تبیان، دستیار زندگی
اکنون که هوا رو به گرم شدن است ، مناطق سردسیر کشور جانی دوباره می گیرند و طبیعت روح نواز این مناطق مامن گردشگرانی می شود که برای دیدن طبیعت بکر و پر رمز و راز این مناطق عزم سفر می کنند . در این میان هرجا آبی باشد و چشمه و رودی روان باشد، می توان لختی درنگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سراب ماران ؛ خانه مارهای آبی

اکنون که هوا رو به گرم شدن است ، مناطق سردسیر کشور جانی دوباره می گیرند و طبیعت روح نواز این مناطق مامن گردشگرانی می شود که برای دیدن طبیعت بکر و پر رمز و راز این مناطق عزم سفر می کنند . در این میان هرجا آبی باشد و چشمه و رودی روان باشد، می توان لختی درنگ کرد و بساط استراحت را پهن کرد و از این همه آرامش و آسایش نهایت بهره را برد.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

سرابی که خانه مارهای آبی است

کنگاور از شهرستان‌های استان کرمانشاه است که  دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی است . در این شهرستان چشمه سارها و سراب های زیبایی وجود دارد که از جمله آن می توان به سراب ماران اشاره کرد.

موقعیت سراب

سراب ماران یکی از این نقاط دیدنی است که در 10 کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان کنگاور در سه راهی نهاوند در مسیر جاده اصلی کرمانشاه ـ همدان قرار دارد. این سراب در حدفاصل روستاهای «ده کهنه»، «ده نو» و روستای سراب قرار دارد و  یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است.

وجه تسمیه

مارهای آبی زیادی در این سراب وجود دارد. علت نام‌گذاری این سراب به سراب ماران، شاید وجود همین مارهای بسیار است.

سرابی که خانه مارهای آبی است

تپه سراب ماران

ارتفاع تپه سراب ماران 1532 متر از سطح دریاست . در محل کوه مشرف بر سراب ماران و به فاصله 30 متری از ضلع شمال‌شرقی سراب، تپه‌ای طبیعی قرار دارد. سراب ماران در پای این تپه های طبیعی جدا مانده از رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است.این تپه در دامنه جنوبی ارتفاعات متمرکز است و از سوی دیگر این محل دارای یک چشم‌انداز بسیار زیبا و طبیعی و مشرف بر دشت زیبای «دهلر» است که فضای سبز و آثار تاریخی، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.

سرچشمه سراب

سرچشمه این سراب کوه «بزاب» و کوه «امروله» است. آب سراب هم زلال و شفاف است و دارای طعم خوبی است. جانوران اطراف این سراب هم عمدتا لاک پشت و اردک وحشی و لک لک و جوجه تیغی است . همه ساله گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز و بهار و تابستان برای استفاده از طبیعت زیبای این منطقه به این سراب سفر می کنند.

سرابی که خانه مارهای آبی است

تپه سراب، تپه ای تاریخی

تپه سراب ماران مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دورانهای پس از اسلام است. در این تپه علاوه بر سفال تعدادی سنگ‌های ترشدار مکعبی شکل با مشخصه آجرهای ساسانی پراکنده و قابل مشاهده است. روستای سراب ماران نیز در نزدیکی این تپه ها شکل گرفته است که آثار بسیار زیادی از تمدن گذشته در دل آن پیدا شده است و سراب ماران نام خود را بر این روستا نهاده است.

سرابی که خانه مارهای آبی است

به دلیل کشف آثار ارزشمند تاریخی در حوالی این سراب در دیماه سال هزار و سیصد و هشتاد و یک تصمیمات ارزشمندی برای این منطقه گرفته شد و این تپه در سال 87 به‌ عنوان یک اثر ‌ملی به ثبت رسید.

مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه

وجود سرابی پرآب، تراکم باغات ودرختان در پایین دست سراب، برخورداری از زیرساخت‌ها و نزدیکی به جاده اصلی کرمانشاه- همدان و سه راهی همدان و مجتمع پذیرایی این سه راهی، همچنین وجود جویبارهای متعدد در اطراف سراب تنها بخشی از مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه منطقه نمونه گردشگری سراب ماران است.

زمینه های سرمایه گذاری

در این منطقه زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد و احداث سفره خانه سنتی در مجاورت سراب، احداث رستوران پذیرایی در مسیر جاده متنهی به سراب، راه اندازی تورهای اکوتوریسم، راه‌اندازی و ایمن سازی مسیرهای کوهپیمایی و گلگشت، احداث و راه‌اندازی مسیر پیاده روی در مسیر رودخانه، احداث استخر پرورش ماهی، ایجاد استخر شنا و فعالیت‌های مبتنی بر آب، احداث پارک بازی کودکان، احداث مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه رانی، ایجاد بازارچه فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی منطقه و … وجود دارد.

شهرستان کنگاور دارای 116 اثر ثبت شده ملی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تپه گودین با 8 هزار سال قدمت و معبد آناهیتا با 4 هزار سال قدمت اشاره کرد.


منابع : فارس نیوز، سیری در ایران،کنگاور اینفو، صدا و سیمای کرمانشاه