تبیان، دستیار زندگی
بینایی یکی از چیزهایی است که بیشتر افراد معمولاً از آن غافل می شوند و زمانی متوجه می شوند که دیگر دیر است. چشم هم درست مانند سایر اندام های بدن مانند قلب و معده، نیازمند مراقبت و رسیدگی و تغذیه مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمانتان را تغذیه کنید

بینایی یکی از چیزهایی است که بیشتر افراد معمولاً از آن غافل می شوند و زمانی متوجه می شوند که دیگر دیر است. چشم هم درست مانند سایر اندام های بدن مانند قلب و معده، نیازمند مراقبت و رسیدگی و تغذیه مناسب است.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تغذیه و سلامت چشم ها

میلیون ها نفر در دنیا از بیماری های گوناگون چشم رنج می برند مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا). تغذیه نقش مهمی در تمام سلول های بدن ایفا می کند و سلول های چشم نیز مستثنی نیستند. تغذیه نادرست و ضعیف می تواند سال‌های بعد مشکلاتی برای چشم ایجاد کند. برای همین لازم است تغذیه ای درست داشته باشید تا از چشم‌هایتان در برابر آسیب ها مراقبت کنید و به مرور دچار کاهش بینایی نشوید.

تغذیه مناسب سلامت چشم

چشم‌های شما نیازمند مواد مغذی خاصی است تا در بهترین حالت خود باشد و دچار اختلال نشود. آنتی اکسیدان ها معمولاً بخشی از مواد مغذی هستند که از چشم ها محافظت می کنند؛ زیرا مانع ایجاد مولکول های سمی به نام رادیکال های آزاد شده و در نتیجه به بافت ظریف و حساس چشم آسیبی وارد نمی شود.

ویتامین آ

به فرم فعال ویتامین A رتینول هم گفته می شود. ویتامین آ برای حفظ سلامت چشم ضرورت دارد و به بدن کمک می کند رتینوئید رنگدانه که نقش مهمی در مکانیسم بینایی دارد تولید نماید.

ویتامین ای‌، آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. ویتامین ای‌ همراه با لوتئین و زآگزانتین برای جلوگیری از تشکیل آب مروارید مفید است

ویتامین آ مخصوصاً در نور کم، کیفیت بینایی را حفظ می کند. کمبود ویتامین آ باعث بیماری به نام شب‌کوری می گردد.

ویتامین آ را می توان در منابع گوناگون غذایی پیدا کرد، مخصوصاً در میوه های رنگی (زرد و نارنجی و سبز) و سبزیجاتی مانند کدو، هویج، طالبی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، بروکلی و سایر سبزیجات برگ تیره.

ویتامین ث

آنتی اکسیدان دیگری که برای سلامت چشم مهم است ویتامین ث یا اسید اسکوربیک می باشد. ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان، عملکرد اصلی اش پیشگیری از آسیب های رادیکال آزاد به بافت های بدن است. محققان دپارتمان چشم پزشکی در دانشکده پزشکی زنجان کشف کردند که میزان ویتامین ث پلاسما در افراد مبتلا به آب مروارید در مقایسه با افرادی که این مشکل را ندارند، پایین تر است.

متداول ترین منابع ویتامین C، مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت می باشد. منابع غیرمرکباتی هم شامل توت فرنگی، خربزه درختی، بروکلی، گوجه فرنگی و فلفل قرمز و سبز می شود.

لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین به گروه مولکول هایی به نام کاروتنوئیدها تعلق دارند و بخش عمده کاروتنوئیدهای موجود در چشم انسان را تشکیل می دهند. این دو مانند ویتامین آ و ث، به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و با فیلتر کردن نورهای مضر و خیره کننده از چشم‌ها محافظت می کنند.

دسترسی به این مواد مغذی سخت نیست چون در غذاهای متنوعی موجودند؛ زرده تخم مرغ دارای بالاترین مقدار از لوتئین و زآگزانتین است، کیوی، انگور، کدوسبز، آب پرتقال و اسفناج هم منابع خوبی از این دو ماده هستند. توصیه می شود برای دریافت بیشتر لوتئین و زآگزانتین، مصرف میوه ها و سبزی های رنگی را افزایش دهید.

لوتئین و سلامت چشم ها

روی (زینک)

روی نقش مهمی در فرایندهای بدن دارد. در چشم‌ها، روی به همراه ویتامین آ، برای تولید موادی به نام ملانین که محافظ چشم است کار می کنند. در ماکولا یا همان لکه زرد چشم، میزان بالایی از روی موجود است. کمبود روی باعث افزایش احتمال ابتلا به تباهی لکه زرد می شود که با تغذیه درست به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

غذاهایی که منابع خوبی از روی محسوب می شوند شامل گوشت گوساله، محصولات لبنی مانند شیر و ماست، غلات کامل سبوس دار و نخود می باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

به اسیدهای چرب امگا 3، چربی های خوب هم می گویند. امگا 3، آبگونه ای و استحکام ساختاری سلول ها و بافت های بدن را حفظ می کند و خواص آنتی اکسیدانی دارد. اسیدهای چرب امگا 3 برای تکامل بینایی نوزادان مهم است. در بزرگسالان نیز، امگا 3 در پیشگیری از تباهی لکه زرد و نتیجتاً کاهش بینایی نقش مهمی دارد.

ویتامین آ مخصوصاً در نور کم، کیفیت بینایی را حفظ می کند. کمبود ویتامین آ باعث بیماری به نام شب‌کوری می گردد

بهترین منابع حاوی امگا 3، ماهی های آب سرد مانند سالمون و ماکرل می باشد. ماهی تن نیز منبع خوبی از این چربی است.

منابع گیاهی امگا 3 شامل شاهدانه، بذر کتان، جلبک و روغن هایشان می باشد.

ویتامین ای‌

ویتامین ای‌، آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. ویتامین ای‌ همراه با لوتئین و زآگزانتین برای جلوگیری از تشکیل آب مروارید مفید است.

منابع غذایی حاوی ویتامین E‌ شامل دانه های آفتابگردان، بادام، جوانه گندم، روغن های گیاهی و آووکادو می باشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.