدر و مادر‌ها باید در این زمینه دست به کار شوند و فرزندانشان را با فضای اطراف و موجودات آن آشنا کنند تا این بچه‌ها برای بقای محیط زیست و حیوانات تلاش کنند نه اینکه کار‌های نادرست‌شان به بهای از بین رفتن آنها تمام شود.

افزایش مسئولیت‌پذیری و مهربانی

کودکانی که با حیوانات به خوبی آشنا هستند یا حیوان خانگی دارند، به دلیل اهمیت به آن حیوانات و مراقبت از آنها، به تدریج مهارت‌های حمایت و مراقبت از دیگران را یاد می‌گیرند و با پدر و مادرشان همذات‌پنداری بیشتری نشان می‌دهند. این بچه‌ها کار‌هایی را که پدر و مادر‌شان برای آنها انجام می‌دهند، در شکل کوچکتر، در قبال یک حیوان انجام می‌دهند، بنابر‌این حس وظیفه‌شناسی و محبت آنها هم تحریک و تقویت می‌‌شود. از طرفی کودک می‌تواند تفاوت بین موجود جاندار و بی‌جان را درک کند.


منبع: نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.