تبیان، دستیار زندگی
محمد خرمشاهی طنزپرداز معاصردر سن 105 سالگی دیده از جهان فروبست. درگذشت بهاءالدین خرمشاهی صحت ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد خرمشاهی درگذشت

محمد خرمشاهی طنزپرداز معاصردر سن 105 سالگی دیده از جهان فروبست. درگذشت بهاءالدین خرمشاهی صحت ندارد.

فرآوری: بخش ادبیات تبیان
محمد خرمشاهی

محمد خرمشاهی متولد 1291 بود و از 12 سالگی به نوشتن و سرودن پرداخت. گفته می‌شود این طنز‌پرداز در طول دوره کاری خود با بیش از 90 اسم مستعار در 90 روزنامه و مجله قلم زده است.

محمد خرمشاهی یکی از مشهورترین طنزپردازان معاصر است که سابقه همکاری با نشریاتی چون «توفیق» و «گل آقا» را دارد. برخی از شعرهای خرمشاهی در طول ۹۰ سال شاعری، چنان بین مردم جا افتاده است که به حالت ضرب المثل درآمده است، مانند «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» یا «چوب خدا صدا ندارد». خرمشاهی در طول قریب یک قرن فعالیت ادبی و سرودن شعر در حوزه طنز، با افرادی چون «ابوالقاسم حالت»، «عمران صلاحی»، «کیومرث صابری فومنی» و… هم نشین بوده است و از این نظر به نوعی تاریخ شفاهی شعر و نشریات طنز ایران به حساب می‌آید. از خرمشاهی کتابهایی نیز به چاپ رسیده است.

درگذشت بهاءالدین خرمشاهی صحت ندارد

پی شایعه نیمه شب گذشته مبنی بر درگذشت استاد بهاءالدین خرمشاهی نویسنده و قرآن‌پژوه پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این شایعه صحت نداشته و این شاعر و حافظ‌پژوه در صحت و سلامت به سر می‌برند.در همین رابطه نیز علی‌ دهباشی در گفت‌وگو با فارس این شایعه را تکذیب کرد.

محمد خرمشاهی یکی از مشهورترین طنزپردازان معاصر است که سابقه همکاری با نشریاتی چون «توفیق» و «گل آقا» را دارد. برخی از شعرهای خرمشاهی در طول ۹۰ سال شاعری، چنان بین مردم جا افتاده است که به حالت ضرب المثل درآمده است، مانند «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» یا «چوب خدا صدا ندارد».

همچنین سایت شخصی بهاءالدین خرمشاهی در مطلبی به قلم رضا یعقوبی این مسئله را تکذیب کرد. در بخشی از این مطلب آمده است:«امشب در حضور استاد بهاءالدین خرمشاهی، از چشمه زلال علم و دانش ایشان بهره‌مند می‌شدم و جرعه‌های پیاپی از آن کوثر جاودان بر می‌داشتم تا اینکه دوستی گرامی با من تماس گرفت و از تیر کج انداز حسود خبر داد که شایع شده است استاد خرمشاهی درگذشته است. به فکر ناقص و عقل خام بدخواهان خندیدم و گفتم که «خود به چشم خویشتن» می‌بینم که سرو روان ادب و فرهنگ ایران پاینده و پابرجاست و از حافظ‌خوانی ایشان در این بی‌وقتی شب پر از جرعه و ترانه و طربیم.

به لطف خدا و یاری‌های پیدا و پنهان او(قول همیشه‌ی استاد در آغاز سخن) ایشان در کمال سلامتی و صحت تمام به ویراستاری و تدوین دانشنامه حافظ مشغول‌اند و به یاری خداوند به زودی این مجموعه در دسترس اهالی فرهنگ  و ادب و هنر و حافظ دوستان قرار خواهد گرفت.ما نیز غلام همت ایشانیم که در این روزگار پر جفا و پر کدورت با طیب خاطر به رغم تمام مشکلات به کار خود ادامه می دهند»

بهاءالدین خرمشاهی (زاده 1324 در قزوین) نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، شاعر و استاد دانشگاه ایرانی است. وی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار او دارد.


منابع: آنا / فارس