تبیان، دستیار زندگی
شاید برخی از شما فکر کنید که مناسبتی با عنوان روز پدر یا روز مرد فقط در تقویم کشور ما وجود دارد و پدران نقاط دیگر دنیا از اختصاص یک روز به نام خودشان بی نصیب مانده اند؛ اما باید بگویم که اشتباه می کنید. روز پدر نه تنها در بیشتر کشورهای دنیا برگزار می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز پدر در همه دنیا، روز پدر است!

شاید برخی از شما فکر کنید که مناسبتی با عنوان روز پدر یا روز مرد فقط در تقویم کشور ما وجود دارد و پدران نقاط دیگر دنیا از اختصاص یک روز به نام خودشان بی نصیب مانده اند؛ اما باید بگویم که اشتباه می کنید. روز پدر نه تنها در بیشتر کشورهای دنیا برگزار می شود بلکه حتی در بعضی از آنها یک روز تعطیل رسمی به حساب می آید و مناسبت مهمی در تقویم است. مردم کشورهای مختلف هم این روز را با رسوم و سنت های خاص خودشان جشن می گیرند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
title

تولد سربازی که آغازگر داستان بود

در اغلب کشورها روز پدر، سومین یکشنبه از ماه ژوئن است و جالب است بدانید که در ادامه روز مادر و قدردانی از مادران است. اما چه مناسبتی باعث شده که سومین یکشنبه ماه ژوئن به نام پدر نامگذاری شود؟ جواب این سوال به سال 1910 در آمریکا برمی گردد، زمانی که برای اولین باز یک نفر به نام سونورا اسمارت تصمیم گرفت که این روز را وارد تقویم کند! ویلیام جکسون اسمارت، پدر او که از سربازان قدیمی ارتش آمریکا بود، به تنهایی شش فرزند را بزرگ کرده بود و دخترش برای قدرانی از او تصمیم گرفت روز تولدش یعنی 5 ژوئن جشن بزرگی ترتیب بدهد. اما چون آمادگی کافی برای این کار را نداشت، جشن تا سومین یکشنبه ژوئن به تعویق افتاد و به این ترتیب با حمایت افراد بانفوذ و ثروتمند تنها 6 سال بعد از این اتفاق حتی خانواده رییس‌جمهور وقت آمریکا نیز این روز را جشن می گرفتند. در سال 1924 رییس جمهور آمریکا این روز را به عنوان روز ملی معرفی کرد و چند سال بعد نیز یکی از روزهای تعطیل تقویم شد.

اما در همه جای دنیا سومین یکشنبه ژوئن از این اعتبار برخوردار نیست. به عنوان مثال آلمان روز عروج مسیح به آسمان را به عنوان روز پدر می شناسند که تاریخ آن 40 روز بعد از عید پاک است. در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا روز 19 مارس که به عنوان جشن یوسف مقدس شناخته می شود متعلق به پدران است و بعضی از کشورها مانند لبنان، مصر، اردن و سوریه 21 ژوئن را به نام روز پدر می‌شناسند.

چطور جشن می‌گیرند؟

در آلمان رسم بر این است که روز پدر گروه‌هایی از مردان که شامل افراد جوان و میانسال می شوند به پیاده روی و گردش در بیرون از شهر می روند. آنها با خودشان نوشیدنی و غذاهای سنتی را در واگن‌های کوچک حمل می کنند و روز را به نوشیدن و پیاده روی می گذرانند. این سنت احتمالا ریشه در نمایش‌های بازسازی روز عروج عیسی و حرکت آنها به طرف زمین های کشاورزش دارد. البته در این مراسم مردها نقش‌های مختلفی هم به خودشان می گیرند و با چهره دوره‌گردهای خوشگذران یا آقازاده‌ها این روز را برگزار می‌کنند. با این حال بیشتر مردم دوست دارند این روز را کنار خانواده هایشان باشند یا از تعطیلات مدرسه استفاده کنند و به سفرهای کوتاه مدت بروند.

در کشور تایلند روز تولد شاه به عنوان روز پدر جشن گرفته می‌شود. مردم با پوشیدن لباس های زرد رنگ که رنگ رسمی روز تولد پادشاه است این روز را جشن می گیرند و بچه های به پدرهایشان گل اختر که نشانه مردانگی است هدیه می دهند.

در جنوب افریقا هم مانند آمریکا بچه ها برای پدرهایشان انواع و اقسام هدیه ها مانند گل، کارت تبریک، یا لوازم و وسایل مختلف تهیه می‌کنند و افراد خانواده با هم برای تفریح و ماهیگیری به خارج شهر می روند.

در ژاپن روز پدر بدون گل برگزار نمی شود. شیرینی‌هایی که بچه ها خودشان می پزند همراه با میگو و بقیه غذاهای دریایی در این روز مصرف می شود و پدرها از بچه هایشان هدیه های مختلف می گیرند.

در مکزیک هم هدیه دادن به پدر و وقت گذرانی با خانواده در این روز اهمیت ویژه دارد و مردم به گردش و دویدن دسته جمعی می روند.

آسمان تقریبا همه جا همین رنگ است!

درست مانند کشور خودمان برای بیشتر مردم دنیا این روز همراه با خرید هدیه و جشن و تبریک به پدرهاست. افراد زیادی برای پدرشان هدیه می خرند و انواع لوازم مردانه از وسایل الکتریکی گرفته تا پوشاک و عطر در این روز به فروش می رسد. مدارس و مراکز نگهداری و آموزش بچه ها نیز سعی می کنند این روز را با برنامه هایی برای بچه ها و پدرانشان خاص کنند.

البته به نظر می رسد که باز هم مانند کشور ما در همه جای دنیا آمار روز پدر در تعداد تماس های تلفنی، کارت تبریک یا پیام‌های ارسال شده و هدیه های مخصوص نسبت به روز مادر پایین تر است. با این حال تنها در ایالات متحده بیش از 64 میلیون پدر در این روز تبریک و هدیه دریافت می کنند. البته این تفاوت میان پدرها و مادرها اغلب به این دلیل است که مادران بیشتری به تنهایی از کودکانشان نگهداری می کنند. در هر حال این روز فرصتی است که به پدرها یادآوری می کند برای ارتباط بهتر با افراد خانواده و فرزندان شان تلاش کنند.


منبع: نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.