تبیان، دستیار زندگی
ود استاد حوزه علمیه قم در همایش دو روزه علمی- تخصصی صحیفه سجادیه تاكید كرد: صحیفه سجادیه دارای معارف بلندی است كه اگر روی آن كار شود نیازمند هیچ فیلسوف شرقی و غربی نخواهیم بود. به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از&nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر روی صحیفه سجادیه كار شود نیازمند هیچ فیلسوف شرقی و غربی نخواهیم بود

استاد حوزه علمیه قم در همایش دو روزه علمی- تخصصی صحیفه سجادیه تاكید كرد: صحیفه سجادیه دارای معارف بلندی است كه اگر روی آن كار شود نیازمند هیچ فیلسوف شرقی و غربی نخواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان از قم، آیت الله ممدوحی با بیان اینكه در حق صحیفه سجادیه و شناخت معارف آن جفا شده است افزود: سیاست تاسیس مكتب دعا در شریعت مقدس اسلامی دارای نكات ظریفی است از جمله این كه به طور كلی انسان از همان زمانی كه احساس حاجت و نیاز می كند به دنبال نیروی حیاتبخش است تا در كنار آن كمبودها و نیازهای خود را تامین كند تا به آرامش برسد و این دعاست كه به این فطرت پاسخ مثبت داده و او را به دژ محكم و غیرقابل وصف خداوندی متصل می كند.
وی با اشاره به دیگر ابعاد دعا افزود: به طور كلی بشر از دو عنصر ظبیعت و فطرت آفریده شده است. عنصر طبیعت كه به طرف عالم ماده و خاك گرایش دارد و از طرف دیگر فطرت كه هرگز خاموش شدنی نیست و این دو قدرت همیشه با هم در جنگند و در اكثر مواقع طبیعت غالب است. از همین رو شارع مقدس در این جا به كمك بشر آمده است.
این استاد حوزه تصریح كرد: یكی از سیاست های مكتب دعا این است كه معارف الهی در دعا جای داده و از مردم خواسته شده كه دعا را هم بخوانند و هم بنویسند تا به نسل های بعدی برسد چرا كه بشر دارای استعداد نامتناهی است كه به مرور زمان شكوفا می شود و این به این ترتیب نگهداری معارف بلندی كه در یك عصر استعداد پذیرش آن وچود نداشته در دعا آمده است تا نسل های بعدی ذخایر علمی نهفته در آن را كشف كنند.
وی افزود: تاكنون كسی نتوانسته است حقایق صحیفه سجادیه را استخراج كند كه اگر روی آن كار شود نیازمند هیچ فیلسوف شرقی و غربی نخواهیم بود و از زمانی كه مفاهیم این ادعیه به مصداق تبدیل شود انسان به عالی ترین مقام می رسد و اگر بر این علوم واقف شویم و صحیفه سجادیه به كتب درسی تبدیل می شود قادر خواهیم بود در برابر شبهات حرف اول را بزنیم.