تبیان، دستیار زندگی
ود آیت‌الله صانعی  با تاكید بر توطئه جدید دشمن بر ایجاد دشمنی بین مسلمان و غیرمسلمان گفت: برای رهایی دین از قید افراطی گری و خشونت طلبی باید قدرت تبلیغاتی رهبران مذهبی و سیاست‌مداران آزاد اندیش افزایش یابد. به گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست ایجاد دشمنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان مبنای اهانت به پیامبر اسلام(ص) بود

آیت‌الله صانعی  با تاكید بر توطئه جدید دشمن بر ایجاد دشمنی بین مسلمان و غیرمسلمان گفت: برای رهایی دین از قید افراطی گری و خشونت طلبی باید قدرت تبلیغاتی رهبران مذهبی و سیاست‌مداران آزاد اندیش افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان،  اظهار داشت: حرکت اخیر برخی مطبوعات غرب در چاپ کاریکاتور نبی مکرم اسلام(ص) خود ترویج ترور و تروریسم است و این کار از همان ابتدا برای ایجاد دشمنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان طراحی شده است.
وی، تصریح كرد: همین امر بهانه خوبی برای اعمال تروریستی بعضی‌ها را فراهم كرده است، لذا به اعتقاد من مجازات کسانی که این کاریکاتورها را کشیده‌اند و مسببین درج آنها همانند مجازات افرادی است که اقدام به اعمال تروریستی می‌كنند.
آیت‌الله صانعی افزود: البته مجازات این افراد هم باید قانونی باشد و آقایانی هم که می‌گویند این کار خلاف قانون نبوده، برای اینکه نباید مانع آزادی بیان و قلم شد باید در پاسخشان گفت که آیا ترور و تروریسم هم آزادی است؟ آیا اگر کسی در روزنامه اش ترور و انفجار را ترویج کند این جرم نیست و کارش را باید به حساب آزادی بیان گذاشت؟
ایشان خاطرنشان كرد: قطعا حقوق بشر اجازه چنین کاری را نمی دهد، چراکه این کار سبب آزار و اذیت دیگران می شود و کمک به ترویج ترور و انفجار است.
وی، درباره‌ی عکس‌العمل مسلمانان در پاسخ به این اهانت كه بعضا حمله به سفارت خانه‌ها و انفجار برخی مراکز بوده است، اظهار داشت: بهانه را غربی‌ها درست کرده‌اند، اما نباید فراموش کرد که وقتی آنان احساسات مسلمانان را تحریک کرده‌اند، جلوگیری از بروز احساسات کار مشکلی است، اگرچه حمله به سفارت خانه‌ها کار درستی نیست و غلط است، اما جلوگیری از این اقدام هم کار مشکلی است.
آیت‌الله صانعی، گفت: به اعتقاد من این کار از همان اول براساس سیاست ایجاد دشمنی بین مسلمانان و غیر مسلمانان طراحی شده بود و الا چه دلیلی دارد که این عده به جای ترسیم چهره مهربان پیامبری که رحمه للعالمین است و طی بیست و سه سال رسالتش آن همه مورد آزار و اذیت دشمنانش قرار گرفت، اما یک بار آنها را نفرین نکرد بلکه هدایت آنها را از خداوند طلب كرد و یا پیامبری که می گوید اگر می خواهید یک حیوان را ذبح کنید جلوی یک حیوان زنده نباشد که مبادا اذیت بشود و میلیون‌ها مهربانی دیگر؛ آنها می‌آیند چهره‌ای خشن از این پیامبر مهربان ترسیم می‌کنند آیا غیر از ایجاد دشمنی هدف و نفع دیگری در کار بوده است؟
این مرجع تقلید در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتقادات مسلمانان و مسیحیان در حق مطلق بودن و اینكه آیا اینها تخم خشونت را نسبت به یکدیگر در دل دارند؟ اظهار داشت: در اسلام خشونت نسبت به انسان‌ها اصولا وجود ندارد و قرآن به عنوان قانون اساسی اسلام می گوید با همه مردم به خوبی رفتار کنید (وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً) و اگر تعداد اندکی هم در این خصوص دچار اشتباه شده‌اند به دلیل اشتباه برداشت آنها از برخی آیات و روایات است که انسان غیر مسلمان را کافر قلمداد می‌کنند و با توجه به مذمت کفار در این دسته از آیات و روایات آنها معتقد به انجام خشونت در مقابل این دسته از افراد شده‌اند، در حالی که بنده معتقدم که غیرمسلمان کافر نیست، بلکه کافر غیرمسلمانی است که می‌داند اسلام حق است، اما در عین حال دشمنی می‌کند و این مطلب را من خدمت بعضی از علمای اهل سنت هم بیان كردم که آنها نیز قبول کردند و امروز هم اگر ما بتوانیم این مطلب را در دنیای اسلام روشن کنیم این مختصر بذر خشونت هم برداشته می‌شود.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله صانعی، وی افزود: لذا براساس منطق اسلام همه‌ی انسان‌ها محترم‌اند و ارزش دارند مگر کسی که با اسلام دانسته و فهمیده به طور عملی دشمنی می کند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌شود دین را از قید بنیادگرایی آزاد کرد، اظهار داشت: یکی از راه‌ها، افزایش قدرت تبلیغاتی رهبران مذهبی و سیاست مداران آزاداندیش است، تا در پرتو آن بتوانند بر افراطی گری و خشونت طلبی غلبه کرده و جلوی آن‌را بگیرند که متاسفانه این مساله نسبت به اسلام خیلی کم است.
آیت‌الله صانعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی ماهیت قیام امام حسین (ع)، گفت: واقعه عاشورا یک کار سیاسی حساب شده بود و امام علیه السلام به دعوت و احترام به خواست مردم کوفه مدینه را ترک کردند، ایشان برای جنگ نیامده بودند بلکه جنگ به ایشان تحمیل شد و حضرت هم برای دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و برای آزادی به شهادت رسید. این کار بسیار ارزنده است که انسان در مبارزه با ظلم جان خود را از دست بدهد و با خون خود جلوی ظلم و ستم را بگیرد.
وی در پایان تاكید كرد: امروز هم حکومت‌ها نه تنها باید با آرای مردم اداره شوند، بلکه حکومت‌ها باید آنقدر خوب عمل کنند که مردم آنها را دوست بدارند و این بهترین طرز حکومت و بالاتر از دموکراسی است. چرا که دموکراسی دیگر علاقه مردم را نمی خواهد و اصولا حکومتی که مردم آن را دوست نداشته باشند خود به خود ساقط می‌شود.