تبیان، دستیار زندگی
ست   حضرت آیت الله مكارم شیرازی به لزوم حركت دولت و ملت ایران برای خودكفایی در تمام عرصه‌های كشاورزی و صنعتی تأكید كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله شیرازی  در دیدار معاون وزیر نیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف بالای بنزین در ایران یك فاجعه است

حضرت آیت الله مكارم شیرازی به لزوم حركت دولت و ملت ایران برای خودكفایی در تمام عرصه‌های كشاورزی و صنعتی تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله شیرازی  در دیدار معاون وزیر نیرو در امور برق، خود كفایی ملت ایران را به نفع جهان اسلام ارزیابی كرد و گفت: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم كه هر چه به خودكفایی در تمام عرصه‌ها برسیم، از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی مذهبی به نفع مسلمانان است. زیرا ما هر قدر به دیگران وابسته باشیم آنها افكار و دیدگاه‌های خود را بر ما تحمیل خواهند كرد.
وی حوادث اخیر در اروپا را زنگ خطری برای جهان اسلام عنوان كرد و افزود: در چنین شرایطی مسلمانان می‌بایست به سوی خود كفایی حركت كنند. اگر خدای نكرده ایران تنها در زمینه برق وابسته بود خدا می‌دانست چه اتفاقی می‌افتاد. امروز كه در این عرصه به خودكفایی رسیده‌ایم موجب مباهات است، سیاست دولت و ملت باید حركت به سوی خودكفایی همه جانبه باشد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از عدم فرهنگ صحیح صرفه‌ جویی در جامعه متذكر شد: نه تنها در برق، بلكه در بسیاری از بخش‌ها جامعه ما گرفتار اسراف است. مصرف بالای بنزین در ایران یك فاجعه است. باید با برنامه‌ریزی مسؤولان و فرهنگ سازی مناسب توسط رسانه ها از اسراف جلوگیری شود. می‌بایست برای مردم تبیین شود كه صرفه جویی، عشق و علاقه به استقلال كشور است و تا فرهنگ سازی نشود جریمه كار ساز نخواهد بود.
وی اضافه كرد: كشور ما از هر نظر غنی و ثروتمند است، افراد با استعدادی نیز در اختیار داریم ولی مشكل ما فرهنگ اسراف است. بد بودن اسراف را از دوران تحصیل در كتاب‌های درسی به نوجوانان و جوانان بیاموزیم، رسانه‌های گروهی و مطبوعات هم باید نقش خود را در این زمینه ایفا كنند.
این مرجع تقلید حمایت از قشر كم در آمد جامعه را امری ضروری برشمرد و ادامه داد: حمایت از اقشار كم درآمد باید مد نظر قرار گیرد. ذهنیت بدی كه در بین مردم در خصوص قبوض برق و آب و مانند آن به وجود آمده باید با عملكرد شفاف و اطلاع رسانی دقیق و به موقع برطرف و اعتماد عمومی حاصل شود.
وی نقش توده‌های مردم را در حفاظت و تداوم انقلاب بسیار مؤثر معرفی كرد و بیان داشت: این توده از ملت هستند كه مشكلات نظام را برطرف می‌كنند و در انتخابات و راهپیمایی‌ها حضور فعال دارند. و الا افراد متمكن خیلی در قید و بند این كارها نیستند. قشر مستضعف مصرفشان كم، ولی كارآمدی‌شان زیاد است.