تبیان، دستیار زندگی
ام یك فعال سیاسی شیعیان عراق گفت: انفجار در حرم مطهر امام هادی (علیه السلام) دو هدف سیاسی را هم دنبال می‌كند...احتمال می‌رود عزای عمومی فردا در ایران سراسری شود. در پی تخریب بخشی از گنبد امام هادی(علیه السلام) در سام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال عزای عمومی سراسری در ایران در پی انفجار بمب در حرم امام هادی علیه السلام

یك فعال سیاسی شیعیان عراق گفت: انفجار در حرم مطهر امام هادی (علیه السلام) دو هدف سیاسی را هم دنبال می‌كند...احتمال می‌رود عزای عمومی فردا در ایران سراسری شود.

در پی تخریب بخشی از گنبد امام هادی(علیه السلام) در سامرا توسط گروه‌های تروریستی، علمای قم، فردا را در این شهر، عزای عمومی اعلام كردند.

با توجه به عزای عمومی یك هفته‌ای در سراسر عراق، احتمال می‌رود این عزای عمومی در سراسر ایران اعلام شود.

پلیس شهر سامرا اعلام كرد: افراد مسلح صبح چهارشنبه دو بمب را در مرقد امام علی هادی (علیه السلام)، دهمین امام شیعیان، در این شهر منفجر كردند كه در نتیجه آن بخشی از گنبد این مكان مقدس فرو ریخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سامرا، پلیس این شهر افزود: «گروهی مسلح در ساعت هفت به وقت محلی (چهار به وقت گرینویچ) با خلع سلاح ماموران پلیس كه از مرقد امام هادی(علیه السلام) نگهبانی می‌كردند، دو بمب را در این مكان جاسازی و منفجر كردند».

به گفته ساكنان این شهر، بخشی از گنبد این مرقد كه با طلا ساخته شده است بر اثر این انفجارها فرویخت. بعد از این انفجارها مهاجمان موفق به فرار شدند. از این مكان مقدس تنها سه مامور پلیس نگهبانی می‌كردند.

«احمد عبدالغفور السامرایی» رئیس سازمان اوقاف سنی‌ها بلافاصله این حمله را محكوم كرد و گفت دینامیت گذاشتن در یك مكان مقدس، اقدامی جنایتكارانه است و ما آن را محكوم می‌كنیم.

در این حال، یك فعال سیاسی شیعیان عراق در گفت‌وگو با «بازتاب» اظهار داشت:انفجار در حرم مطهر امام هادی و امام عسكری علیهماالسلام یكی دیگر از جنایاتی است كه با تحریك آمریكا و ایادی آنان و به دست مشتی سلفی نادان انجام می گیرد.

وی افزود: این حركت علاوه بر آن كه نشان از كوردلی سلفیان تفرقه افكن دارد، این بار دست كم دو هدف سیاسی را هم دنبال می كند:نخست آن كه در جریان مخالفت جهانی با اقدام زشت مطبوعات غربی در چاپ كاریكاتور پیامبر (ص) و بسیج مسلمانان بر ضد غرب، تلاش دارد توجه مسلمانان را به مسائل داخلی جلب كرده و جنگ شیعه و سنی به راه اندازد. در این صورت دشمنان اسلام از طوفانی كه در دنیای اسلام بر ضد آنان پدید آمده است، در امان خواهند ماند.

وی ادامه داد: نكته دوم ایجاد اخلال در جریان تشكیل دولت در عراق است كه لحظات حساسی را پشت سر می گذارد و هر نوع اختلاف جدی می تواند دشواری های سیاسی مهمی را برای عراق پدید آورد.

وی گفت: این اقدام همزمان می تواند فاصله میان ایران و كشورهای عربی را بیشتر كند، به خصوص كه رایس این روزها به منطقه آمده است تا آتش اختلاف را شعله ور كرده و جهان اسلام را به جان هم بیندازد.با این حال نباید در برابر این جنایات سلفیان كه در دو سه سال اخیر آب رویی برای اسلام و مسلمانان نگذاشته‌اند، ساكت ماند.

وی گفت: دولتهای ایران و عراق باید به طور فوری از سازمان كنفرانس اسلامی بخواهد تا در این باره تشكیل جلسه بدهد و به این مسآله رسیدگی كند.

یكی از نیروهای پلیس عراق كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: صبح امروز تعدادی افراد مسلح ناشناس به نگهبانی حرم یورش برده و دست و پای پنج تن از نگهبانان موجود در مركز نگهبانی را بسته و سپس اقدام به بمب‌گذاری در زیر گنبد و انفجار آن كردند و بعد از آن از معركه گریخته‌اند.

پس از این انفجار،‌ تعدادی از اهالی شهر سامرا در محكوم كردن چنین اقداماتی به خیابان‌ها ریخته و با سردادن شعارهایی، تروریست‌ها، نیروهای آمریكایی و دولت فعلی عراق را محكوم كردند.