تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره واکنش های متفاوت به کارتون «بچه های ساختمان گل ها» که در آن مادر خانواده پیش محارم روسری بر سر ندارد. نظر شما چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوا بر سرحجاب انیمیشن ایرانی

یک گزارش درباره واکنش های متفاوت به کارتون «بچه های ساختمان گل ها» که در آن مادر خانواده پیش محارم روسری بر سر ندارد. نظر شما چیست؟

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
بچه های ساختمان گل ها

«بچه های ساختمان گل ها» نام یک کارتون ایرانی است که اواخر سال پیش در کنداکتور شبکه پویا قرار گرفت و این روزها روی آنتن می رود.آن چه این انیمیشن را از دیگر نمونه های وطنی متمایز می کند، این است که مادر خانواده در خانه بدون روسری است. سازندگان با این تمهید خواسته اند حجاب را به خردسالان تفهیم کنند و بگویند خانم ها در هر موقعیتی چه پوششی باید داشته باشند. این اتفاق واکنش های متفاوت مردم را به همراه داشته است. برخی معتقدند مصداق ترویج بی حجابی است و برخی از سازندگان بابت اشاعه روش صحیح آموزش حجاب تشکر کرده اند.پیش از مرور دیدگاه های مردم، به عقبه «بچه های ساختمان گل ها» می پردازیم.

بچه‌های ساختمان گل‌ها چیست؟

هدف اصلی کارتون«بچه‌های ساختمان گل‌ها» آموزش آموزه های دینی به بچه ها در قالب داستان های 10 دقیقه ای است. چند بچه شاد و بازیگوش در ساختمانی به نام گل‌ها در کنار خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. آن ها با همدیگر همسایه هستند و هر روز برای بازی دور هم جمع می شوند.حُسنا، دختربچه خردسالی است که با پدر و مادرش در این ساختمان زندگی می‌کند محور اصلی داستان بحساب می آید. سازندگان کارتون، برای درونی کردن حجاب و البته خلق فضای باورپذیرتر، بسته به فضای مختلف حجاب مادر را تغییر داده اند.

ایده ای که سازمان اوج مطرح کرد

آن طور که امید مرندی تهیه کننده«بچه های ساختمان گل ها» می گوید ، ایده حجاب نداشتن مادر در منزل و پیش محارم از سوی محمد امین همدانی، مدیر خانه پویا نمایی انقلاب اسلامی سازمان اوج مطرح شده است. سازمان رسانه ای هنری اوج از موسسات باوجاهت است و درطیف متصف به ارزشی دسته بندی می شود. «بادیگارد»،«ایستاده در غبار»و«هیهات» مهم ترین پروژه های سینمایی اوج است و چه بسا اگر موسسه ای غیر از اوج پشت «بچه های ساختمان گل ها» می بود، ایده مادر بدون حجاب عملیاتی نمی شد.

سازندگان «بچه های ساختمان گل ها» با تمهید روسری نداشتن مادر پیش محارم، خواسته اند حجاب را به خردسالان تفهیم کنند و بگویند خانم ها در هر موقعیتی چه پوششی باید داشته باشند. این اتفاق واکنش های متفاوت مردم را به همراه داشته است. برخی معتقدند مصداق ترویج بی حجابی است و برخی از سازندگان بابت اشاعه روش صحیح آموزش حجاب تشکر کرده اند.

دعوا بر سر حجاب

واکنش ها به حجاب «بچه های های ساختمان گل ها» در فضای مجازی متنوع و البته متضاد است. چند مورد را که در سایت شبکه پویا به اشتراک گذاشته شده اند را مرور کنیم تا متوجه عمق اختلاف سلیقه ها درباره پوشش این کارتون بشویم:

- شروع بدحجابی و بی حیایی خانومها از موقعی شروع شد که افرادی که تفکر افراطی داشتن نظراتشونو تحمیل کردن.

+ اتفاقا خوبه چون یه عده فکر می کنن افراد با حجاب تو خونه هم چادر سر می کنند.

- حالا که مادر روسری سرش نیس اشکال نداره ،چرا وقتی براش مهمون میاد همه مهمونا چادری ان ولی مادرش باز روسری سر نکرده؟!

+ درسته که حجاب برای ما مهمه ولی خوب همه ما مامان ها که حتی چادری هم هستیم و جلوی نامحرم ، حجابمون کامله، توی خونه خوب روسری سر نمیکنیم دیگه!

- اگر قراره تو خونه مثل خونه بچه ها نشون داده بشه خوب مادربزرگ هم مثل مادر، نباید روسری داشته باشه.این تناقض باعث میشه تفکر غلطی باشه که فقط مسن ها با روسری ان.

+ با این انیمیشن بچه ها واقعا فرق بین نامحرم و محرم رو می فهمن و با شیوه زندگی افراد مذهبی آشنا می شن. در دبیرستان دوستی از من پرسید که شما مذهبیا تو خونه هم روسری می کنید؟!

_ بچه های ساختمان گل ها نشانه ای از گرایش پنهان به ساخت برنامه هایی با محتوای فیلم های فارسی قبل از انقلاب است که افراد در خارج خانه حجاب را رعایت می کردند و در داخل به هر شکل نا مطلوبی ظاهر می شدند.

+ ما باید به بچه ها یاد بدیم که جلوی کی میتونن روسری داشته و جلوی کی نداشته باشند. کار خوبی کردین.

بچه های ساختمان گل ها

پاسخ تهیه کننده به انتقادها

تهیه کننده «بچه های ساختمان گل ها» در گفت و گویی که با همشهری جوان داشته است، بخشی از انتقادها را پاسخ می دهد:«عده ای که شاید اطلاع دقیقی از اندیشه های تربیتی و مجوزی که انیمیشن کسب کرده نداشتند، از سر دلسوزی زود قضاوت کردند. فکر می کردند ما می خواهیم سد شکنی کنیم و انحراف ایجاد کنیم. نگران بودند که این کار باعث ترویج بی حجابی برای خردسالان شود. برخی نگران بودند که این اتفاق باعث شود سریال های تلویزیون هم به سمت این الگو بروند در حالی که ما ضمن آموزش حجاب ، حواس مان هست توی چه کاری این مدل مورد استفاده قراربگیرد. خط قرمز ما حدود شرعی بوده است.» تهیه کننده«بچه های ساختمان گل ها» تاکید می کند که نباید نگران نوع حجاب مادر بود و باید به سازندگان اعتماد کرد.می گوید استودیوی شان یعنی صبیان از دو سال پیش که کارش را شروع کرده و همواره دغدغه سبک زندگی اسلامی داشته.

از مراجع شرعی و قانونی تائید گرفته ایم

مرندی این را هم گفته که برای برداشتن حجاب ، از مراجع شرعی و قانونی تائیدیه گرفته اند:«تیم تولید از دو سال پیش به این نتیجه رسید که مادر می تواند جلوی محارم بدون روسری باشد. شش ماه پی گیر بودیم که مجموعه ای به این شکل تولید کنیم. دو سال پیش کلیپی کوتاه که موضوع آن مادر بود ساختیم و مادر روسری نداشت. با عالی ترین مقاماتی که نظرشان دراین زمینه مهم است مشورت کردیم و تائید گرفتیم. از مراجع قانونی و شرعی پی گیر شدیم و خوشبختانه نظر مثبت آن ها را جلب کردیم.»

بچه های ساختمان گل ها

یک نگرانی

مساله حجاب در فیلم و سریال های ایرانی سال هاست مورد بحث است اما هنوز راه حلی برای آن نهایی نشده. سال پیش کیانوش عیاری فیلم «کاناپه» را ساخت که در آن خانم ها در صحنه هایی که از چشم نامحرم دورهستند، حجاب ندارند. او موی بازیگران را تراشیده و از کلاه گیس استفاده کرده است اما وزارت ارشاد می گوید تصمیم در این باره بر عهده مراجعی خارج از سازمان است و به فیلم مجوز نداده. حالا مخالفان «بچه های ساختمان گل ها» نگران هستند که نکند ایده حجاب آن مورد استفاده فیلم و سریال ها قرار گیرد. نظر شما چیست؟