تبیان، دستیار زندگی
ند  حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی اهمیت اهانت به مقدسات را بیش از مسأله انرژی هسته‌ای ارزیابی كرد و خواستار دیپلماسی فعال دولت و برخورد جدی روحانیت و حوزه‌ها در این‌باره شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت و حوزه‌های علمیه، سیره استكبار ستیزی امام خمینی را در اهانت به مقدسات جامه عمل بپوشانند

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی اهمیت اهانت به مقدسات را بیش از مسأله انرژی هسته‌ای ارزیابی كرد و خواستار دیپلماسی فعال دولت و برخورد جدی روحانیت و حوزه‌ها در این‌باره شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله  لنكرانی امروز در آغاز درس خارج فقه  درباره اهانت برخی مطبوعات غربی به ساحت مقدس پیامبر اكرم (ص) گفت: انتشار كاریكاتورها توسط دشمنان اسلام، نشان می‌دهد كه امریكا و اروپا صحنه گردان ماجرا شده اند. در این كاریكاتورها، همه مقدسات مورد اهانت قرار گرفته، به خداوند تبارك وتعالی، پیامبر اكرم (ص) و قرآن كریم اهانت شده است. این كاریكاتورها قلب هر انسان مسلمان و بلكه غیر مسلمانی را جریحه‌دار نموده است.
وی افزود: این كاریكاتورها نه تنها هر مسلمان بلكه پیرو هر دینی را متأثر می‌كند. این اهانت در حدی از قبح و زشتی قرار دارد كه در تصور هیچ انسانی نمی‌گنجد و زبان یارای گفتن آن را ندارد. نه من می‌توانم بگویم و نه شما توان شنیدن آن را دارید.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، ادعای مسؤولان كشورهای اروپایی را مبنی بر این كه آزادی بیان و قلم هزینه دارد و آن قدر محترم است كه ما حاضریم هزینه آن را بپردازیم، مد نظر قرار داد و بیان داشت: این ترفند كه در كشورهای گوناگون اروپایی تكرار شده، برای رویارویی با اسلام است. حتی یكی از آنها به صراحت گفته حاضر به عذر خواهی نیستیم.
آیت الله فاضل لنكرانی انتشار این كاریكاتورها را موجب خشم مسلمانان سراسر جهان ارزیابی و تصریح كرد: آیا لازم نبود در این امر روحانیت و حوزه‌های شیعه پیش قدم باشند؟ ما فكر می‌كردیم كه روحانیت عكس العمل جدی نشان خواهد داد، گرچه خود اینجانب پیامی را منتشر نمودم و برخی از بزرگان و مراجع معظم نیز اعتراض خود را اظهار نمودند. اما اشكال اینجانب این است كه چرا روحانیت سراسر كشور و حوزه‌های علمیه در این باره واكنش جدی نشان ندادند؟ چرا مراكز حوزوی ما نسبت به این امر كه دیگر از آن مقدس‌تر و مهم‌تر نداریم، واكنش و عكس العمل نشان ندادند؟
این مرجع تقلید با تاكید بر این كه هویت و ارزش انقلاب ما به اسلامی بودن آن است خاطر نشان ساخت: حوزه‌های علمیه باید عكس العملی نشان دهند كه انعكاس عمومی و جهانی داشته باشد. انتظار این جانب آن است كه روحانیت شیعه هر چه زودتر عكس العمل جدی در همه حوزه‌ها نشان دهد.
وی با انتقاد از دولت و رسانه‌ها در عدم برخورد جدی با این اهانت، ادامه داد: البته انتظار دیگر آن بود كه مسؤولان دولت جمهوری اسلامی و رسانه‌ها، نسبت به این امر حساسیت بیشتری نشان می‌دادند؛ چرا برخورد و موضع‌گیری در حد معمولی و ضعیف بوده است؟ مسأله اهانت به خدا و رسول اكرم (ص) قابل مقایسه با مسأله انرژی هسته‌ای نیست؛ چرا در این امر به اندازه مسأله انرژی هسته‌ای واكنش نشان ندادید؟ لازم بود در این امر عزای عمومی اعلام می‌شد.
وی در پایان اظهار داشت: به برخی از مسؤولان حوزه هم پیغام داده‌ام و ان شاء الله باید روزی را به این امر اختصاص دهند و حوزه‌های علمیه سراسر كشور را تعطیل نمایند. ما از حضرت امام خمینی (ره) این درس را گرفته‌ایم كه باید در برابر ترفند‌های استكبار ایستاد و روحانیت باید این درس را كه از امام راحل (ره) گرفته است جامه عمل بپوشاند.