تبیان، دستیار زندگی
رونمایی از بزرگترین قرآن مطلا توسط حضرات آیات، مکارم شیرازی و جوادی آملی(مد ظلهما) هجمه هایی را علیه مراجع عظام تقلید و قرآن به راه انداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : معین شرافتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از بزرگترین قرآن مطلا

رونمایی از بزرگترین قرآن مطلا توسط حضرات آیات، مکارم شیرازی و جوادی آملی(مد ظلهما) هجمه‌هایی را علیه مراجع عظام تقلیدو قرآن به راه انداخته است. هجمه‌ هایی که همواره بوده و تنها با کوچکترین بهانه‌، با آتشی سنگین ‌تر تجدید می شود. این رویداد، توییت‌ها را انسجام داده و در لباس حمایت از فقیران و نیازمندان حاضر شده و به علما تاخته است. آنها می گویند: «چرا باید قرآن را با طلا ساخت در حالی که فقیران به نان شب محتاجند.»

حجة الاسلام معین شرافتی- کارشناس حوزه/ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

رونمایی از قران مطلا، جوادی آملی، قرآن مطلا

قضاوت عالمانه و عادلانه

خیلی ‌ها فکر می ‌کنند قضاوت مخصوص قاضی و دادگاه‌هاست. در حالی که همگی ما روزانه چندین و چند بار قاضی می ‌شویم و درباره دوست و دشمن، کوچک و بزرگ، قضاوت می ‌کنیم، حکم می ‌دهیم و حتی آن حکم را اجرا می ‌کنیم؛ بدون آنکه متهم اجازه اعتراض داشته باشد و حتی سخنانش را شنیده باشیم!

از این رو نباید احادیث مربوط به قضاوت را منحصر در افرادی دانست که به طور رسمی قضاوت می کنند؛ مثل این حدیث که امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «الْقُضَاةُ أَرْبَعَةٌ ثَلَاثَةٌ فِی النَّارِ وَ وَاحِدٌ فِی الْجَنَّةِ رَجُلٌ قَضَى بِجَوْرٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِجَوْرٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ فَهُوَ فِی النَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ یَعْلَمُ فَهُوَ فِی الْجَنَّة؛ قاضیان چهار گروه هستند که سه گروه آن جهنمی است و یک گروه بهشتی است: مردی که قضاوت ناحق می کند و خودش می داند حکم غلطی داده و این فرد در آتش است. مردى که ندانسته (و بی اطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته و از روی گمان حکم درستی صادر کند، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند، این قاضى در بهشت است.» (الکافی/ ج7، ص407) این حدیث به روشنی بیان کرده که حکم اگر بر اساس ظن و گمان در هر صورتی سبب جهنمی شدن قاضی است. آیا قضاوتی که در این رویداد شد؛ عالمانه و عادلانه بود یا از روی حدس و گمان رُخ داد؟

در عین احترام به نظرات این عزیزان لازم است توضیح دهیم که از یک نکته متأسفانه غفلت شده و آن این که پدید آورنده این اثر قرآنی در همان جلسه ای که رونمایی توسط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّظلّه) انجام شد، تصریح کرد که این اثر چند برابر هزینه ‌ای که برای آن مصرف شده به یکی از خیرین در کشور و یا یکی از کشورهای اسلامی دیگر فروخته خواهد شد و تمام درآمد آن بدون استثنا صرف ایتام و نیازمندان خواهد شد

قضاوت از روی حدس و گمان

امام علی (علیه ‌السلام) نشانه عدالت قاضی را حکم بر اساس علم دانسته و فرمودند: «لَیْسَ‏ مِنَ‏ الْعَدْلِ‏ الْقَضَاءُ عَلَى‏ الثِّقَةِ بِالظَّن‏؛ قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست.» (نهج البلاغه، ص507)

از این روست که می‌ گوییم: یکی از قضاوت ‌های غلطی که متأسفانه خیلی از افراد اخیراً به آن مبتلا شدند؛ در مسئله رونمایی از قرآن مطلّا بود. مطمئناً کمی صبر و عدم عجله در قضاوت می ‌توانست کمک شایانی کند. اگر افرادی که خیلی تند و تیز قضاوت را آغاز کردند؛ کمی وقت خود را صرف تحقیق و بررسی موضوع قرار می ‌دادند؛ چنین قضاوت غلطی روی نداده بود و آبروی علمای اسلام به بازی گرفته نمی ‌شد.

نویسنده این قرآن کیست؟

رائین اکبر خانزاده، جوان آذری زبان ایرانی است که از دوران سربازی وارد عرصه کتابت قرآن مجید شده است. ایشان یکی از اهداف خود را اثبات زیاد شدن نور چشم در اثر انس با قرآن معرفی کرده، مسئله‌ ای که در مراکز تخصصی خارج از کشور به اثبات رسید. وی علاوه بر کتابت‌ ها، مشغول برپایی نمایشگاه ‌های بین المللی نیز می‌باشد و هنرش را وقف قرآن کرده است.[1]

قرآن‌ های هنرمندانه‌ ای که اکبر خانزاده می ‌نگارد بسیار بسیار گران‌تر از قیمت تمام شده به فروش می ‌رسد و درآمد حاصل از آن صرف امور خیریه می ‌شود؛ میلیون ‌ها دلاری که شیخ نشین ‌های حاشیه خلیج فارس حاضرند برای این قرآن‌ های خاص خرج کنند. به طور مثال این بزرگترین قرآن مطلا پس از نمایش در موزه‌ های مختلف، به فروش گذاشته می ‌شود و درآمد آن صرف درمان بیماران سرطانی خواهد شد. قرآنی که هزینه تولید آن هشتصد میلیون است و قیمت سه میلیاردی روی آن گذاشته شده است![2]

هدف وسیله را توجیه نمی‌کند

درست است که طرفداری از نیازمندان و تلاش برای بهبود وضع معیشتی آنان، کاری الهی و مقدس است؛ ولی این هدف عالی را نباید با راه و روش غلط تبلیغ کرد. حفظ آبروی مؤمنان و احترام به علماء همواره مورد سفارش اسلام بوده و مانند کمک به نیازمندان ، کاری ارزشی است.

قاضیان چهار گروه هستند که سه گروه آن جهنمی است و یک گروه بهشتی است: مردی که قضاوت ناحق می کند و خودش می داند حکم غلطی داده و این فرد در آتش است. مردى که ندانسته (و بی اطلاع از احکام و قوانین) حکم ناحقّ دهد ، این نیز در آتش است . مردى که ندانسته و از روی گمان حکم درستی صادر کند، این هم در آتش است و مردى که دانسته حکم حقّ و درست را صادر کند، این قاضى در بهشت است

امام علی(علیه‌السلام) درباره حفظ احترام عالم فرمودند: «مَنْ‏ وَقَّرَ عَالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّه‏؛ کسی كه به عالمی احترام گذارد، همانا به خداوند احترام گذارده است.» (تصنیف غرر الحكم و درر الكلم‏، ص47) و پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله) درباره آن فرمودند: «مَنْ أَكْرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَكْرَمَنِی‏ وَ مَنْ أَكْرَمَنِی فَقَدْ أَكْرَمَ اللَّهَ؛ هر كس عالمی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته و هركس مرا گرامی بدارد و اكرام كند، خدا را گرامی داشته است.» (جامع الأخبار، ص38)

مبادا به خاطر هدفی عالی که تبلیغ کمک به نیازمندان است؛ یک مسئله با ارزش دیگر را تخریب کنیم. کاری که امروزه و بر اثر اقدامات احساسی، زیاد دیده می‌شود.

جواب به شایعه ‌ها

آنقدر این هجمه ‌ها گسترش یافت و اظهار نظرهایی بدون تحقیق بیان شد که پاسخ آن حرف ‌ها و حکم‌ ها، به طور رسمی توسط دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی(مدظله) به این صورت بیان شد: «در عین احترام به نظرات این عزیزان لازم است توضیح دهیم که از یک نکته متأسفانه غفلت شده و آن این که پدید آورنده این اثر قرآنی در همان جلسه ای که رونمایی توسط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّظلّه) انجام شد، تصریح کرد که این اثر چند برابر هزینه ‌ای که برای آن مصرف شده به یکی از خیرین در کشور و یا یکی از کشورهای اسلامی دیگر فروخته خواهد شد و تمام درآمد آن بدون استثنا صرف ایتام و نیازمندان خواهد شد، بنابراین در اینجا دو کار مهم انجام شده که هر یک از دیگری جالب تر است: اولاً یک اثر قرآنی بسیار نفیس و بی سابقه تولید شده، ثانیاً یک منبع درآمدی برای ایتام و نیازمندان است . امیدوارم با این توضیح هرگونه شبهه برطرف گردد.[3]»

نکته نهایی

ای کاش افراد ابتدا تحقیق می‌کردند و بی ‌دلیل بر او و علما نمی ‌تاختند؛ زیرا پس از قضاوت غلط و اجرا کردن حکم، کسب رضایت بسیار سخت است.


پی‌نوشت ها:

[1]- اکبر خانزاده از راز و رمز سال ها کتابت قرآن با شیوه ای خاص می گوید

[2]- کتابت بزرگترین قرآن طلا در طول دو سال

[3]- پاسخ به سؤالی پیرامون هزینه های کتابت قرآن مطلّا