تبیان، دستیار زندگی
عموم ما حاضر نیستیم به جان و مال هیچ یک از دوستان خود و افراد جامعه تعرض نماییم اما برای حفظ آبروی آن ها گاها ارزشی قائل نمی شویم.عجیب آنکه در معارف دینی ما ریختن آبروی مومن مساوی شده با ریختن جان و مال او!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق زیبا!

عموم ما حاضر نیستیم به جان و مال هیچ یک از دوستان خود و افراد جامعه تعرض نماییم اما برای حفظ آبروی آن ها گاها ارزشی قائل نمی شویم.عجیب آنکه در معارف دینی ما ریختن آبروی مومن مساوی شده با ریختن جان و مال او!

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
طلاق زیبا

نوع برخورد ما با اخباری همچون افشای حریم خصوصی مردم،طلاق میان افراد مشهور جامعه،رسوایی سیاست مدار حزب رقیب و... نشان می دهد که آبروی دیگران نزد ما اهمیت چندانی ندارد.

دستور اسلام در این زمینه قاطع و روشن است؛هر کسی حتی در دل از ریختن آبروی مردم خوشحال شود، هم در دنیا و هم در آخرت دچار پشیمانی خواهد شد.

ما موجودی اجتماعی هستیم و به جامعه پاک و امن نیاز داریم لذا اگر می بینیم در اسلام با غیبت، آشکار کردن عیوب پنهانی مردم و انجام گناه علنی شدیدا مبارزه شده یکی از حکمت هایش ایـن است که یک چنین اقداماتی سلامت و پاکی جامعه را زیر سوال می برد.

به همین دلیل در شبکه های اجتماعی، باید از نشر و ارسال مطالب و پست هایی که آبروی افراد جامعه را به خطر می اندازد، خودداری کرده، خود را جای آن فرد گذاشته و حتی در بعضی از موارد درصدد دفاع از او برآییم.

مفسران قرآن در تشبیه همسر به لباس، لطایفی را بیان نموده اند که یکی از آن ها این است که همسران باید در مدت زندگی مشترک عیوب یکدیگر را نسبت به هر کسی غیر از خود بپوشانند.

متاسفانه در میان بعضی از ما باب شده همسران پس از تصمیم به جدایی، عیوب دیگری را برای مخاطبین خود به اشتراک گذاشته و با ایجاد بدنامی فرصت ازدواج مجدد را از یکدیگر سلب می نمایند.

در حالیکه قرآن تاکید می کند طلاق و رهایی هم باید با زیبایی همراه باشد یعنی با احسان و نیکی صورت بگیرد، به عبارت دیگر همسران پس از تصمیم به جدایی، حق ندارند با سخنان نامناسب عیوب یکدیگر را آشکار ساخته و مردم را به هم بدبین سازند.

البته سیره ی حضرت امیر علیه السلام نشان می دهد که مراقبت از حفظ آبروی مردم در بعضی موارد ارزش ندارد؛ یکی از آن موارد، آبروی مسئولین خائن حکومتی به شرط اثبات خیانت آن ها به حقوق و اموال مردم است که در این صورت حفظ آبروی او هیچ ارزشی نداشته و نباید در این زمینه از خود مدارا نشان داد.

مولا علی در نامه ای به مالک اشتر می فرمایند:اگر یکى از کارگزاران حکومت تو دست به خیانت دراز کند و مأموران مخفى تو بالاتفاق خیانتش را گزارش نمایند در اینصورت،گردنبند عار و بی آبرویی را به گردنش بینداز!


منبع : کانال تلگرام حجت الاسلام محمد حسن روحانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.