تبیان، دستیار زندگی

آنان که تاب علی(ع) را نداشتند!

این جا یک قدمیِ بصره است. پنجاه هزار نفر شمشیر و نیزه تیز کرده اند تا خون یک دیگر را بریزند. هر دو لشگر، مسلمان. هر دو گروه نمازخوان و لااله الاال‍له گو.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنان که تاب علی(ع) را نداشتند!

این‌جا یک قدمیِ بصره است. پنجاه هزار نفر شمشیر و نیزه تیز کرده‌اند تا خون یک‌دیگر را بریزند. هر دو لشگر، مسلمان. هر دو گروه نمازخوان و لااله‌الاال‍له گو.

سیدمحمدحسن لواسانی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

امام علی، امیرالمومنین، مولا علی،

لینک قسمت اول

و تو مهربان‌ترین ولیّ ِخدا تمام جان مطهّرت را جمع فرموده‌ای تا نگذاری خونی ریخته شود. اما افسوس که نَفس‌ها آن‌قدر دریده شده است که حرف‌ها و اتمام حجت‌های تو، کسی را بیدار نمی‌کند. با تمام بغض‌هاشان به میدان آمده‌اند، بل‌که خلافت نو پای تو زمین بخورد.

این است مصیبت تو. این  است آن افسوس عظمائی که قصه‌اش را هر از گاه، برای چاه‌های مدینه، می‌گوئی.

باید کاری کرد. فرمانده هان لشگرت را صدا میزنی و آخرِ داستانِ امروز را برایشان می‌گوئی: «این طلحه و زبیر دست بردار من نیستند و تا خون‌ها ریخته نشود، آرام نخواهند شد.»

و به سمت لشگر خود بر می‌گردی.

- ای مردم! این‌ها انگار از علی خیری ندیده‌اند. شاید «قرآن» باعث شود به خود بیایند و دست از خون‌ریزی بردارند. یکی را می‌خواهم که قرآن به دست گیرد و این قوم را به آیات آن قسم دهد.

نوجوانی برمی‌خیزد. اما با اشاره او را به جایش می‌نشانی و دوباره و سه‌باره خواسته خود را تکرار می‌فرمائی، اما شور آن نوجوان بیش‌ از این حرف‌هاست.

نفس عمیقی می‌کشی و قرآن را به دستش می‌دهی.

- اگر دست راستت را قطع کردند؛ قرآن را به دست چپت بگیر. اگر دست چپ را قطع کردند؛ قرآن را به دهان بگیر و برایشان بخوان.

میان آن همه که ادعای دلدادگی‌ات را دارند؛ این فرشته‌ی کم سنّ و سال، قرآن به دست می‌گیرد و به معرکه نبرد می‌دود. اما درست همان که فرمودی می‌شود. دست راستی که کتاب خدا را به دست چپ می‌سپارد و دست چپی که جای خود را به دندان‌ها می‌دهد و عاقبت، قرآنی می‌ماند خونین و افتاده روی خاک...

به‌جای این‌که بگذارند جنگ تن به تن آغاز شود؛ این سیلِ تیرهاست که از هزاران چله، بر سینه یاران تو می‌بارد. عده‌ای هم‌چون فرزندِ عبدال‍له بن بدیل به شهادت می‌رسند.

عبد ال‍له با نعش فرزندش، به طرفت می دود: «یا علی! تا کی باید صبر کنیم؟ تا یکی بعد از دیگری ما را بکشند؟ به‌خدا اگر حجتی در میان باشد، تو آن را تمام کردی.»

صدای ناله‌ی یارانت در آن جهنم خون و خاک، خراشه به قلبت می‌اندازد: «علی جان! به‌ خدا تیرها ما را از میان برد. ببین چگونه کشتگان، جلوی پایمان افتاده اند؟»

نفس عمیقی می‌کشی و نگاهت را از لشگر مقابل برداشته، به آسمان می‌دوزی: «إنّا ل‍ِله و إنّا إلیه راجعون. بار خدایا تو شاهد باش که علی با این قوم چه رفتاری کرد و چگونه به پایشان صبر نمود.»

لحظه‌ای چهره‌‌ی حبیبت رسول خدا، جلوی چشمانت مرور می‌شود و صدایش لابه‌لای قلبت می‌پیچد: «یا علی! تُقاتِل النّاکثین و القاسطین و المارقین. علی‌جان بعد از من، ابتلائات تو زیاد خواهد شد.» 

به خودت می‌آیی و به سرعت زره رسول خدا را به تن می‌کنی و مرکبش را سوار می‌شوی. پرچم را به دست فرزندت محمدبن‌حنفیه می‌دهی و می‌فرمائی: «تَزولُ الجبال و لا تزُل. عضَّ علی ناجِذک. أعِرِ الله جُمجُمتک: فرزندم اگر کوه‌ها از بُن‌ کنده شدند؛ تو بر جای بایست. دندان‌هایت را به هم بفشار. کاسه‌ی سرت را به خدا عاریت بده. حرکت کن و به دل لشگر بزن.»

اما محمد حنفیه نمی‌تواند از جای خویش حرکت کند.

- پدرجان! در این باران تیری که به سرمان می‌بارد؛ چگونه قدم بردارم؟!

خونت به جوش می‌آید و پرچم را ناباورانه از او می‌گیری و همان‌طور که می‌تازی فریاد می‌کشی: «این به‌ خاطر همان شیری است که از مادرت در رگ تو جاری شده است!»

میمنه و میسره لشگر را زیر پا می‌گذاری و سپاهیان را پراکنده می‌سازی و در بازگشت دوباره عَلم را به دست محمد می‌دهی.

- فرزندم نترس و حمله کن.  این بار عده‌ای از انصار را با تو خواهم فرستاد و خزیمه ذوالشهادتین* هم همراه تو خواهد بود.

محمد این‌بار مردانه می‌جنگد و باز می‌گردد. خزیمه به سمت تو می‌آید و نفس‌زنان می‌گوید: «یا علی! محمد آن‌چنان شجاعانه جنگید که ما کسی را برتر از او نشناختیم. مگر حسنین که رسول خدا آنان را تجلیل فرموده است.»

و جواب بلند تو، یادگارِ همیشه‌ی تاریخ می‌شود: «چه می‌گوئی خزیمه؟! نکند در دل تو، مقایسه‌ای بین محمد و حسنین رخ داده باشد. ستاره کجا و ماه و خورشید کجا؟ فرزند من کجا و فرزندان رسول خدا کجا؟»

و جواب سرشار از ادبِ خودِ محمد حنفیه: «من دستانِ پدرم هستم و برادرانم حسن و حسین علیهماالسلام چشمان اویند. پدرم با دستش از چشمانش محافظت می فرماید!»

...

باقی‌مانده‌ی لشگر دشمن، دورِ شتر عایشه می‌چرخند و مستانه می‌خوانند و شمشیر می‌زنند. در حالی‌که سرهایشان می‌پرد و دست‌ها قطع می‌شود.

فریاد می‌کشی: وَیلکُم إعقَروا الجَمل فإنّه شیطان: وای بر شما. آن شتر را پی کنید که شیطان و گوساله سامری شده است...

شتر «عایشه» با نعره‌ای به زمین می‌افتد. محافظانش مثل مور و ملخ، پا به فرار می‌گذارند.

به دستورت، هودج «عایشه» را بلند کرده‌اند تا به مدینه بازگردانند. لحظه‌ای با او روبرو می‌شوی و صدای نازنینت باز طنین می‌گیرد: «أهکذا أمرک رسول ال‍له أن تَفعَلی؟» عایشه فقط گریه می‌کند و زیر لب چیزهائی می‌گوید.

محمد بن ابی بکر _آن یار وفادارت_ را خواسته‌ای تا با چهل سوارِ محافظ، خواهرش عایشه را به مدینه بازگرداند. چهل سواری که بعدها عایشه گمان می‌کند مرد هستند و با رسیدن به مدینه، صدا راه می‌اندازد که: «ببینید علی مرا با چهل مرد نامحرم فرستاده است.» امّا وقتی روبنده‌های آن چهل سوار کنار می‌رود؛ چهره چهل «زن» پدیدار می‌شود و عایشه برای یک عمر، خاموشِ خجلت خویش می‌شود.

اما تو، و هنوز وسط آن میدان جنگ و حسرت این‌همه کشته‌ی راه از دست داده‌ی «جَمل». 

نگاهی به انبوه زیور آلات و غنائم جنگی‌شان می اندازی. اما دو دست مبارکت را محکم به هم می‌کوبی و آرام زمزمه می‌کنی: «یا دنیا غُرّی غَیری: ای دنیا برو و غیر از علی را بفریب.» دستور می فرمایی که احدی حق ندارد غنیمتی از کسی بردارد. احدی برده گرفته نمی‌شود.

خبرکشته شدن طلحه و زبیر را به تو می‌رسانند. 

بعد از نماز شام؛ بر کشتگان هر دو لشگر نماز می‌خوانی و چال بزرگی حفر می‌فرمائی و همه آن‌ها را با هم و یک‌جا به خاک می‌سپاری.

 


 

*خزیمه ذوالشهادتین کسی بود که رسول خدا، شهادت او را به جای دو نفر پذیرفتند.

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.