تبیان، دستیار زندگی
ند یك حقوقدان و مدرس حوزه علمیه قم با رد پیشنهاد برخی فعالان سیاسی مبنی بر ورود كارشناسان غیرمجتهد به مجلس خبرگان ، آن را متعارض با حجیت شرعی مجلس خبرگان دانست . قدرتی گفت: فقهای مجلس خبرگان می‌توانند دركمیسیون‌ها ازدیدگاهه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك حقوقدان: ورود غیرمجتهد، مجلس خبرگان را از حجیت شرعی ساقط می‌كند

یك حقوقدان و مدرس حوزه علمیه قم با رد پیشنهاد برخی فعالان سیاسی مبنی بر ورود كارشناسان غیرمجتهد به مجلس خبرگان ، آن را متعارض با حجیت شرعی مجلس خبرگان دانست .

قدرتی گفت: فقهای مجلس خبرگان می‌توانند دركمیسیون‌ها ازدیدگاههای كارشناسان گوناگون آگاه شوند و دراین صورت با حفظ هویت فقهی این مجلس می‌توان از وجود و استمرار همه شرایط رهبری اطمینان حاصل نمود.

وی توضیح داد : اگر تركیب ‪ ۸۰نماینده مجلس خبرگان شماری از متخصصان فقهی و غیر فقهی شود به طور مثال ‪ ۳۹نفر به خاطر فقاهت بیشتر، فرد "الف" را برای رهبری تعیین كنند اما در مقابل ‪ ۴۱نفر به خاطر سایر ویژگی‌های فرد " ب " را به عنوان رهبر معرفی نمایند چه ترجیحی هست كه آن فردی كه فقاهت كمتری دارد (ب) به رهبری برگزیده نشود.

وی افزود:این جاست كه با مشكل روبر می‌شویم، نتیجه معكوس می‌گیریم وملاكی برای ترجیح فرد "ب" كه از فقاهت كمتری برخوردار است بر فرد "الف" كه فقاهت بیشتری دارد نداریم در حالیكه عنصر محوری اوصاف رهبری اصل "فقاهت و عدالت" او است.

قدرتی گفت: ورود غیر مجتهد به‌خبرگان آن را فاقد حجیت شرعی می‌كند چون‌از رای اكثریت چنین خبرگانی ، احراز نمی‌شود كه بیشتر آقایان به فقاهت و عدالت ، رهبر منتخب رای داده‌اند و از سوی دیگر آن چنان كه فقها فتوا داده‌اند شهادت غیر خبره توان مقابله با شهادت خبره را ندارد.

این حقوقدان حوزوی ادامه داد: چرا پیشنهاددهندگان این طرح پس از ‪۲۸ سال از گذشت پیروزی انقلاب این پیشنهاد را داده‌اند كه مخالف آیین‌نامه تایید شده توسط حضرت امام خمینی(ره) است .

وی در بیان تناقض رفتار پیشنهاددهندگان گفت : این افراد در جهت مرجع تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری ، قایل به بازگشت به دوره حضرت امام (ره) هستند و می‌گویند باید صلاحیت‌ها را شورای نگهبان احراز نكند؟.

وی گفت: معتقدان به فقیه بودن نمایندگان مجلس خبرگان نمی‌گویند كه‌خبرگان رهبری تنها از فقه آگاهی داشته باشند و از مباحث مدیریتی ، سیاسی اجتماعی و مانند آن اطلاعی نداشته باشند همچنانكه هم اكنون بسیاری از اعضای كنونی مجلس خبرگان از مدیران با سابقه نظام هستند.

مشاور حقوقی حوزه علمیه قم با بیان اینكه آگاهی از تخصص‌های مختلف به‌این معنی نیست كه لزوما باید تحصیلات آكادمیك داشت، خاطرنشان كرد: با مطالعه، شركت در جلسات تخصصی، اعمال مدیریت كلان و مانند آن این آگاهی‌ها به دست می‌آید.

وی ادامه داد: دیدگاهی كه می‌گوید ضرورت ندارد تخصص‌های دیگر در مجلس خبرگان حضور یابد مرادشان این نیست كه نیازی به این متخصصان نداریم‌بلكه می‌گویند خبرگان مجتهد باید این آگاهی و اطلاعات را از كارشناسان بگیرند.

وی افزود: ویژگی محوری و اساسی رهبر، "فقاهت و عدالت" است و سایر اوصاف در رتبه بعد قرار دارند یعنی دراصل همین فقاهت و عدالت وی را به این سو هدایت می‌كند كه رهبر در موارد مورد نیاز با مشاوران مشورت كند.

این مدرس حوزه علمیه قم مشروعیت نظام را به اسلامیت آن متكی دانست وگفت:

عنصر "فقاهت وعدالت" حافظ و هدایت‌كننده رهبر به سوی اسلامیت نظام است و از این رو درقانون اساسی به اصطلاح "ولایت فقیه" و "ولی فقیه" تصریح شده و قانونگذار نگفته "ولایت مدیر" و "سیاست مدار" ، "ولایت كارشناس نظامی" و مانند آن.

وی ادامه داد: بی‌گمان كارشناسان غیر مجتهد توان تشخیص قوه استنباط احكام فقاهت و عدالت را ندارند اما مجتهدان توان تشخیص سایر شرایط را دارند.