تبیان، دستیار زندگی
ود  حضرت آیت الله مكارم شیرازی، احیای سنت‌های فراموش شده اسلام، مانند وقف واعتكاف را از مهم‌ترین بركات انقلاب اسلامی برشمرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله  مكارم شیرازی،  در دی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیای سنت‌های اسلامی فراموش شده، از آثار انقلاب اسلامی بود

حضرت آیت الله مكارم شیرازی، احیای سنت‌های فراموش شده اسلام، مانند وقف واعتكاف را از مهم‌ترین بركات انقلاب اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله  مكارم شیرازی،  در دیدار معاون فرهنگی سازمان تبلیغات كشور و مسؤولان برگزاركننده مراسم عبادی اعتكاف، این سنت حسنه را یكی از برنامه‌های مهم اسلام و سنت رسول الله (ص) عنوان كرد و گفت: در دوره گذشته اعتكاف در میان ما به فراموشی سپرده شده بود ولی در پرتو انقلاب اسلامی، سنت‌های اسلامی یكی پس از دیگری در حال زنده شدن است.
وی استقبال مردم بخصوص جوانان را از اعتكاف، غیرقابل پیش‌بینی دانست و اظهار داشت: بیشترین استقبال كننده از اعتكاف نسل جوان است؛ به اندازه‌ای كه جا برای اعتكاف كنندگان در برخی از شهرها وجود نداشت و عده‌ای محروم شدند.
وی افزود: بر همین اساس لازم است دقت و فكر بیشتری روی فتاوا شود. می‌توانیم توسعه بیشتری برای آن قائل شویم.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم بازگشت به خویشتن، ارتقای كمالات اخلاقی، آماده بودن برای شنیدن مواعظ، اصلاح كردن گذشته عمر و تصمیم برای آینده‌ای بهتر را از فوائد اعتكاف برشمرد و اظهار داشت: اعتكاف هر شهری را در فضایی آكنده از معنویت، نور و صفا قرار می‌دهد. كسی كه اعتكاف جامعی داشته باشد وقتی از مسجد بیرون می‌آید پاك و پاكیزه می‌شود.
وی در ادامه اعتكاف را نمایشی در برابر جهان مادی امروز ارزیابی و اضافه كرد: در مساجد جامع كه همه مردم شاهد آن هستند با اتحاد، معنویت و بندگی به صورت دسته‌جمعی به اعتكاف می‌نشینند. این عمل خود نمایشی از روحانیت، معنویت و ارزش‌های اسلامی در برابر دشمنان است.
حضرت آیت الله مكارم شیرازی با بیان این‌كه دشمن تمام امكانات تخریبی و جنگ روانی خود را به میدان آورده است خاطر نشان ساخت: باید ابزارهای فراگیر فرهنگی خودمان را به میدان بیاوریم و بدانیم كه وسائل ما قوی‌تر است؛ اسلام قوی‌تر است. دشمن با طراحی و انتشار آن كاریكاتورها اهانت كرد و ما سلاح خودمان را بیرون آوردیم و تظاهرات كردیم؛ به گونه‌ای كه موج آن، جهان را فرا گرفت.
وی افزود: آنها سایت‌های فاسد و ماهواره را آوردند؛ ما در برابر آنها باید از ابزارهای فرهنگی مناسب خودمان، هم‌چون ترویج نماز جماعت، زیارت خانه خدا و احیای اماكن مقدس استفاده نماییم.