تبیان، دستیار زندگی
همواره یکی از مشکلات شایع در میان زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک اشتهای زیاد آن ها نسبت به مواد شیرین، قند و شکر است. اغلب مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک نمی توانند در برابر شیرینی ها، قند و شکر خود را کنترل کنند و میل شدیدی به خوردن این موا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شکر در سندرم تخمدان پلی کیستیک باید محدود شود؟

همواره یکی از مشکلات شایع در میان زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک اشتهای زیاد آن‌ها نسبت به مواد شیرین، قند و شکر است. اغلب مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک نمی توانند در برابر شیرینی ها، قند و شکر خود را کنترل کنند و میل شدیدی به خوردن این مواد دارند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

شیرینیجات

حال این سؤال پیش می‌آید که چرا زنان مبتلا به این سندروم در مقایسه با سایر افراد میل بیشتری برای خوردن شیرینی‌جات دارند؟

مقصر اصلی این موضوع هورمون انسولین است. انسولین محرک قوی برای تحریک اشتها به شمار می‌آید و نقش زیادی در افرایش وزن در افراد مبتلا به این سندروم را دارد. همان‌طور که در مقالات پیشین نیز توضیح داده شد یکی از عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک دیابت نوع دو به دلیل مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین است.

مصرف شکر در سندرم تخمدان پلی کیستیک

در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک انسولین یک چرخه معیوب ایجاد می کند. به این صورت که انسولین باعث میل زیاد این افراد به خوردن مواد شیرین می شود، وقتی مواد شیرین می خوریم قند خون به سرعت بالا رفته و انسولین زیادی ترشح می شود که این ترشح زیاد انسولین باعث اضافه وزن می شود. در زنان مبتلا به این سندروم مقاومت نسبت به انسولین وجود دارد و حساسیت سلول‌ها نسبت به این هورمون کم شده است.

سعی کنید بیشتر از 3 یا 4 ساعت گرسنه نمانید، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده ولی با حجم کم. با این روش قند خونتان افت نمی کند و مجبور به خوردن تنقلات شیرین نیستید

مصرف زیاد شیرینی جات، قند و شکر در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر افرایش ترشح هورمون انسولین، اضافه وزن و چاقی باعث افزایش تری گلیسیرید خون، افزایش عامل التهاب (عاملی برای بیماری های قلبی و عروقی می باشد) می شود.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، پس می توان نتیجه گیری کرد که مصرف شیرینی جات، قند و شکر برای مبتلایان به این سندروم چندان هم خوب نیست. این افراد باید سعی کنند مصرف این مواد را در برنامه غذایی خود به حداقل برسانند.

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک روزانه چه مقدار قند و شکر باید مصرف نمایند؟

برای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که میل و هوس زیادی نسبت به خوردن شیرینی جات، قند و شکر دارند سخت است که به یکباره مصرف این مواد را کنار بگذارند و کاملاً آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنند. بهترین توصیه به مبتلایان به این سندروم این است که 10 درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود را به مواد شیرین، قند و شکر اختصاص دهند. به عنوان مثال فردی با رژیم غذایی 1800 کیلوکالری، در طول روز مجاز به مصرف 45 گرم قند و شکر است یعنی معادل 3 قاشق غذاخوری شکر.

راهکارهایی برای کاهش دریافت قند و شکر در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

* مصرف آبمیوه های مصنوعی را به حداقل برسانید. معمولاً در این آبمیوه ها درصد زیادی شکر به کار رفته است. سعی کنید از آبمیوه های طبیعی استفاده نمایید.

* به برچسب مواد غذایی خوب توجه کنید و مقدار قند و شکر آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. شربت ذرت، ساکارز، گلوکز، فروکتوز، قند اینورت، دکستروز همه این‌ها قند در نظر گرفته می شوند بنابراین به مقدار آن‌ها در برچسب مواد غذایی توجه کنید.

* سعی کنید به جای مصرف قند و شکلات ذائقه خود را به خوردن میوه های شیرین عادت دهید. میوه تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

* سعی کنید بیشتر از 3 یا 4 ساعت گرسنه نمانید، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده ولی با حجم کم. با این روش قند خونتان افت نمی کند و مجبور به خوردن تنقلات شیرین نیستید.

* این باور غلط در میان برخی از افراد رواج دارد که خوردن تنقلات شیرین پس از هر وعده غذایی به هضم آن وعده کمک می نماید در صورتی که این موضوع اشتباه است و مواد غذایی شیرین هیچ ارتباطی با هضم غذا ندارند.


منبع: آوای سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.